AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
40.002

BMW 540i G30/31 Uppdaterad info: Beställning, Produktionsvecka. Leverans.

Sida 4 av 11
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Även jag lägger till min beställning.

G31 540ix
Bluestone Metallic
Svart läder
Innovation Edition
Dragkrok infällbar
Tonade rutor
Aktiv sätesventilation
Keramikapplikationer för reglage
Komfortstolar
Individual interiörlist i svart piano
Driving Assistant Plus

Lång leveranstid förväntad, senaste gissningen var iaf innan midsommar 2018. :) Min plan var bilbyte i maj hur som helst, så ur det perspektivet ingen katastrof.
On
114
Onelife
118i -18 F20
540iX -18 G31
Kvoterna för 2018 ska tydligen vara klara i mitten på oktober är det sagt. Därefter borde vi kunna få datum (?)
Hej alla,

Jag är ny här på forumet och har med stort intresse suttit och läst igenom denna tråd. Trist att läsa att så många fått vänta så länge på besked om leveranser och blivit dåligt bemötta av ÅF. Det är ju ingen vidare reklam för BMW.. Jag tyckte det tog extremt lång tid att få bilen men inser nu att jag nog hör till dom lyckligt lottade ändå. Beställde min bil 18 april och fick hämta den i förrgår. :-) Det är en 540i xdrive, sedan UE med några ytterligare tillval som DDC, aktiv integralstyrning med mera. Hittills är jag extremt nöjd, det verkar vara en fantastisk bil och jag har inte hittat något att klaga på ännu..

En sak som förbryllar mig dock är att dom verkar tagit bort möjligheten att växla till den analoga klockan i instrumentdisplayen? På bilen jag provkörde gick det att byta och om man tittar på bilder på hemsidan så är det den analoga som syns.. Märkligt, kan det vara så att dom tagit bort det på 18 års modell? De jag provkörde samt de som finns på bilderna är ju sannolikt årsmodell 17. Detta är naturligtvis inget stort problem men jag undrar ändå om det är någon av er här på forumet som vet något om varför det plötsligt inte finns någon möjlighet att växla? Jag frågade ÅF när jag hämtade bilen och han sa att det skulle gå men även han fick ge upp.. Så antingen är jag bara korkad och hittar inte tillräckligt bra i menyerna eller så har dom tagit bort den möjligheten. Enligt den integrerade instruktionsboken skall det gå...
Vore kul att få veta så om någon av er har koll... :-)

Ha det så bra alla här och jag hoppas ni som fortfarande väntar håller ut och att ni får era bilar snart! Det är väl värt väntan.. :-)
Ru
110
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
Hej lunne!
Jag tror att det krävs 6WB - Multifunktionell instrumentdisplay för att få upp den analoga klockan, Har Du det?
6WB - Multifunktionell instrumentdisplay finns som en del av paket ZGI Innovation (endast med ZGC - Connected)
Tror det finns två olika skärmstorlekar 10,7"/12,3" och den analoga klockan endast på den större. Någon som har bättre koll?
Hej och tack för svar!!
Jag har alla paket som finns, allt ingår i Ultimate edition, och den stora skärmen så det är inte där problemet ligger.. Det måste vara att dom antingen "gömt" inställningen i menyn eller att dom i någon uppdatering helt enkelt av oklar anledning tagit bort det. Inser att det är i högsta grad en randanmärkning men det retar mig lite ändå... Det är helt enkelt snyggare med den analoga i mitt tycke. (Det är inte för inte det är den dom har på alla bilder tror jag..) ;-) Det vore kul att få reda på varför den isf är borta. I övrigt en helt makalös bil. Jag bytte från en 530d av förra modellen och detta är något HELT annat!! Allt är bättre. Ljudnivå, motorkaraktär, komfort och "lyxkänsla". Ni som ev tvekar mellan 530d eller denna: ta 540! (Med reservation för leveranstiden såklart..)
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Lunne, grattis till nya bilen, men är inte förseningen som alla diskuterar i denna tråd gällande G31, uppfattar det som att G30 inte är något problem, utan endast G31...
Visa användare
10
Marchiando_77
540ix -2017
330 cab -2001
Lunne: jag har också UE paketet. Skall kolla imorgon om jag kan få in analoga klockan.
På vissa ställen verkar det vara en sammanblandning av centralinstrument och skärm, den senare blir inte större än 10,25". Klockan borde visas på skärmen oavsett multifunktionell instrumentdisplay, men man vet ju aldrig.
Visa användare
10
Marchiando_77
540ix -2017
330 cab -2001
Lunne: jag har också UE paketet. Skall kolla imorgon om jag kan få in analoga klockan.
Hej igen,

