AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.449

Motorlampan lyser, kan detta öppna rör i motorrummet ha med saken att göra?

Le
42
Leomessi
X5 3.0i -03
Hej! Sen en tid tillbaka så lyser min motorlampa. Den släcks ibland men tänds efter ett tag igen. Felkoderna tyder på att det har med luft (in eller ut jag vet inte) att göra. Har rengjort luftmassemätare osv. Jag har dock hittat ett tunt böjt rör som inte är kopplat nånstans i motorrummet. En hobbymekaniker sa att det aldrig ska va några "öppna" rör eller slangar. Stämmer detta? Jag länkar nån bild här som visar röret ifråga, är det någon av er som vet vad det är för rör? Och vet ni om de ska se ut så eller om nått ska sitta kopplat i röret men kanske lossnat? Hoppas på att detta är felet annars vet jag inte. Bilen går och dricker som den ska i övrigt och det är en x5 3.0i 2003.

Bilden som är tagen långt ifrån är i dålig kvalité men det är bara för ni ska få en uppfattning om var röret sitter nånstans.

Länk
Länk
Länk
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
vart går det öppna röret?

FAF
Le
42
Leomessi
X5 3.0i -03
Har inte haft möjlighet att hissa upp bilen så det är lite svårt att se men det ser ut som att det går in under motorn någonstans. Kan se om jag kan komma åt och få en bild där med
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Det kan vara den lilla slangen som kommer från bränslefiltret ..
Det måste finnas något ställe som den ska tryckas på ...den ska i alla fall inte hänga lös ..
Le
42
Leomessi
X5 3.0i -03
Okej som jag trodde då. Men det är ingen slang i den bemärkelsen utan den känns som plast. Den är ju böjd där uppe som ni ser på bilden, skulle jag försöka böja upp den böjen så hade den knäckts. Så det är mer som ett hårt plaströr. Kan det ändå vara till bränslefiltret? Isåfall måste de finnas nån slang som ska tryckas på detta rör då jag som sagt inte kan flytta röret mer än någon centimeter i med att den är styv
Vad var felkoderna?
Det ser ut som plast inget du ska böja är den böjd som den är så ska den sitta i den vinkeln.
Le
42
Leomessi
X5 3.0i -03
Felkoderna är dessa två:

E4 bränslejustering, bank 2, gränsvärde överskriden

E3 bränslejustering, bank 1, gränsvärde överskriden
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kommer inte ihåg i huvudet exakt hur det ser ut, men troligen ska det röret anslutas i insuget och felkoderna kan mycket väl bero på att det nu sugs tjuvluft i "röranslutningen".

Det finns ett antal anslutningar och vakuumrör/slangar som har en tendens att lossa/torka i gummianslutningarna på bilarna med M52/M52tu/M54 när de börjar bli lite till åren....

Inga dyra delar (kostar några tior) men kan vara lite pilligt att dels hitta och dels byta, då de ofta sitter lite dumt till.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.