|
|
|
|---|---|
|
Skulle behova hjalp av nagon som har uppgraderat sin E3/E9 med nagon av foljande motorer: M30B32, M30B34 eller M30B35. Jag for avsikt a byta ut min 2.5:a med forgasare i min E3:a. Har en M30B32 med all kablage och boxar. Motorn hade en automatlada, jag har for avsikt att kora manuellt. Fragor: -Hur har ni gjort med bromservon? -Hur har ni gjort med svanghjul? -Hur har ni gjort med sprangkapan? -Hur har ni gjort med kamgivare? -Hur har ni gjort med gaslankage/kabel? -Nagra andra punkter som kan bli ett problem? VALDIGT tacksam for tips och rad!!! Tack pa forhand. Bo ; ) " Chrome is heavy and beautiful" | |
|
Jag har byggt om en 3.0S -72 till insprutning och en 630CS med en 3,5-liters Motronic motor. Om bromsservon tar i insugningsröret så finns det väl servobrukar (från BMW) med mindre diameter att sätta dit. Jag behövde inte göra något på min 630CS. Bromsservot tog inte i motorn Köper du en motor som haft automatlåda byter du bara ut svänghjulet till ett från en med manuell låda. Svänghjul från tex 2500-3,3 passar (och från de flesta andra M30-motorer). Sprängkåpan blir inga problem om du väljer en växellåda med inbyggd sådan. Skall du ha en växellåda från tex en E3 så behöver du antingen ha en kåpa med inbyggda uttag för de två givarna som en Motronicmotor behöver. Dom är inte vanliga. Jag vet personer som använt en sprängkåpa från tex en E3 och borrat hål för givarna och fått dessa att fungera De motorer du tänkt dig har väl inte kamgivare!`? Eller.... På min 3.0S passade original gasreglage. Till 630an köpte jag en gaswire (från en VW VW Scirocco -chnr 1783240541 70 hk) och satte dit. Jag fick förstås göra egna fästen för den men det var inga problem Jag har gjort en beskrivning över hur jag byggde om från förgasare till insprutning på min 3.0S. Vill du ha den så ge mig din emailadress Leta också på nätet. Det finns säkert folk som tänkt göra eller har gjort likadant som du tänkt. Tex Länk |
|
|
Hej Per! Fantastisk stort tack for att du delar med dig av din kunskap och erfarenheter! Jag maste saga att man ar grymt tacksam for 'oldtimer' forumet och dess medlemar har pa Autopower. Jag har last en del av de tradar dar du har namnt din 3.0S med insprutining. I princip sa ar det samma historia hos mig, jag har trottnat pa mina lynninga forgasare samt att min 2.5:a ar inte riktigt den piggaste av M30:or. Jag har matt upp en del av motorytrymmet, nu nar min gamla motor ar ur, skall forsoka fa fram motsvarande matt pa en tidig E24 med bromservo. Bara for att jamfora. Behover jag byta servot sa far jag gora det. Maste bara saker pa vilket jag skall anvanda. Det finns en uppsjo av dom, har kikat pa ATE's hemsida men blir inte riktigt klok pa den. Du har helt ratt, inga 'kamgivare' mitt fel. Det ar givarna mot svanghjulet jag menade.... Jag har faktiskt kopt en M30B32 som hade automat, tanken var att anvanda svanghjul och koppling fran min 2.5:a. Blir lite osaker dock da det pa M30B32:ans orginal svanghjul finns nagot som ser ut att det skall kunna anvandas for att mata givarna med info om position...?! Svart att forklara i skrift.... Jag far helt enkelt hitta en manuell med passande kapa och ratt dimensioner. Idag sa sitter det en 'dogleg' i min bil, har inte riktigt kikat efter artikelnummer pa den. Vet att ocksa ladorna ar det ett stort mysterium att tyda korrekt... Tack for tipset med VW delen, dar far jag bara kika pa hur jag skall gora fasten pa ratt satt. Det hoppas jag inte blir nagot stort problem. Om det ar inte for mycket begart sa tar jag mer an garna del av din beskrivning, det kommer garanterat att ge mig informatiom om saker jag inte har tankt pa. Skicka garna pa bopaus@gmail.com Ser verkligen fram emot en lite piggare motor i min bil. Mvh Bo ; ) " Chrome is heavy and beautiful" |
|
|
Vid närmare eftertanke så passar inte E3ans svänghjul direkt på din nya motor. Det är väl en Motronic-motor med två givare på svänghjulskåpan du har. Det går i och för sig att använda ditt 2500-svänghjul då men du måste borra in en "pinne" i svänghjulet som triggar ena givaren (tändpunkt). Den andra givaren "räknar kuggar" på svänghjulet och används för att veta varvtalet på motorn (tror jag). Dessa kuggar (till startmotorn) sitter ju på samma ställe på alla svänghjul så där behöver du inte göra något speciellt. Har du automatens svänghjul så ser du ju vart "pinnen" skall sitta och hur mycket den skall sticka ut. Men det är noga med att sätta den på rätt ställe. När jag monterade in en Motronic 3,5-litersmotor i min 630CS (med förgasare) så fick jag tag på en lös svänghjulskåpa som passade till E3ans original växellåda och med uttag för dessa två svänghjulsgivare. Får du tag på en sådan så är det förstås enklast. |
|
|
Det ar en Motronic motor med tva givare, korrekt. Har kvar automatens svanghjul! Min tanke ar att ta 'pinnen' fran autmatens svanghjul och svetsa fast den pa 2500:ans svanghjul. Naturligtvis vara noga med position. Enklaste vore om jag hittade en svanghjulskapa! Jag har inte E3:ans orginalvaxellada, utan en nagot nyare 5-vaxlad 'close ratio' lada. Jag tror det ser ut som att man kan separera svanghjulskapan fran vaxellaldan... Min summering ar att jag loser svanghjuls problemet med att fixa ett lampligt av de tva jag har. I basta fall hitta en laplig svanghjulskapa till min nuvarande vaxellada, alt. en lamplig vaxellada med korrekt svnghjulskapa... :) Det ar mycket detaljer nu.... Bo ; ) " Chrome is heavy and beautiful" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.