|
|
|
|---|---|
|
Hej Som rubriken lyder är det någon skillnad på ECO-läge och Comfort-läge när man kör på farthållare på motorvägen? Säg att man kör 120km/h, sparar man verkligen bränsle genom att ha igång eco-läget då? Jag ser att det sakta tickar på panelen att man har sparat in några kilometrar men stämmer verkligen det? Vad är det som gör skillnad när man kör i en konstant hastighet som gör att man skulle spara bränsle mellan de två lägen egentligen? Varvtalen är detsamma. | |
|
Är väl bara luftkonditioneringen som går i ekoläge då du kör på ecopro läget med farthållaren. Så det spar väl nån milliliter på att kompressorn går väldigt sparsamt Men det ser du väl om du tar fram bilden som visar ecoproläget grafiskt, den som visar hjul, batteri och ventilation. Finns som nån undermeny att välja i displayen |
|
|
Som sagt, AC:n går in i "snålläge" och kyler inte lika bra. Om jag tolkat det rätt kan det ev. bli skillnader i motorn där låg bränsleförbrukning prioriteras före kraft/responsivitet/dynamik. Har du automatlåda, ändras även växellägena och bilen lägger i högre växel tidigare och ligger kvar på högre växel längre vid fartminskning. Dessutom bör du få upp "tips" i färddatorn när det är dags att växla upp om du har manuell låda. När du kör Eco-pro-läget borde det finnas ett läge på färddatorn där du ser hur många km. i räckvidd som du har "vunnit" i minskad förbrukning pga. exo-pro. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag känner igen allt det där. Jag har en automat växellåda och känner att växlingen blir annorlunda. AC:n kyler också mindre. Färddatorn tickar på och visar hur många km jag har sparat och så vidare. I stadskörning så kan jag köpa att man sparar lite bränsle med Eco-läge Men i verkligheten har någon kört och märkt en ekonomisk vinning med detta Eco-läge på motorvägen? Jag är bara lite skeptisk till hur man skulle kunna få ner förbrukningen på motorvägen när man kör i konstant hastighet och högsta växeln ligger i på bägge lägen. |
|
|
Hej S-M Kan tänka mig att farthållaren "gasar" på lite mindre vid uppförsbackar och låter bilen rulla på lite mer i nerförsbackar. Om det vore en helt plan väg så håller jag fullständigt med dig men det har vi ju inte i praktiken. Det är den enda skillnad som jag kan tänka mig. Är det inte så också att automaten frikopplar ("seglar") när den kan i ECO-läge men det görs inte i comfort. Min automat beter sig i alla fall så. |
|
|
Jag har glömt vad ECOpro-läget innebär och hur det fungerar för jag har inte använt det överhuvudtaget sedan någon månad tillbaka. Jag tycker att bilen jag köpte, dess egenskaper och fördelar som jag betalade för, "förstörs" i ECOpro-läget. Jag har låtit ändra programmeringen gällande start-/stopp-funktionen så bilen startar automatiskt i det läge den hade när jag stängde av den = jag slipper start/stopp om jag inte själv valt att aktivera funktionen. Jag följer upp varje tankning och det går inte märka att min genomsnittliga förbrukning har ändrats sedan jag slutade använda ECO. |
|
|
Rimligtvis så måste det vara som Mården skriver att vid konstant plan väg så är det ingen skillnad mellan ecopro och komfort vid körning med farthållare. BMW:s ingenjörer är duktiga - exempelvis så är de ensamma i världen om att kunna tillverka en bil som släpper ut så många kväveoxider per km som det står i fordonsdeklarationen - men de är faktiskt inga trollkarlar. På min är det också så att den frikopplar i ecopro, men inte i komfort. |
|
|
Frikopplingen i Ecopro läget är helt fantastiskt! Nackdelen är väl att den inte återladdar batteriet då, under om det är skadligt i längden. Däremot så är Ecopro läget inte att föredra i stadskörning tycker jag eftersom bilen reagerar så slött. Håller med dig Ulf530. Körglädjen försvinner lite med Ecopro. |
|
|
