|
Sida 8 av 11
|
|
|---|---|
| Lite märkligt att 5-serien gjorde rätt dåligt ifrån sig försäljningsmässigt under förra månaden. Leveransrelaterat? | |
|
Här är en bild på min 530d xdrive utaggen i juli -17 Länk |
|
|
Länk Blev lite spam nu men aja😉 |
|
|
Spama på hur mycket du vill, kul att få se bilarna ni har fått! I Måndags då jag talade med säljaren så var status att bilen hade lämnat Tyskland (men ej ankommit Sverige), så det är väl nära nu... #julafton |
|
| Min börjar produceras på Måndag!=) | |
|
Då är äntligen väntan över, på Fredag hämtar jag upp bilen! Specsen G31 förutom "innovation edition": Sophistogrå metallic ,svarta paneler och vit exklusiv klädsel & komfortstolar. Driving assistans + & trådlös laddning. Fälgarna blir medföljande 18" 662M på vintern, och 19" 664M på sommaren. Bilderna skickade säljaren: Länk Länk |
|
| Häärligt, grattis till en superfin bil :D | |
|
Grattis😀 Nu är det bara att gasa på👍🏻 LIVET BLIR ROLIGARE MED EN RAK 6:a |
|
|
Äntligen är den här, nyss hämtat ut skönheten. Vilken underbar motor det är. Länk |
|
| ååh.. jag har fortfarande 4 veckor kvar... | |
|
Igår var det äntligen dags!! Drygt 6 månaders väntan var äntligen över. Efter att ha kört en 520d dom senaste 4 månaderna var det en ren fröjd att höra motorn på 540:n startas första gången. Det var tom. så att 12-åringen där hemma, som egentligen är ganska ointresserad av bilar sa: - Vilket ljud!! Det låter som värsta sportbilen! När du lämnar mig i skolan på måndag får du göra sådär så det låter mycket mycket om motorn! :D Återkommer med recension om 500 mil... Länk |
|
|
Grattis till nya bilen. Rent allmänt är jag förvånad att det först var sån hype på dessa bilar så leveranstiden blev nästan ett år och nu står många av bilarna osålda som kommit hem. /Anders |
|
| Stort grattis vad är det för färg på bilen? | |
|
Tack! Det är Sophisto grey. |
|
| Otroligt snygg Onelife! Grattis! | |
|
Recension efter 265 mil och 6 veckor - BMW 540i X G30 Länk En liten recension kring min BMW 540i X Sedan som jag hämtade ut v3 och som nu gått ca 265 mil i blandad körning inkl Sälen resa tor ca 80 mil. Är helnöjd med bilen inkl alla familjen - har dock ägt en betydligt billigare bil innan - Audi A4 Avant TDI, så jag jämför inte med gamla 5-serien/sexan. En mycket lyckad kompromiss mellan lyxig behaglig familjebil i komfortläge men även riktigt kul att dra på landsväg i Sportplus. Motor och Steptronic växellåda tillsammans i de olika lägena är helt fantastiskt att köra med. Valde Sedan istället för Kombi för första gången sedan barnen kom för 15 år sedan. Nöjd även med det valet då jag tycker det är mycket snyggare (och går tystare?) samt bagageutrymmet räcker bra för våra behov. Andra intryck plus/minus + Förbrukning landsväg mindre än jag befarat. Ex tor Sthlm-Sälen 0,8l/mil med fullastad bil inkl stor takbox trots en del gasande. - Stadstrafik, ligger på 1,2-1.3 l/mil, har ju kört 2 liters turbodiesel tidigare men det smärtar att tanka minst dubbelt så ofta… + Bilen har klarat vintern mycket bra utan fastfrusna dörrar (står i carport) och startade galant i 20 minusgrader utan motorvärmare. - Dock lite irriterande med listen kring bagageluckan som gör att det lätt rinner in smältvatten från snö om man inte ser upp och borstar innan man öppnar + Har läst på forumet att vissa sexor kan dra en del olja. Följt inkörningsdirektiven och min har inte förbrukat någonting efter 275 mils blandad körning + Gjorde en egen konfiguration baserad på bla Innovation och Comfort paketen, det jag uppskattat mest som tillval hittills är: + Head Up Display med Driving Assistant + Adaptive Led + Sportstolar med elekriskt minne (jag och min hustru ganska olika benlängd). + Night Vision + Rattvärme, klimat i baksätet (svart läder Dakota) med stolsvärme – min hustru åker nu hellre i baksätet, rena limo-känslan! + Parking Assistant Plus – mycket bra att ha i Stockholm om man är rädd om lacken – den är ju längre och bredare än de flesta andra bilar - Val jag kunde varit utan - Adaptive Drive, har inte använt läget så mycket, upplever ingen större skillnad mot Comfort läget trots att man lägger in mål i navigatorn och när man ändå vill dra på så finns ju Sport Plus läget. Blev lite lurad av recensionerna. - Display nyckeln (fick med den i ett av paketen), rolig manick att visa i umgänget men känns som att BMW connected tillför mer. Har råkat ut för att den visat olåst läge fast bilen varit låst (förstått att om man stänger av Display nyckeln för snabbt så hinner den inte uppdatera statusen) |
