|
|
|
|---|---|
|
Länk Ca 7000 mil på detta däck, de som blivit kvar på bakaxeln är mindre slitna. Enligt två verkstäder är alla däck helt slut, livsfarliga och olagliga. En däckarbetande same i Karasjokha var osäker på om jag ens kunde ta mig tillbaka till Stockholm. I mina ögon ser dom typ likadana ut som nya, fast mer avrundade kanter... Hur slitna är dom? | |
|
Utifrån vad jag kan se på bilden är de slitna men inte slut. De är helt klart lagliga då man mäter djupet på den mittre delen av däcket (har för mig att det är 75% av bredden i mitten som är "mätområde") och däcken får i praktiken vara blankslitna på skuldrorna (även om det givetvis inte är bra för vattenplaningsegenskaperna) så länge corden i däcket inte syns. Hur stort är mönsterdjupet i "mitten"? Det ser ut som de börjar närma sig slitagevarnarna som anger 1,6 mm och då är de olagliga - utifrån bilden skulle jag gissa på ca 3 mm mönsterdjup och någonstans där bör man väl kanske fundera på att byta ut dem även om det inte är panik ännu... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar, vet ej exakt mönsterdjupet på "mittfåran", men det verkar som det bara är den som slits. Överallt i däcket finns ju fortfarande djupa mönster som typ knappt slitits trots milen, mycket grusväg och en del Autobahn. Var väldigt imponerad av slitstarkheten tills alla började berätta att dom är utslitna... |
|
|
Utsidorna är ju slitna, men de har många mil kvar i Sverige då huvudmönstret enligt lag avser 75% av däckbredden, så räknas de 1,6 mm inte på kanterna. Dock är det andra regler i Danmark där det ska vara 1,6 mm över hela däcket. |
|
| Ser ut att vara i princip blankt på en liten bit av utsidan. Fortsätter det slitaget på samma sätt är snart korden framme på den delen av däcket. Snart dags för nya däck alltså. | |
| Ville de sälja däck eller? Du är ju inte ens nere på slitagevarnaren. | |
|
Jag tycker det ser snedslitet ut och i så fall bör du också fundera på vad som gör att det slits snett? Något dpligt i fjädring, upphängning eller bara att justera hjulinställning? /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
| Utslitet eller inte men efter 7000 mil kan det väl nästan kvitta... Jag hade nog kört vidare med däcket till det är nere på slitagetabbarna tydligt, men hålltni bakhuvudet att de lär vara kassa om det är blött ute. Mina däck brukar vara slut (på riktigt) efter typ dryga 5000 mil, förra gången redan vid 4000 mil då corden vara framme i ena kanten medans det fortfarande var iaf 3-4mm i övrigt. De nya däcken (annan belastningsindex) verkar slitas jämnare. | |
|
Mina Continental RFT såg ut såhär på insidan efter ca 5500 mil (även de var lagliga), båda däcken bak hade sprickor men vänster bak var sprucket runtom. Länk Tydligen inte helt ovanligt enligt Continental själva (fick ut ersättning), de hårda stommarna kan i vissa fall spricka i kanten mot slitytan. Enligt Continental så skedde det oftast på motorstarka bilar men dessa satt på en 320d. Syntes inte utifrån, de sista 10-15 milen så var det lite obalans, därför jag tog in den. |
|
| Min erfarenhet av RFT är att de kan slitas jämt och fint för att sedan plötsligt bli snedslitna enligt bilderna i slutet av sin livslängd. Har däcken rullat över 5000 mil så behöver inte hjulinställningarna vara felaktiga trots snedslitning. | |
|
Länk Jag tog visst bild på det mest slitna och det enda snedslitna däcket. Så här ser ett bakhjul ut, tycker däcket ser likadant ut som nytt typ. Bedömer att det är runt 3-4 mm i sido- och parallellfårorna. Känns typ som jag kan få ut 7000 mil till istället för att skrota dem enl verkstädernas rekommendationer. Har kört på 2,4 bar för komfortens skull, kan jag pumpa dom annorlunda för att rikta slitaget mot sidofårorna? |
|
|
Att det ser ut som nytt är väl att ta i! ;) Alltid svårt att bedöma mönsterdjup utifrån bilder - mät med en mönsterdjupsmätare eller skjutmått så vet du hur stort djupet är! Det ser nästan ut som däcket är nere på slitagevarnarnas djup (eller är det några andra "varnare"?) i mönstret i övre delen av bilden. Jag brukar personligen försöka byta när däckens mönster är nere på ca 3 mm. Hade jag varit i din sits, hade jag kört hem (medveten om att de kommer prestera dåligt i väta) på dem och sedan börjat leta efter lämpliga däck/däckverkstad för att byta ut dem senast i samband med skiftet till vinterdäck, lite beroende på hur långt du kör fram till dess. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hemma är jag för länge sen och resan gick i regnoväder utan minsta antydan till släpp på något hjul. När däcken var nya reagerade jag på det lilla mönsterdjupet som var. Tänkte att en resa över Tyskland t/r på varm asfalt och däcken kommer vara slut, men tycker som sagt det enda slitaget hamnat på mittfåran. I min värld är det massa mönster kvar på däcken men så är jag ny på RFT-grejen och allt grepp tycks ju ligga precis i mitten av däcket eller nåt... |
|
|
Saab9-5: Jag hade fortsatt köra på däcken tills mönstret kommit ner till slitagevarnarna. Även om däcken är rätt så slitna så har du mönster kvar på större delen utav däcken på dina bilder. Om du har samma däckdimension runtom skulle du kunna skifta fram- och bakdäck. På alla mina BMW bilar som kommit med RFT har framdäcken slitits på yttersidorna och bakdäcken i mitten eller innersidorna. Genom att flytta runt dem kan du kanske få ut 500 mil till beroende på körstil. |
|
|
Varför i allsindar väljer BMW's Svenska generalagent "RFT-joxet" som 1:a hands val? De e ju INTE billigare (inte på eftermarknaden iaf). De är stötigare,ger sämre styrkänsla än exvis Michelin Primacy. Fullständigt obegripligt ! :-( De flesta av kunderna som köper en hyfsat ny BMW,har kört å ägt många BMW tidigare.självklart är majoriteten medvetna om däckens betydelse för Bimmerns kör/vägegenskaper... |
|
|
Personligen tror jag inte de flesta som köper en BMW bryr sig om vad det sitter för däck på bilen. De är gissningsvis mer intresserade utav fälgens utseende. Jag har RFT-däck (Dunlop SP SportMaxx TT) på min bil och är jätte nöjd trots att jag är inne på min tredje sommarsäsong med de. Skulle definitivt köpa likadana däck igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.