ECO-PRO kan visst göra skillnad på motorväg, om än liten. Det mesta i en modern bil styrs utav elektroniska system och det har koll på mer än vad man kan tro. Jag har på min bil noterat att i ECO-PRO används ACn mest i nedförsbackar. Det märks genom att temperaturen på luften är lite varmare än vanligt, framförallt i motlut, och när bilen kommer ned i medlut så blir luften genast kallare. Om farthållaren används nyttjar den ACn och generatorn tillsammans med motorbroms för att hålla hastigheten i nedförsbackar. Den verkar undvika att använda bromsarna i största möjliga mån. Personligen använder inte jag heller ECO-PRO. Den marginella vinst som fås är inte värd besväret. Vill man verkligen snålköra är ECO-PRO definitivt rätt val men då måste man nog göra det med en hel tank för att märka skillnaden. |
|
| Efter c:a 3000mil med manuell bil,så rekommenderas "sportläge" med urkopplad AC-funktion via värme/ventilationspanelen. Denna åtgärd gäller förmodligen bara manuella bilar,då den ( i mina ögon sett UTMÄRKTA automatlåda ) väljer tidigare uppväxlingar i Eco-pro läge. | |
|
EcoPro läget är suveränt vid lugn körning på landsväg/motorväg, då "sailing" funktionen kan utnyttjas maximalt. Det är en sport att kunna rulla så mycket det går. I övrigt tycker jag övriga har sammanfattat det hela bra! /// Mårten |
|
|
Coasting/sailingfunktionen introducerades först 2014, rätt? Jag verkar sakna den på min 520d från 2012. Patrik |
|
| Japp, frihjulande automatlåda kom med faceliften 2014. | |
|
Nu har jag kört ca 3 300 mil. Jag följer upp varje tankning och det går inte märka att min genomsnittliga förbrukning har ändrats sedan jag slutade använda ECO. Hur skicklig och motiverad man än är på att utnyttja "sailing" så utgör det en extremt liten del av bilens totala drifttid. Sannolikt inträffar ibland att man måste accellera upp i hastighet igen efter att man använt "sailing" och då förlorar man en del av det man tidigare tjänade? Har jag fattat rätt att vid "sailing" går motorn ned på tomgång och förbrukar då en liten del bränsle. Men under motorbromsning stänges bränsletillförseln av helt och förbrukar inget bränsle? Min förbrukning mätt vid varje tank, eller min årsförbrukning, påverkas inte nämnvärt om jag använder ECO eller inte. Min årliga bilkostnad, summa nästan 100 000 kr, påverkas inte om jag använder ECO eller inte. Men jag tycker alltså att min "bilupplevelse", det jag har köpt och betalat för, går helt förlorad i ECO-läget. |
|
|
På min 328i har jag manuell och då har jag inte märkt någon skillnad i förbrukning mellan sport och ECO. Jag väljer alltid sportläget eftersom det ger den känsla jag vill ha. Framförallt så är gasresponsen larvigt oharmoniskt programmerad i ECO. Enda gången jag väljer bort sport är i stadstrafik då jag gärna utnyttjar start/stopp-funktionen vid rödljusen. Men för det räcker det att ha Comfortläget. |
|
|
Efter att ha monterat en jb+ som gjort att gasresponsen blivit ok kör jag endast på eco-pro. Inte för att spara soppa utan för att växellådan beter sig snäppet bättre där (inte bra, men bättre). Med senaste uppdateringen av carly gick det att sätta den som default så det var super. Sailingfunktionen tycker jag bara är störande så den stänger jag av. Enda gången den är ok är på motorväg om ma kör med farthållaren, men eftersom jag inte är helt nöjd med farthållaren använder jag den sällan heller☺️ Saknar lite konfigureringsmöjligheter på lägena. Skulle vilja ha eco växlingarna, comfort gasresponsen och fjädringen från sportläget utan att ratten blev så trög. |
|
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag tycker att även utan frikopplande automatlåda rullar min -12 helt otroligt långt jämfört med alla andra bilar i trafiken och bilar som jag har provkört, tar ett tag innan man vänjer sig. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.