AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
984

Skillnad stötdämpare fram?

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
Fick hem nya dämpare fram. Men stången är för kort. Vad har jag fått? Hur många olika längder finns det?
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sounds like a case of the E34's :-)

Det finns fyra stycken
Länk
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
Ser nu att jag inte skrivit modell😅gäller e39 523 99.det löste sig. Fjädrarna skulle spännas ihop väldigt mycket. Aldrig varit med om förr. Detta är min första e39 av runt 40 bmw under åren så är ju en liten förklaring hehe😉
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, jag kollade på profilen för där var det bara E34'or omnämnda (535 -88, 530 -93, 520 -89) och sen brukar det här med olika "stötdämparformat" vara ett problem på E34'or :-)

Nja, E39 kan jag väldigt lite om. Förhoppningsvis finns det någon mer kunnig här om just E39.

Vad är det för dämpare och fjädrar som ska kombineras?

Hade liknande problem när jag skulle montera ihop ett H&R Cup-Kit Sport 60mm, fast detta är ju inte vanliga reservdelar så antaligen inte helt relevant här. Men jag visste att dämpare och fjäder skulle passa då det var ett kit från H&R, så det var ju inget "kombinationsmisstag" från min sida. Kontaktade även Sverige's H&R representant här i Sverige för att dubbelkolla.

Men det var omöjligt. Hur omöjligt kan du se i bilden nedan. Fjädern till höger ska alltså pressas ihop så att den får plats i utrymmet till vänster.
Länk

Du måste alltså pressa ihop fjädern till nästan coil-bind för att få ihop den ekvationen. De vanliga enkla fjäderspännarna var ju inte ens i närheten, de fungerar bara på äldre eller vanliga osportiga bilar.

Jag fick lämna in det till en av mina favoritverkstäder som löste det åt mig.
När allt var väl monterat så drogs kolvstången ut med hjälp av fjäderns kraft, så i monterat vilotillstånd så är längden på kolven (och fjädern) relativt normalt, se bild nedan. Jag provade faktiskt att försöka dra upp kolven, men efter att ha lagt över 100 kg i tryck så gav jag upp där.
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns minst två längder - "standardchassi" och "sportchassi".

För t ex. M5 finns det säkert en speciell dämpare (så där har du troligen ytterligare en annan längd).

Knappa in ditt chassinummer i realoem.com så bör du få upp rätt dämpare när du stegar dig fram till "framvagns-avdelningen".

Som redan frågats: vilka dämpare och fjädrar är det som du skulle kombinera?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.