AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
40.000

BMW 540i G30/31 Uppdaterad info: Beställning, Produktionsvecka. Leverans.

Sida 9 av 11
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Vad tror ni om andrahandsvärdet på 540i efter 3 år samt 5 år? Ganska sugen på en beställning, men försöker kalkylera för att se om det verkligen är värt det..

Hittills ser det ut såhär.

540i rwd sedan

Innovation edition med allt vad det innebär (m-sport, läder dakota, navi, hk, full led osv) utöver detta: sensatec panel, piano lister, tonade rutor. Ev lite till.

Har tjänstebil, och denna lär rulla ca 600-1000 mil per år. Köper privat.

Vad kan en välutrustad 540i kosta om 5 år / 5000 mil? Eller 3 år 3000 mil ?
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Leasingföretagen räknar på 50% värdetapp och vare sig det är rätt eller inte så styr det marknaden en hel del. Det är nog inte så många 540i tjänstebilar som kommer rulla mer än 5000-7500 mil på 3 år. Misstänker att de flesta av dessa som går som tjänstebilar ligger i ledningsgrupperna och är rena förmånsbilar.
ei
51
eis
X5 45e - 20
530e - 18
Insåg att det kanske var bättre att ställa min fråga i denna tråd istället för den generella g30/g31 tråden

Sett att det kör kampanjer på 540 som är välspecade, borde väl vara skaplig timing på dessa nu innan 1 juli, bör väl också klara sig hyfsat som beggade i och med att det blir det sista med låg skatt. Eller missar jag något? Vad tror ni?
Verdi
Efter tre år ska ju malus-skatten tas bort sägs det. Så ska du ha nåt extravärde av att bilen är lågbeskattad måste du sälja rätt snart.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
En uppdaterad lägesrapport efter ca 1100 mil.

Positiva saker:
Bränsleförbrukningen har sjunkit något nu, ett snitt på färddatorn på 0,91 nu, vid pump 0,85.
Kollisionsvarnaren och autobroms har räddat livet på ett rådjur samt räddat mitt försäkringsbolag från potentiellt stora kostnader. För övrigt kan jag säga att m-sport bromsarna biter nå djävulskt bra. Hängde i bilbältet.

Negativa saker:
Vid två start tillfällen har typ allt säkerhetsrelaterat slutat fungera på bilen. Fotgängarskydd, bilbältessystem, kollisionsvarnare, farthållare och lane-change varnade den att dessa var ur funktion. Dessutom slutade broms och styrservo att fungera. Bilen sa fortsatt färd möjlig. Körde de korta turer jag skulle på och stängde sedan av bilen och lät den stå i 20 minuter (så att allt verkligen stänger av sig), sen fungerande den utmärkt igen. Känns som ett mjukvarufel. Den ska in för kontroll nästa måndag.
Den blir inte lättstyrd utan servo kan jag meddela, önskade mig en bussratt just då.
Är det någon som har lite mera kommentarer kring sin 540i? Jag står i begrepp om att slå till på en idag.

/Anders
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Rätt motor till den bilen bara, alltid lika trevligt att höra motorn starta.
Även om det gärna kunde ha mullrat lite till.

Speca den rätt så blir du garanterat nöjd :)
Jag gjorde det enkelt. Jag köper den bil jag själv specat men som aldrig kom hem i tid till förra sommaren som det var sagt. Den kom först i feb. Nu har den gått några månader som demo men det blev ett ännu mkt bättre pris. En UE är det. Så jag lär inte sakna några kryss där.

/Anders
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Du är inte rädd om hur bilen har körts in under tiden som demobil?
Nej jag litar på min säljare.

/Anders
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Grattis till en fin kärra. När får du den? Nyfiken på vad du tycker om vissa av funktionerna/finesserna på din UE. Har själv lite synpunkter på vissa saker på min M550i jag tänkt dryfta framöver... Har du Apple Car Play i den?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det ligger några 540i UE och IE ute som känns som förmånligt prissatta, bland annat en UE i Värnamo: Länk

Eller är fortfarande IE och UE förmånligt prissatta vid nybeställning? Det ligger ju andra 540 UE ute för kring mijlonen...
Länk
Länk

Är de senare bara prissatta så för att man hoppas att någon ska hoppa på dom oprutat alternativt bli väldigt köpsugen när säljaren kan ge några hundratusen i rabatt direkt?

Har inte kommit iväg och pratat med BMW än, men det brukar ju finnas folk här med bättre koll än säljarna ändå. :)
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
En sak att tänka på är att kombinerar man softclose med comfort access, så kan man inte låsa bilen med handtaget förrän dörren nästan helt har gått igen. Lite irriterande eftersom den fördröjningen inte fanns på F1x. Annars är softclose ett väldigt trevligt tillval som många andra bilmärken saknar.
Minns inte om det är Apple Car play bland alla kryssen. Inget som jag iaf kryssade för extra i maj förra året när jag konfigurerade den så antagligen inte då.

Jag får den på tisdag.

/Anders
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Någon som har ångrat sig så här långt med sitt köp?

Står och velar lite om man skall avyttra F10:an och förnya vagnparken med en 540...men är lite orolig ifall man skulle ångra sig.

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
G30 kontra F10 är ju en helt ny bil där väldigt mkt är till det bättre.

Den är betydligt tystare och skönare/smidigare att köra.

Det hänger på vilken utrustning man väljer, mot vad du redan har, samt om det känns värt ekonomiskt.

Ångra dig kommer du knappast göra när du sitter där på kvällen med ambient light!
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Jag tycker att F10:an riktigt snyggt i mina ögon och gillar bilen skarpt.

Den är inte fullsmetad med godis men har det jag tycker är nödvändigt så på sätt är jag inte så kräsen när det gäller utrustningskraven på G30/G31.

Prisbilden på blocket gör en lite fundersam också...vad är rimligt liksom?
Det är stora variationer på prisbilden på de objekt som finns ute f.n.

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Håller med GINO, jag har börjat kolla lite på 540i och blev också väldigt förundrad över prisbilden. De flesta verkar lägga ut 540i till bruttopriser trots att de fortfarande kör rejäl kampanj på Innovation Edition bland annat. Bad därför om offert på ny bil och hamnade på samma pris eller till och med lägre än de flesta som ligger ute (som har 0 mil). Så om det blir affär så blir det på ny bil för min del.

Några av dom som ligger ute är registrerade innan 1 juli så de slipper skattehöjningen, så visst är det en liten slant att spara där. Men i sammanhanget är det inte tillräckligt mycket i mina ögon.

Däremot verkar det vara strul med M performance-kitet på nyproducerade bilar pga WLTP-regler, så det är säljstopp. Lite synd, men det kanske löser sig i höst.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Det är precis som Wiberg skriver. Det är fantomrabatter på kärrorna med stora motorer. Jag fick över 200 Tkr i rabatt på min. Tog in offert på ytterligare 540. Det är ff enorma rabatter, särskilt om man tar IE eller UE.
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Bilarna som är på blocket nu lär inte vara köpta på lika förmånliga rabatter som nu.
Enligt min offert köper jag en ny innovation edition för lägre pris än en 1 år gammal 2500 mil rullad bil med sämre utrustning kostar..

Jämför jag med likvärdig utrustning är den fabriksnya ca 50000:- billigare än en "ettåring" Frågan är hur svårsålda dessa är till begärda priser.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.