AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.604

Varför är 90% svart läder och aluminium?

pe
1
perbauer
520dATM -25 G61
Tittar man efter lämpligt begagnat objekt är säkert 90% med svart läder och dekor i aluminium. Jag gillar inte det. Men är det mig det är fel på? Gillar majoriteten den kombinationen eller är det bara för det är standard vid köp av tjänstebil?
Min huvudfråga är, varför är så många BMW beställa med svart läder och aluminium?
/PB
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
För att mörk klädsel är mycket mer praktiskt än ljus. Många kläder färgar av sig, syns direkt. Samma gäller ofta möbler hemma och kläder, man tar det som är praktiskt och håller sig.

Att många väljer en standardmässig mörk inredning gäller inte bara BMW utan alla bilmärken.

MVH Christofer
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Håller med dig om denna "epidemi", jag gillar det inte heller. Jag gissar det är en kombination av
Det är tryggt, många andra har det och det är ganska slätstruket. Träpanel och ljus inredning är mer av hit'n'miss även på bilar med mörk lack.
Aluminium var gratis tillval, även om jag tycker att den bikakemönstrade listen är snyggare/mindre hemsk.
Jag hade gärna sett att det funnits en kolfibervariant att komplettera de andra listerna, men det verkar inte finnas.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det där med tycke och smak skall man inte diskutera, det är helt subjektivt.

Tror att de flest bryr sig måttligt när man köper bil, man är i allmänhet helt ointresserad. Man tar den tjänstebilen som arbetsgivaren erbjuder.

MVH Christofer
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Hade svart skinn & svart piano i min förra bil men åker numer med svart skinn & borstat alu varför? Enkelt svart skinn är enkelt att underhålla och pianolacken är helt vansinnigt repkänslig.

Har sett några som haft m performance alcantara lister det var snyggt och något jag överväger men lite svårt att motivera priset på 10k+
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
har själv gått från att gilla svart till att gilla ljus inredning (åldern...)

hade en alpinvit e90 med beige inredning och alulister som jag gillade skarpt. Men sätter man sig med bara lite fuktiga jeans färgar de av sig. klart problematiskt. Vet ej om den impregnering som vissa rekondfirmor lägger på efter tvätt är effektiv
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Så här ser min bil ut inuti (Upholstery LEDER DAKOTA/OYSTER (LCCX)):
Länk
(lite mörk bild, i verkligheten är lädret nästan vitt, typ creme-färgat)

Jag har en E91 med svart delläder + aluminium och det är helt klart MYCKET trevligare att sätta sig i den ljusa interiören. Mycket mer avkopplande vid långfärd.

Soluckan med dess ljusinsläpp hjälper också till förstås (alla dagar utom när man har solen ovanifrån). Även på natten gör det sig fint med creme-färgad interiör.

Det _känns_ lite finare med ljust läder.

Jag kommer sikta på ljust läder även i nästa bil. Gärna vitt.

P.S. Har inte märkt av några missfärgningar i lädret, har gått ca 11.000 mil nu.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skulle i alla lägen välja ljust skinn men nuvarande bil har svart skinn och silverfärgade lister. Varför blir det så tokigt då? Jo för att den var färdigspecad och i valet mellan att vänta 4 månader extra (och lägga mil på privatbil) fick det bli så. Fanns inga färdiga med ljust skinn och mörka lister i hela Sverige :(

-------
//Lövet
Som sagt tycke och smak. Skulle aldrig köpa en bil med ljus inredning. Gillar svart inredning och svart innertak som ger en mysig känsla. Gillar mer alcantara/tyg nu än skinn. Men visst man vet aldrig om man ändrar sig senare!
ar
457
argungu
118i -20
Svart och aluminium är ett säkert kort, jag har det själv. Bilen var specad innan jag köpte den men skulle valt samma ändå. Saknar bara svart innertak.

Ljust läder, trälister, kontrastsömmar m.m. ser lätt lite kitschigt ut. För att inte tala om rött läder. Sånt funkar på äldre bilar, speciellt amerikanare, men en modern BMW passar bäst i en rationell och sober svart/alu inredning.

Men som sagt: 100% tycke och smak.

/Erik
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
och jag som tycker jag får sortera bort alldeles för många som saknar svart läder. Brunt eller beiget eller vitt läder går bort för mig - visst är svart varmt att sätta sig på en solig dag men annars är det lätt att sköta tycker jag.

Jag föredrar också alu eller mörk inredning framför tex trä-inredning.

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Brunt,beige,vitt alla dagar i veckan.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Har precis den färgkombo i min bil och jag gillar den inte, men jag har inte råd med lyxen att speca en ny Panamera så det fick bli en begagnad där pris, mil , utrustning fick vara avgörande
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.