AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.051

Luktade bränt, motorlampa tändes, 525 -2005

Var idag och köpte en 525 touring, 2005a. Bilen är besiktigad senast den 8/8 på efterkontroll med godkända poster:

Felindikator motorlampa
Ombordsdiagnossystem (obd)

Jag hann inte köra mer än ca 5 mil sen luktade det bränt i 5 sekunder, reagerade inte på om det var från bil eller något runt om, sen tändes motorlampan. Bilen gick vidare precis som vanligt, stannade ett par hundra meter längre fram och öppnade huv, allting lät bra/luktfritt.

Var sedan tvungen att köra vidare hem, ca 2 mil. Bilen gick precis som den skulle, men motorlampan kvarstår.

Bilen har gått 19.000 mil och är nyservad. Köptes på en bilfirma som inte är helt seriös med tanke på vad som stod på avtalet jag skrivit under utan att kontrollera finstilta.

Oavsett, vad kan felet vara? borde där inte komma upp ett felmeddelande i display? jag gjorde en kontroll i displayen och allting visades som OK.

Snälla hjälp, känner mig totalt blåst, känns som mycket pengar i sjön, det är dessutom min första BMW, ingen vidare start!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kan ju vara vadsomhelst men du borde väl kunna prata med bilfirman om motorlampan tänds efter 5mil.
Hursom är nästa steg givet. Ta ut felkoder på motorn med diagnosverktyg.
Annars famlar man i mörkret.
Mvh Ola

Min bil:

Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vad stod i avtalet skulle jag vilja veta? Du har ju konsumentköpslagen. O den e nog svår o friskriva sig ifrån. Såvida det inte står att det är uppenbara fel på motorn.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken typ av "bränt" var det?
Elektronik, olja, "lamell/broms" etc.?

Felkodsavläsning är nog lämpligt att göra för att få lite mer kött på benen.

Om felet var "tillfälligt" ska motorlampan slockna efter fem felfria körcykler där motorn känner av att felet inte kvarstår, men felkoden är lagrad i minnet och går att läsa ut och måste raderas manuellt via diagnosdator eller liknande.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Svårt att säga, det var så kort stund så jag hann inte reagera på om det var min bil eller bilen före som luktade, men Motorlampa tändes i samma stund.

Har beställt diagnosverktyg, men ska kontakta handlaren idag för att se om de är villiga att hantera problemet. De
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Kolla så att kupéfilter sitter som de ska och att det inte saknas. Har varit med om det på flera bmw's när det slarvats med filtren att björkfrö och annat följer med in och hamnar vid det lilla förvärmnings elementet till defrostern. Då luktar det bränt och kan i vissa fall komma lite vit rök ur luftventilerna. Har även varit med om att det nästan börjat brinna. När vi slet upp panelerna under mittkonsolen låg där massvis med björkfrö som pyrde.

Dock har nog det inget med motorlampan att göra.

Se till att ladda batteriet fullt innan du kör diagnos. Kan bli många konstiga felkoder med dålig laddning.
Så, var idag hos handlaren som felsökte, vi fick fram något med bank 1, något med luften, minns inte exakt. Kollar upp det mer exakt imorgon när jag får mitt eget diagnosverktyg.

Det han gjorde var att plocka ut luftfilter, rengöra och dammsuga där, var ganska mycket grus och skit som låg där. Sen nollade han koderna och bad mig köra ett par dagar med bilen igen, har väl kört ca 5 mil efter och lampan har inte tänts igen, kanske kommer sen.

Det är en liten handlare, utan egen verkstad. Så några experter är dom inte där, utan jag får i värsta fall gå till någon som kan, och så får de ta kostnaden.

Körde en egen diagnostik med mobilen (obd2 läsare) fick fram felkod P0174 (Powertrain - Fuel and Air metering. system too lean, bank 2)

Så något med luftintag eller LMM?

Tacksam för alla svar ni ger, underbart med människor som vill hjälpa!
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Skulle nog leta efter vacumläckor först runt insuget. Möjligt att det kan vara LMM, igensatta spridare eller själva sensorerna som spökar. Vore det soppapump, eller igensatt soppafilter så borde du ha felkod på soppatrycket.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan givetvis vara tjuvluft, men då felkoden enbart indikerar på ena "banken" (bakre tre cylindrar), skulle jag nog undersöka lambdasonderna i allmänhet och de bakre i synnerhet.

En "liveläsning" där man ser värdena som motorn jobbar med är inte fel...

Att rengöra luftburken borde inte påverka alls i detta fallet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
EFtersom det luktar bränt, kolla efter oljelägage runt ventilkåpspackning, börjar det läcka så kan den även sugen in luft där.
En liten uppdatering, jag rengjorde lmm sensorn idag. Bilens förbrukning visar nu mycket högre än tidigare, innan visade den som högst 0,9 hur mycket jag än gasade även inne i stan. Trodde jag hade en väldigt snål bil. Nu visar den ca 1.4 stadskörning. Känns som den går lite bättre rent allmänt. Nu vet jag ju inte än om det var problemet, då motorlampan kommer med ganska långa intervall, typ 10-15 mil.

Nej det var nog inte problemet, en smutsig lmm orsakar inte att det luktar bränt.
Det luktar alltså inte bränt i bilen nu, det är inte säkert det var min bil, kan lika gärna varit bilen framför, och att jag la märke till motorlampan just då.

Svårt att avgöra :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.