|
|
|
|---|---|
|
Köpte min X1:a i Tyskland med all utrusning jag ville ha (läder, sportstolar, xDrive, 2.0D, navi, backkamera, automat, etc) MEN farthållare saknas. Trodde nästan det var standard på alla bilar av premium märken sen minst 20år tillbaka!? Har kört 300 mil under semestern och saknar farthållaren. Mycket! Hur som helst nån som vet hur bökigt och dyrt det kan vara att eftermontera farthållare på en X1 av 2010 årsmodell? Gör vissa ingrepp själv men finns det nån firma som gör det så är jag beredd att lägga en bra peng för det är verkligen nåt jag vill ha. | |
|
Det finns ingen officiell eftermonteringssats för farthållare. Vill du absolut ha det får du komponera ihop det själv. Du kommer behöva byta ut den enhet som sitter runt styrkolumnen med blinkers- och vindrutetorkarspaken. Sen vet jag inte om bilens befintliga kabelmatta har stöd för farthållare. Finns risk att du behöver bygga en egen kompletterande kabelmatta samt fixa och trixa med bilens programvara. Då danskar ofta eftermontera utrustning på grund utav skattetekniska skäll kan säker någon dansk BMW verkstad kunna vägleda dig med allt som behöver göras. |
|
|
Jag GISSAR att det räcker att byta spakställ och koda funktionen. Finner det osannolikt att BMW monterar olika kabelstammar beroende på om bilen har farthållare inte. |
|
| TheBear89: Det är inte alls osannolikt. Om du tittar i BMWs reservdelskatalog ser du att det inte finns någon generell kabelmatta att beställa. Kabelmattan tillverkas individuellt för fordonet, det står klart och tydligt där. Kabelmattor finns ofta i olika utförande beroende utrustning och sen uppdateras de kontinuerligt allteftersom komponenter ändras/uppdateras/tas bort. Rätta mig gärna om jag har fel men det brukar exempelvis vara olika kontaktdon beroende på vilket säte det är och huruvida det är elektriskt eller ej. | |
| Det absolut enklaste är att beställa en enhet från skroten och kontrollera ifall det är samma kontaktdon. Sen får ni fortsätta därifrån. | |
|
Länk Wiper/washer switch The switch signals are read into the steering column switch cluster where they are evaluated. The evaluated switch signals are emitted onto the F-CAN as a CAN message (It is only possible to check the switch positions with the BMW diagnosis system via DSC as the steering column switch cluster is not directly connected to the diagnosis system). Cruise-control system steering column stalk The switch signals are read into the steering column switch cluster where they are evaluated. The evaluated switch signals are emitted onto the F-CAN as a CAN message (It is only possible to check the switch positions with the BMW diagnosis system via DSC as the steering column switch cluster is not directly connected to the diagnosis system). Jag finner det som sagt osannolikt att BMW monterar olika kabelstammar beroende på om bilen har farthållare eller inte. Enligt länken sänds kommandon för farthållare via samma BUS som för vindrutetorkarspaken. |
|
|
Jag har eftermonterat farthållare. Visserligen på en E87 men det känns som om det är samma tekniska generation som E84 (och E9x), grejerna ser likadana ut. Jag skulle tycka det var värt ett försök. Du behöver själva spakcentralen samt nedre rattstångskåpan med uttag för spaken. Sedan måste bilen in för kalibrering av styrvinkelsensorn, eftersom den sitter i spakcentralen och måste kalibreras efter borttag. Det kan gå med en begagnad spakcentral, men då bör den kanske vara av samma årsmodell, eller åtminstone inte skilja alltför mycket. Dessutom måste övrig utrustning stämma med donatorbilen. Ex Multiratt Ja/Nej, regnsensor Ja/Nej, rattvärme Ja/Nej. Spakcentraler: Länk Kåpan, 22 på bilden: Länk |
|
| TheBear89: Självklart är spakcentralen en nätverksansluten nod i bilen. Det jag mer tänker på är det står att olika spakcentraler inte är retroaktivt utbytbara. Det betyder att de är olika, men det framgår inte exakt vad skillnaden är. För trådskaparen är det ju perfekt om det passar rakt av. | |
| Att de inte är retroaktiv utbytbara anser jag vara självklart eftersom de inte har samma funktion. | |
|
Hej. Bumpar en gammal tråd? Någon som vet om trådskaparen lyckats eftermontera farthållare på sin X1:a? Gjorde en riktig blunder idag, köpte en begagnad X1 2011 (snikvariant) Märkte när jag hade köpt bilen och körde hem på motorvägen att den inte hade farthållare? Vem fan tillverkar en bil utan farthållare hahahaha, knappt irriterande när man är frekvent användare av farthållare. Kan någon guida mig i rätt riktning vilka reservdelar som behövs och från vilka modeller och årsmodeller jag kan plocka saker. Tänkte kolla upp på skrotarna men jag har noll koll på vilka delar som är kompatilbla. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.