|
|
En liten rapport efter ca 500 mil i min 540. Är otroligt nöjd med bilen och motorn är galet trevlig. Svarar fint, går tyst och har kraft som räcker och blir över. Bränsleförbrukningen på långfärd är fullständigt rimlig, i hastigheter där man inte behöver bromsa för kameror, så tar den mellan 0,7 - 0,8. Spär man på farten så börjar det kosta på bränslekontot. Färddatorn rapporterar 0,92 i snittförbrukning, vid pump ca 0,87. Med den andelen stadskörning & kortare turer jag har så känns det ok. På vinterdäcken (odubbade hakka 2 på 18") så var den knäpptyst inuti, nu med 20" rft så blir det självklart mer vägbuller. Men den är dynamiskt en helt annan bil på sommardäcken, otroligt rapp i styrningen och känns som en betydligt mindre bil än vad det är. Hittills är det inget som krånglar på eller uppför sig illa. Det enda negativa jag har att säga är att den är väldigt känslig för lufttryck i vinterdäcken, är det fel så blir den ostabil i högre farter. Så, lite kommentarer om de olika tekniska systemen. Jag använder adaptiva farthållaren flitigt, lika så speed assist i kombination med farthållaren (med +7 km/h). Det fungerar klockrent och den verkar inte lika känslig för snörök och saltstänk som den på min förra 320. Det är lite inkörningsperiod på att lära sig hur de olika kontrollerna agerar i olika lägen, men på det stora hela väldigt bekvämt när man kör långa sträckor på landsväg. Lane keeping assistent kör som en milt berusad kepsgubbe och svajjar långsamt mellan linjerna, dock inte ett problem, den duger när man ska öppna en flaska vatten eller liknande. Jag gillar att styra och kontrollbehovet gör att jag vill manuellt hålla kursen ändå. Kollisionsvarningen har jag ställt in på minst känsliga inställningen då den var väl påträngande i stadstrafikssituationer. Nu fungerar den fint, har dock inte varit i någon situation än där den gjort nytta. Det visar sig med tiden och milen antar jag. 360 kamerorna kan man inte vara utan nu när man vant sig, otroligt praktiskt vid både parkering och färd i trånga utrymmen. Head-up displayen är den bästa jag någonsin sett. Koncis, informationsrik och trevligt utformad. Hade även head-up på min förra och sen dess kan jag inte tänka mig att vara utan på långsfärdsbilen. Den kräver dock navi för att komma till sin rätt. Nu efter de första varma dagarna så är jag väldigt glad för ventilerade säten, mycket behagligt. Struntade i apple car-play och det verkar jag inte sakna, enkelt att föra över navi information från google och bmw-connected mappen. Spotify fungerar utmärkt över blåtand, likaså podcasterna. Dock har den börjat starta om den podcast som spelas efter telefonsamtal. Detta uppkom efter senaste uppdateringen av iOS, så det är nog inte bilens fel. |
|
|
>Emilson. +1 på dina reflektioner. Hur tycker du de ventilerade sätena fungerar. Jag hör fläkten men känner inte att det blåser nåt. Känner lite svalkande känsla ibland men absolut inte som i en kollegas Volvo. Där känns det verkligen att det blåser... |
|
|
Tompak Tekniskt sett så tror jag den suger, inte blåser. :) Min fungerar fint, men det tar ett tag innan den känns. Oftast kör jag min på lägsta effekt och det svalkar lagomt. Den känns mest om man har någon lite fluffigare tröja på sig än bara en t-shirt. Antar att en tjockare textil skapar utrymme för luften att röra sig i. |
|
|
Aha, det förklarar ju saken att jag inte känner nåt blås 😂 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.