AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
771

Äntligen har man fått sin nya BMW

Vilken känsla det är att hämta en ny BMW. Det blev en 320i Stockholm Open Edition i titansilvermetallic. Doften i en ny bil är helt.........mmmmm

===
/MP

Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Gratulerar, då är det inkörning som gäller:)

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Grattis: Den doften sitter i länge :))känner den fortfarande.

MVH
Hasso
Grattis till nya bilen!
Lite nyfiken bara: Tillhör verkligen BMW de tillverkare som använder falsk varudeklaration och hävdar att din bil är en -03:a? Den kan omöjligt vara tillverkad eller registerad år 2003 efersom vi idag skriver 30 september 2002. Begreppet årsmodell avskaffades i Sverige för flera år sedan. Numera är det första registeringsdatum som avgör bilens ålder.

Ett system som i och för sig är lika idiotiskt som de gamla "årsmodellerna". Det enda som är intressant är ju tillverkningsdatumet.

I mitt fall råder det dock ingen tvekan. Min bil är beställd, tillverkad och registerarad under första halvåret 2002.
Ok du har rätt. Det är ändrat till tillverkningsmånad

===
/MP

Jag menade inte så ;-)
Var mest nyfiken på om BMW kallar din bil för -03? Vissa tillverkare (bla VAG) använder ju fortfarande begreppet årsmodell i annonsering och dyligt. "Nu säljer vi ut de sista 02:orna" (annons i augusti). Jaha, så från september till december finns det inga nya bilar att köpa??
Årsmodell är borttaget i Bilregistrets databas på nyare fordon. Det står tillverkningsmånad och år. Tror det är från -00.

===
/MP

Det är vissa förändringar som avgör vilken årsmodell man har, jag har tex pdc som standard på min bil och det är fr.o.m -98 fast den är uttagen 0997....
Så jag har en -98...
Alltså vad är skillnaden mellan din modell -02 o -03?
De ändrar juh alltid någon liten detalj...

Vet att på min , förutom faceliften, jämfört med tidigare årsmodeller, tillkommit tredje nacksydd bak.

/Dominik
Trots att många länder har avskaffat begreppet årsmodell verkar de flesta biltilverkare införa produktionsförändringar på sensommmaren eller hösten just för att det skall sammanfalla med årsmodellskiftet på de marknader som fortfarande tillämpar det (tex USA). I Sverige säger detta dock inget om årsmodellen.

/// M ///,
Framgår verkligen tillverkningsmånad och år av bilregistret? Jag trodde det var registeringsdatum.
Jajamensan. Det står Tillverkningsmånad:2002-07 men tomt i årsmodellsfältet.

===
/MP

Lyckans ost måste jag säga. Den dagen jag kan casha ut en sprillans ny BMW blir jag glad.
Å andra sidan så tjänar man så pass mycket på att köpa en 2 år "gammal" BMW då den tappat drygt 120k i pris.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Johan78// Du tjänar inte 120k på att köpa en "2-åring",
möjligtvis sparar du 120k ;-)

/Kristian BMWCS 5062

------------------------------
Länk
Kristian/ Att jag inte lär mig läsa igenom vad jag skriver innan jag skickar det. Självklart "tjänar" man inte på det.
Soton
BMW kör fortfarande med att bilar tillverkade i september år 2002 heter 2003:or, vilket jag tycker är bra, varför rätta sig efter en idiotisk EU regel.
Sototn:: Varför är det bra att sälja dem som 2003? Den är ju inte tillverkad 2003 utan 2002. Har aldrig förstått varför det ska vara så. 2002 B kan de ju få heta men inte 2003
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Faktum är att det fortfarande finns ett begrepp som heter modellår. En bil tillverkad i augusti 2004, registrerad i november 2004 kan mycket väl vara av modellår 2005, alltså 2005-specifikation. Personligen anser jag att tillverkningsmånad/datum är viktigare än datum för registrering, men nämner alltid tillverkning, registrering och modellår vid de bilaffärer jag blir inblandad i.
Tyckte att det var märkligt att det fanns nya Stockholm Open Edition, tills jag märkte att tråden var två år gammal :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.