AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.644

Erfarenheter av att byta E61 mot F31?

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Postade detta i 5-forumet men fick ingen respons, testar här! Tacksam för synpunkter.

Har haft min E61 i drygt 2 år och är riktigt nöjd med bilen, dock är den ju snart 10 år gammal och jag gillar att byta bil... Har varit inne på Audi A6 Allroad 2013- men efter provkörning så är jag inte övertygad, fick inget riktigt "vill ha". Kändes inte värd 200 k mer än min bil.

F11 är såklart ett alternativ men kan inte hjälpa att jag tycker de är lite slätstrukna. Så tanken på F31 dök upp, någon som har erfarenheter av en sån och E61? Skillnad i utrymme, ljudnivå (Har läst lite olika omdömen om F31 här) , körkänsla mm? Gissar att den är mer körglädje än komfort jämfört med E61. Har ju sett att nån rak 6:a är det ju bara glömma :( Hur är spisen i 330i tex? 2 liters turbomotor mot 3 liters rak sexa, känns lite avigt i BMW-själen men det kallas väl utveckling.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Låter som att du egentligen inte vill byta. Då ska man nog låta bli. F31 är inte (i min mening) väsentligt "bättre" på så fasligt mycket. Den är framförallt modernare invändigt och svänger lite bättre. Men jag tycker inte direkt att man lider i en E61 på vägen heller. Värsta med E61 är ju tycker jag att många börjar se lite trötta ut nu vad gäller rost.

-------
//Lövet
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Jag är riktigt nöjd med min E61, men som sagt snart 10 år gammal och 16 000 mil och byta bil är ju kul :) Tycker denna Länk ser riktigt trevlig ut.

Jag är medveten om att den är mindre än E61:an men det kan jag leva med, dock skulle jag nog sakna 6:an och störa mig om den är alltför högljudd vilket jag sett en del inlägg om.
Ep
61
Eppa
F31 330iA M-Sport 18
Hade en E61 530D M-sport -10 innan min nuvarande F31, båda tvåhjulsdrivna. Gjorde 8 000 mil i E61 och hittills 6 000 mil i F31.

Mina subjektiva iakttagelser:

Kupén i E61 är tystare och mer ombonad. Däck-/vägljud är tydligt mer framträdande i F31. E61 har också ett stabilare uppträdande i hög fart. Baksätet i F31 hör tyvärr till de sämre jag suttit i, men sportstolarna är suveräna. Sammantaget gör det E61 till en mer bekväm milslukare. Sen är såklart E61 också en större bil med mer utrymme överlag.

F31 är mer lätt i steget vilket gör den roligare att köra. Den åttastegade automatlådan i F31 är mycket bättre med rappare växlingar jmfrt med den äldre sexstegade i E61. Nu kör du ju bensin men den uppdaterade 30D-motorn i F31 är en juvel. Drivlinan är ett stort lyft jämfört med E61, både att köra och vad gäller förbrukning. Med mitt körmönster (stor del jobbpendling) drog E61:an ca 0,75 och F31:an drar lite drygt 0,6.

Jag kan ibland sakna komforten i E61:an, men i det stora hela är jag grymt nöjd med min F31. Motorn har stor skuld i det omdömet ;-)

Lycka till med dina planer!
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Tack Eppa! Precis sånt jag var ute efter :) Det låter ungefär som jag föreställt mig. Ska fundera, det bästa vore såklart att provköra en F31 (har bara åkt).
bl
270
bluetrain
x3 msport
den bilen du länkade till har inte sportstolar. Du bör överväga sportstolar. Dels för att komforten är betydligt bättre liksom möjligheterna sen till att sälja den...
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Hur är standardstolarna i F31? Ingen skillnad iom att det är skinn, utan det är samma som vanliga?

Har komfortstolarna i min bil och dom är ju gudomliga, skönaste jag suttit i vad gäller bilar. Lär bli ett nerbyte oavsett vad.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Standardstolarna är väldigt korta i sittdynan. Klart sämre än standardstolen i E61 och ljusår sämre än komfortstolarna.

Skinn/textil är samma (korta) stol. Sportstolen har utdragbart lårstöd.

-------
//Lövet
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
OK, låter ju inge vidare. Och ingen skillnad på LCI och att det är skinn antar jag?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Stolarna är samma oavsett klädsel. Endast sportstolarna har utdragbart lårstöd och därmed längre sittyta.

-------
//Lövet
Verdi
Standardstolarna går väl inte ens att tilta bakåt/framåt? Väldigt svårt att hitta en bekväm sittställning om man är lite längre...
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Går dom inte att tilta är det ju otänkbart med såna, tyvärr.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, åtminstone inte om de är manuella - hur det är med elstyrda dito är jag osäker på.

Standardstolarna är faktiskt ganska hemska då de ger väldigt dåligt lårstöd pga sittdynans längd men framförallt konstiga vinkel framåt...

Sportstolarna upplever jag dock som väldigt bra!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Efter lite Googlande verkar det som att dom elstyrda går att tilta iaf, hittade denna tråd Länk
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Du har inte funderat på 3-GT (F34). Jag gick från E61 till just en sådan. Jag gjorde det valet för att F31 kändes liten. Bagageutrymmet är större i F34 förutsatt att man inte packar stumt upp mot taket givetvis. Benutrymmet i bak är som en dröm. Vi är 4 i familjen och gör ett antal resor till fjällen samt bilsemestrar på somrarna. Den är snygg också :).

Bara en tanke...
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Ja! Tanken har faktiskt slagit mig, hur upplever du den i jämförelse med E61:an? Komfort och ljudnivå tex?
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Det är något mer vägljud i kupén än E61. På den hade jag förvisso Däck som var mycket tystare samt att det var 17" instället för 18 som på F34. Nästa säsong blir det andra däck. Jag ska testa Pirelli P Zero till nästa säsong då de ska ge lågt vägbuller. Jag har skinnsportstolar och tycker att de är mycket skönare än de komfortstolar som satt i E61. Framförallt vid långresor. Jag nöjde mig med 320D med sportpaket och nav då det var svårt att hitta 328 med rätt utrustningsnivå när jag köpte min i våras. Den känns riktigt pigg jämfört med 520i som jag hade innan. Chassit känns något styvare också. Ångrar inte en sekund.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
OK, tack. Är kluven till designen men med lite större fälgar och M-sport så ser den riktigt fräck ut :)
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Vi har en F31 idag och har nyligen beställt en F34 330i, efter ett antal provkörningar. Upplever den som något bekvämare, lite stabilare och rymligare. Smaken är bekant som baken och 3-serie GT verkar dela många, men jag tycker den är snygg. Kräver dock M-Sport och gärna 19", i mitt tycke.

Trots att 330i är 4-cylindrig så är den faktiskt riktigt trevlig, låter inte helt dumt heller. Inte i närheten av en sexa såklart, men jämfört med en diesel som 90% åker runt i så..

Letar du begagnat så tycker jag alltså att en 328i GT M-Sport bör vara med på listan.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Tack för input! Ja den behöver M-sport och gärna 19 tum för att se riktigt bra ut, kikat runt lite och det förnuftiga valet är ju just en 328 medan en 335d får det att pirra i högerfoten... velar väldeliga för tillfället, Audi A6 Allroad, Audi A7, 520-535d och 3GT snurrar runt, och jag är kluven mellan ekonomi och nöje...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.