AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.986

Nya sommardäck (18") till F31 - rekommendationer?

da
129
davkar
MB W205 250D -16
Har blivit dags för en ny uppsättning sommardäck och tänkte fråga om någon har en rekommendation? Det som sitter på idag är Pirelli RTF-däck som jag gissar är orginalmonterat. Har förstått att man tjänar både komfort, prestanda och däckljud på att skippa RTF, men vilka ska man välja?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det finns i din dimension:
Michelin Pilotsport 4

Hade sådana på E39:an innan den byttes in vid köp av F31:an.

Det var helt klart de bästa däck jag har haft hittills.
Tysta (för att vara relativt breda lågprofildäck; 235/45-17), mycket bra grepp i både torrt och vått och som lök på laxen slets de långsamt.

Enda "smolket i glädjebägaren" var att de föreföll dra liiiite mer bensin än de gamla slitna (ca 3mm) Conti Sportcontact3 i samma dimension som de ersatte. Inte mycket men ändå, kanske handlade om kanske 0,3-0,5 dl. mer per mil enligt färddatorn vid samma körcykler som innan...m en det gick att förlåta då de var väldigt bra på alla andra punkter! :)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Ja Michelin är bra..

Kan även rekommendera dom däcken jag kör på just nu och det är
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 , dom är tysta och väldigt bra grepp ..
dom är även grovmönstrade så dom är inte så spåriga när man kör över linjer t.ex
Så länge du väljer någon utav de större däcktillverkarna (Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, osv.) är det nog rätt så jämt. Sen finns ju även Hankook och Kumho.

Däcktester i motortidningar brukar också kunna ge en fingervisning om vad som är ett bra resp. dåligt däck.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
För övrigt så tror jag att det här negativa snacket om RFT-däck numera är ganska överdrivet och bygger på hur RFT-däcken var för tio år sedan. Jag har 18" RFT på min 228 och de är suveräna och tillåter verkligen inspirerande körning och är hur trevliga som helst.

Som Chris säger så tycker jag också att så länge du håller dig något av premiummärkena så spelar det väl inte så stor roll.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Håll dig undan från Continental CONTISPORTCONTACT 5. Har aldrig varit med om däck som slits så vansinnigt snabbt. Oerhört bra däck förövrigt. Men som sagt livslängden katastrofal.
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Att säga att RFT-däck är OK ifall de inte är så gamla som 10 år tycker jag är en väldigt felaktig generalisering. Jag tror även detta framgår i de trådar där det diskuteras RFT’s vara eller inte vara.

Jag fick en helt ny och bättre bil då jag i somras bör bort mina original 17” RFT på min (2011) 320d. Med facit i hand skulle jag slängt bort RFT-skiten tidigare. Innan bytet var bilen katastrofalt spårig, bullrig & stötig.

Dock så kanske den negativa upplevelsen skiljer sig beroende på vilken BMW man kör samt vilka RFT-däck som sitter på.
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Att få ner bullret en del skulle inte skada, låter en hel del i F30 tycker jag, så hoppar nog RFT denna gång. Har aldrig fått punktering på drygt 20 år, men det lär väl hända nu då ;)

Lutar åt Michelin PS4 som verkar få goda vitsord.

st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
PS4 är nog ett bra val, eventuellt kanske PS4S finns i nya dimensioner snart som passar för ännu sportigare däck men lär väl finnas någon komfortkompromiss där. Michelin Primacy 3 kanske är ett alternativ om man inte har så sportiga ambitioner, eller helt enkelt PS4 :)

Är kanonnöjd med mina "utgående" Michelin Pilot Super Sport på E90:n, men jag skulle inte vilja pendla med dessa däck då de låter lite mycket men annars kanonnöjd (kört ca 2000mil med 235/35R19 runt om)
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Har sneglat på Pilot Super Sport då PS4S inte finns i 18tum, men det är alltså på gång? Kanske ska klämma ur några mil till ur däcken då ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.