AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.401

Sidokamera störning F11

mb
74
mberget
535d X-Drive 2012
M-sport
Hej!

Har en 535xd med surround view kameror. Alla kameror funkar men jag får "störning sidokamera" när jag aktiverar dessa. Enligt felkodsavläsning så behöver vänstra kameran kalibreras.
Är det någon kring Linköping som kan göra detta mot en peng med ISTA-P?

Får även upp felmeddelande på backkameran ibland och bilden är en aning blåare än de andra kamerorna men jag ska ta isär kontakten vid båda ändarna och rengöra pinnarna och kontaktspraya då jag hört att det är ett vanligt fel.

Mvh
Magnus
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jag hade detta fel jag med gick inte att göra något fick byta en sidokamera.
mb
74
mberget
535d X-Drive 2012
M-sport
Ok!
Backkamerans kablage var helt ok så jag tror det är en kalibreringsfråga. Kör man top view så ser man att backkameran är väldigt mycket blåare i nyansen.
Ska lämna in den nästa vecka.
mb
74
mberget
535d X-Drive 2012
M-sport
Uppdatering kring mina kameror:

Jag pluggade själv in bilen till ISTA/D igår med ENET kabel och kunde däri kalibrera hela kamerasystemet (all-around view camera system).
Felmeddelandet är nu borta =)

Det verkar vara vanligt att stiften i kamerornas kontakter oxiderar, främst vid själva kontaktdonet vid kamerorna. Vid kameramodulen (TRSVC) på vänster sida under bagaget så sitter kontaktdonen skyddade från fukt och håller sig därför fina.

Det som hände mig var att min vänstra sidokamera slutade funka, den framför hjulhuset, så jag fixade det stiftet som var dåligt, på med kontaktspray och sen tätade allt ännu bättre. (Verkstan skulle ha 8000kr för att byta kablaget från den kameran till modulen!!)
Så efter min fix så funkade kameran men felmeddelandet "störning sidokamera" kom upp pga en kamera alltid måste kalibreras om den slutat fungera eller byts ut. Denna kalibrering måste göras i ISTA, felkoden kan alltså inte släckas med en vanlig felkodsavläsare. Felmeddelandet är "Camera needs to be taught in".
Zi
16
Ziad Hamad
BMW X6 2014
Hej
Om en sidokamera behöver byta måste man byta båda sidokamera??en person sa att måste byta båda sidokamera samtidigt.mvh
Zi
16
Ziad Hamad
BMW X6 2014
Jag har bytt en sidokamera men visa att fel står och visar kamera symbol
mb
74
mberget
535d X-Drive 2012
M-sport
Hej!
Det går utmärkt att byta bara 1 kamera.
Zi
16
Ziad Hamad
BMW X6 2014
Hej tack så mycke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.