|
|
|
|---|---|
|
Hej Hade inne min 330e för den första servicen. Där ingick en uppdatering av mjukvaran, vet inte vad den innebar. När jag nu laddar bilen så står det 40km i räckvidd i appen och 37km i bilen. För det första; tidigare har det aldrig varit olika mellan appen och bilen. För det andra; jag har aldrig nått över 34km innan vid full laddning. Kan uppdatering gjort att man kan krama ur lite extra km ifrån batterierna? Har än så länge inte kört nån längre sträcka så vet inte hur det kommer bli i verkligheten. Nån annan som hunnit med en service och stött på samma sak? | |
| Har ej gjort första servicen ännu men däremot uppdaterade bmw min mjukvara pga ett pga minskad räckvidd, och då ökade räckvidden som du säger till runt 35-40 (innan var det ca 25-30). Varför det blir så vet däremot inte... | |
|
Efter har kört lite kortare sträckor (min vanliga körning) sedan uppdateringen är den nu tillbaks till mina vanliga värden, 30-34km. Precis efter uppdateringen gjorde jag en längre resa (11mil enkel väg) där jag startade hemresan med tomt batteri så vet inte om det kanske spelade in. Skiljde förövrigt 1dl/l men ändå bara 0,61. 7mil motorväg resten landsväg 50-90kmh. Men den felar fortfarande lite mot connceted appen. |
|
| Hände samma för mig den visar nu endast 30-35. Hur långt har du kört med bilen? Tänkte på att du nått första servicen:) | |
|
Jag har kört ca 2500mil sen början av nov. Men jag köpte en demo så den hade rullat ca 700mil så totalt 3200mil ungefär. Under min tid så har ca 900mil varit på ren el. |
|
| OKej, då är det dags för mig också snart, 200 mil kvar till oilservice :-) | |
| Intressant, har fler varit med om detta att räckvidden på el förbättrats något efter service? | |
|
Pär:an: Vet inte om det blev nån direkt förbättring i slutänden. Har inte märkt nån skillnad iallafall. Räckviddsindikeringen sjönk rätt snabbt tillbaks till vad den brukade ligga på för mig innan uppdateringen. Tror nog mer att bilen nollats på nått sätt och det som syntes de första gångerna jag laddade bilen snarare var den teoretiska räckvidden. Mitt rekord är förövrigt 33,4km. Mestadels 50-70kmh sträckor med lite stadskörning i början och i slutet och 2km motorväg. Däremot diffar det fortfarande mycket i räckvidd mellan instrumentpanelen och appen/webportalen. Har haft den inne för detta men de har fått skicka vidare ärendet till Tyskland. |
|
|
Det är nog precis vad dem gör, dem nollställer nog värdena. Jag hade min inne för undersökning för jag har aldrig kommit upp till 30km, rekordet är väl runt 22 men allt var grönt ljus, när jag fick tillbaka den så stod det 38km räckvidd, jag har 19km hem och batteriet var slut precis när jag kom hem. Rätt kass hybrid överlag måste jag säga. Inte så imponerad. |
|
|
Osssen: Det låter som en väldigt kort räckvidd, 19km, hur ser sträckan ut som du körde. Så lågt har jag bara haft när det varit ordentligt med minus ute. Hur ser din körning ut när du når 22km? Jag ligger runt 24-25km när jag bara kör runt i stadsmiljö och 30-32km när jag håller mig till landsvägar med hastigheter mellan 50-80km/h. |
|
|
Min vardagliga körning är till jobbet, cirka 9km enligt google maps. När jag kommer fram till jobbet har 2 staplar dragits, sen när jag åker hemmåt så tar batteriet slut ungefär 1km innan jag kommer hem. Då kör jag enbart i eco pro i stadsmiljö, 30-50 väg och mycket start/stopp/ljus. Tycker själv jag kör snålt/lugnt. Kör alltid utan AC också. |
|
| Hej, jag vet inte varför ni startar en ny tråd när det finns en tråd i 3-serie forumet om just räckvidd på 330e? | |
|
Ny tråd? Den här är ju ett halvår gammal. =) Osssen, blir det en kallstart på hemvägen och du kör full värme i stol, ratt osv? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.