"Problemet" löst... jag frågade om detta redan vid uthämtningen av bilen och min ÅF gick vidare till BMW Sverige och har nu fått svar.. Det visar sig att det rör sig om en bugg i programmeringen av bilen under ett antal produktionsveckor, minst sex veckor. (Det vet jag för en kollega vars bil producerades ca 6 v före min kan inte heller få in den analoga klockan).

Den goda nyheten är att BMW naturligtvis erbjuder en uppdatering av programvaran i bilen och då skall det vara löst! :-) Dessutom, vem vet, det kanske inte bara är klockan som påverkas av buggen i fråga..

Så, ni som har en bil med 6WB (multifunktionell instrumentdisplay) kan ju då på ett enkelt sätt kolla om ni har den "buggiga" versionen av programvaran genom att försöka ställa om till analog klocka. Det görs i iDrive-inställningar -Indikeringar - Instrumentkombination - Tid - här skall man kunna välja analog/digital.
Om det inte går föreslår jag att ni kontaktar ÅF för uppdatering. :-)

Tack för hjälpen ni som svarat och ha det bäst!!

Ett annat sätt att kolla är att gå in på röststyrning som vanligt, begär "split screen" vilket nekas genom beskedet "not available". Såväl "split screen" som "analogue clock" har försvunnit från att ha fungerat. Snälla BMW, slösa inte mer av vår tid!
332: Dum fråga... jag trodde inte röststyrning fungerade alls? Iaf inte på svenska.. har du din display inställd på annat språk?
Visa användare
10
Marchiando_77
540ix -2017
330 cab -2001
Skönt att vi köpt en bil som innan diverse rabatter kostar ca 1000000 som har buggar. ops...
Visa användare
10
Marchiando_77
540ix -2017
330 cab -2001
Lunne: jag fick inte heller till den analoga klockan...
Nä, nu tar jag tåget in till Göteborg och dricker en öl istället. :)
BM
128
BMWKBA
540i X G30 2018 M Perfomance
Henke77: Enligt min säljare så är det samma med G30 som G31 gällande leveranstid(540i/x endast). Dock så står dom i varsin kö, och G30 kön är duktigt mycket längre.

Jag beställde förra veckan(g30 540i) och dom "tror" att den kommer till sommaren 2018
Nja vad jag hörde så var G31 kön 76 bilar och G30 21, det är väl isåfall normalt då det säkert säljs tre ggr fler Touring.

Märkligt dock att endast ett fåtal av de 540i som kommer ut på Blocket säljs. Den i Växjö har väl legat tre mån säkert.

/Anders
lunne: röststyrning fungerar perfekt på engelska eller tyska bla. Svenska går dock inte, för litet språk.
Marchiando 77: Du får se det positivt.. nu när vi betalat så mycket för bilen tar dom i alla fall inget extra för buggarna...🤓 Alltid något??
För övrigt låter det som en lysande idé med en öl på stan!! Jag satsar på detsamma!!😁
Ha det bäst!!
332: ok, jag har min inställd på Svenska. Det förklarar saken....🤡

Ha det bäst!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.