AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
761

Vilket slientblock e46

Danne Umeå
Hej.

Köpte en gammal e46 att ha som slit och släng bil.
Jag fick med 2 slientblock som var "bra att veta" från besiktningen och jag hör bland att det klonkar i gupp och vid start/stopp
Så jag antar efter lite googling att dessa gett upp nu.

Så nu till frågan var ska dessa sitta? Såg att det fanns några st att välja på.
Här är en bild på dom
Länk

Länk

Länk

Tacksam för svar
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
I bakvagnsbryggan. Om det är de främre eller bakre skall jag låta vara osagt.

// Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Känns spontant som det är nr 4 på bilden:
Länk

Är vanligt att de ger upp och ger "ormig" väghållning.

Bussningarna har numer modifierats och har inte flänsen som visas på skissen, utan ser likadana ut i båda ändar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
@Johan B har nog rätt i det han skriver. Om man söker på artikelnumret så får man fram att det är QUERLENKERLAGER. Tog för givet att enbart de i bakvagnsbryggan kallades för silentblock. Som vanligt ska man ju inte ta saker för givet.

// Jonas
Danne Umeå
Tack för all hjälp!
Danne Umeå
Förresten hur jävlig är den där att byta?

Såg att någon av dom skulle vara riktigt jävlig.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bytte de bussningarna på E46:an på garageuppfarten.

Byggde ett pressverktyg (som jag tror jag har kvar) och det tog nog lika lång tid som att byta, då jag inte har tillgång till så advancerade verktyg/maskiner...

Trodde att jag skulle kunna pressa ur de gamla bussningarna efter instruktioner på nätet - men där tog jag fel...aluminiumhöljet i bussningarna hade korroderat ihop med stålbärarmarna och satt som svetsade.
Borrade bort gummit i de gamla bussningarna och sågade med bågfilsblad genom det mjuka aluminiumet och mejslade bort resterna (var rätt lätt när man gjorde så) och rengjorde hålen med en roterande stålborste i en borrmaskin.
Med verktyget var det sedan enkelt att pressa i de nya bussningarna när det väl var rengjort.
De ska dock sitta "i våg" så att bussningen tar krafterna korrekt - kika hur de ser ut så förstår du nog vad jag menar.

Sedan måste fästet nr 18 på bilden, monteras i rätt vinkel (kolla hur det satt innan du demonterar det) så det inte blir spänningar/vridningar i bussningen när bilen fjädrar ner - i nedfjädrat läge ska bussningen inte ligga under spänn/vara vriden i gummit, för då kommer den att förstöras snabbt!

Jag ritsade även upp fästets position mot karossen innan jag lossade det för att kunna återmontera det i samma position som innan, för det går att justera positionen på fästet - det är det man gör när man ställer in hjulinställningen bak.

Hjulinställning är att rekommendera efter arbetet.

Mvh
Johan B

Danne Umeå
Plockade lös idag.

Dom såg inte i närheten lika ut
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag blev nog lite lurad av att det var till bakvagnen...

När man kikar på hålen i bussningarna är de troligen till främre bärarmarna - de som pressas på "tapparna" på bärarmarna.
En sökning på art.nr. (skulle kanske gjorts tidigare!) gav detta och det är till främre bärarmarna:
Länk

Men de ska även pressas in i hållarna som skruvas fast i karossen...oftast brukar de vara färdigmonterade i hållarna.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.