|
|
|
|---|---|
|
ska serva x1 2.0d (2013) hos aukt verkstad oljeservice och filter kostar 3500 hos bmw i borås låter det som ett helt normal pris? längesen jag servade hos aukt därför jag undrar | |
|
Tja, det beror väl lite på exakt vad som ingår i servicen... Misstänker att du har ungefär 5,2 liter olja i motorn....BMW lär fakturera drygt 200 kr/litern. Filter kostar säkert 350 kr hos BMW. Arbetstid för enbart olje- och oljefilterbyte; högt räknat en halvtimme (troligen snabbare i verkligheten men det tar väl lite tid att hämta/köra in/köra ut och parkera bilen med). Olja kan du köpa för en dryg 50-lapp/liter om du köper 20 liter åt gången från Tyskland, inklusive frakt. Här räknar jag på en äkta helsyntetisk BMW LL04-klassad olja som är väldigt bra enligt specarna: Aral SuperTronic 0W40. Mann-filter (som levererar exakt samma filter med BMW-logga på till BMW), kostar ca 120 kr från Tyskland och ca 200 kr hos reservdelshandlare i Sverige. Så rimligt!? Tja, det är nog ungefär vad de flesta BMW-verkstäder tar men om det är rimligt egentligen är väl kanske tveksamt...;) Jag skulle nog be dem specificera vad som ingår i servicen och vad som är arbete respektive material. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är vad det normalt kostar, men skäligt är ju upp till var och en att bedöma;) 500:- för olja och filter, (om du gör det själv) och 3000:- för jobb (15min) aukt stämpel i boken. EB |
|
| Testade med en X1 2013 2,0dx och fick följande: 2831:- Ink bytet av aktivt kolfilter (kupefilter). Bilia group Mölndal. | |
| Som gaspo skriver så byter de jämt kolfilter samtidigt som oljan. Detta kostar drygt 1000 kr. Detta byter du själv på 10 minuter och spar drygt 500 - 800 kr. | |
|
Oskäligt dyrt. Jag fick nedanstående offerter för vår X1 2.0d xDrive LCI. Oljeservice. Alltså: Motorolja, oljefilter OCH kupéfilter(aktiv kolfilter). Bilia Group Sthlm: 2.595,00 kr Bavaria Solna: 2.524,00 kr BMW TKBM Bil 2.359,00 kr RH Bil Södertälje: 3140, 00 kr RH:s offert var via mail. Övriga via BMW onlinebokning. Sannolikt automatiskt rabatterat. |
|
|
men då vet jag att priserna ligger runt den summan iaf kanske skulle ta o ringa o kolla med de i gbg också för skoj skull |
|
|
underligt att han sa 3500 via telefon men när man bokar online kostar det 2800 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Att det skulle ta 15 min att byta olja nja. I från du hämtar nyckeln kör . in bilen passar in lyften, Öppnar huven lossar filtret. hissar upp bilen och lossat pluggen så är 15 minuter förbrukade lätt. Oljan ska rinna ut 7-8 minuter. Packningar till filtret ska bytas, pluggen skall dras. Oljan ska fyllas. Datorn ska kopplas in och återställa servicen. Serviceboken ska fyllas i och stämplas om sådan finns Bilen ska köras ut från verkstaden och nyckeln ska på sin plats. 30 minuter räcker sällan inte. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Du har rätt om tiden Hasso. Runt 2500:- köper jag lätt om de dessutom byter kupéfilter:) EB |
|
|
Bara en fråga: är BMWs instruktioner att alltid byta via oljepluggen eller kör dom ibland med sug genom påfyllningshålet? |
|
|
Det går inte att suga ur genom påfyllningshålet, man suger ur oljestickhålet (de som har). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| @Sverige: Hehe, så sant så sant! Dumt av mig :) | |
|
Man bör nog be verkstaden specificera exakt vad som ingår. Kupéfilter ska som sagt bytas som redan nämnts, det missade jag. Vid varannan motoroljeservice, ska även bränslefilter och insugsluftfilter bytas på dieslarna. Många verkstäder suger upp oljan via oljestickans rör (där sådant finns, vilket det gör på dieslarna) och då går det snabbare eftersom bilen inte behöver lyftas och samtidigt som oljan sugs ur kan de göra andra arbetspunkter i servicen som att byta oljefilter och återställa intervallet i datorn/registrera servicen mm. Tillvägagångssättet med att hissa upp bilen och skruva ur pluggen och låta det rinna i dryga 5 minuter, är seriöst men troligen är det få verkstäder som lägger den tiden för att låta de sista dropparna olja rinna ut... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är ju löjligt att dom tar så mycket betalt för en oljeservice.. Sedan ger jag inte mycket för deras service på märkesverkstaden eller något annat ställe för dom varmkör inte motorn ordentligt innan dom tappar ur oljan All olja rinner mycket bättre när den är riktigt het...det är fan dåligt att inte köra motorn varm innan man tappar ur oljan ...man gör det lättast själv.. Man kan väl göra en stämpel i boken själv...jag förstår inte varför folk är så petiga med dessa stämplar...det är dom som aldrig blivit smutsiga om fingrarna som vill ha dessa stämplar....dom kollar inte ens under motorhuven ...frågan är ens om de vet var dom ska fylla på oljan....kollar väl på Lets Dance med frun istället på TV ?? |
|
|
E90/91 diesel N47/N var tredje oljeservice,byte av bränslefilter,tidigare vid dålig bränslekvalite,luftfilter var tredje likaså,bytes tidigare vid behov. Skumt att dom byter intervall på F30/31 med samma motor N47N. B47 som kom sent 2015 tidigt -16 kan ju vara en annan sak. Men det e väll så att dom ska tjäna lite mer dineros på service intervallerna :-) |
|
|
...eller så har man upptäckt att det var lite väl optimistiska bytesintervall tidigare. Det räcker ju med att några få procent av bilarna fått problem för att de ska ändra intervallet på nästa generation. En diesel suger ju mycket mer luft än en bensinare på samma körsträcka, mht att dieselmotorn jobbar med luftöverskott i förbränningen = mer smuts från luften. Jag har sett luftfilter där man slarvat med bytesintervallen och ofta ser de inte så farliga ut på en bensinmotor medan en dieselmotors filter kan vara helt igensatta på samma körsträckor. Dieselfiltret har samma konstruktion och bytesintervall oavsett marknad, så där kanske det egentligen är "overkill" att byta så ofta med vår svenska "rena" diesel!? Fördelen med de "kortare" intervallen är att ett filterbyte hamnar innanför "gratis-service" (3år/8.000 mil). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har bytt luftfilter 3 gånger på 10k mil 6år :-)). Däremot bränslefilter 1 gång! O då såga jag itu det gamla för o kolla lite. O det var då inget att anmärka på. | |
|
Jag fick betala 4800:- för olja, mikrofilter och "standardcheck" för en auktoriserad service på mechanum (inkl lånebil). Dyraste posten är mikrofiltret, 1277:- +moms. Bilar under 100k servar jag själv, uppåt till kanske 200k kör jag min lokala autoexperten för att få stämpel, och däröver börjar det kännas som att en auktoriserad stämpel är bra för andrahandsvärdet. Ovanstående service var dock för dyr så den kommer jag nog inte nyttja igen (även om kontakt, bokande och utförande gick bra). Att en auktoriserad verkstad mäter mönsterdjupet i däcken och sedan plitar ner det till mej på ett papper ger mej tex ingenting. Självklart har jag koll på mönsterdjupet! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Servade en 520d -13 för nån timme sedan. Oljeservice.bromsvätskebyte microfilter Ca 2900. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag beställer 0w-40 Aral från Tyskland och lämnar till aukt. bmw så att de får byta. De tog sist 572:- för att utföra oljebytet, inkl oljefilter. Så totalt ca 1200:- för mig. På detta vis kan man ju unna sig lite tätare oljebyten. Jag byter med ca 1200 mils intervall. Har svårt att förstå hur man låter bmw byta kupe/kolfilter, när det tar 5 min att göra själv. Nåt att det enklaste man kan göra på en bmw. Ett original kolkupéfilter kan man beställa från Autodoc för ca 200:- Kan för övrigt rekommendera autodoc/autoteiledirekt. Har beställt där ett flertal gånger nu, varje gång snabb leverans, oerhört väl och omsorgsfullt förpackat. Har beställt kupefilter från Mister Auto tidigare- de kom helt utan emballage, ingen orginalkartong, bara en tunn plastsfolie runt. Fick 4(!) nya filter utskickade pga detta, då alla filter som kom var skadade. Autodoc skickar alla produkter i originalemballage, och dessutom i en tjock kartonglåda, med bubbelplast och dylikt inuti. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.