|
Sida 3 av 11
|
|
|---|---|
|
BrDanne Har m-sport och ska ha m-fjädring. Dock lite osäker på hur det är på g31 om man kan ha det med x-drive? Verkade så i specen, men det har ju aldrig tidigare gått att kombinera så jag är osäker |
|
|
Det går att kombinera, nytt för g30/31. Min bil är också specad med M fjädring och x drive. Har en 535IxT 15 nu och på den gick det inte att kombinera, bra att Bmw tänkt om där, tycker f11 ser lite hög ut med x drive. D |
|
|
Lite uppdaterad info gällande 540i Var hos BMW idag och trots problemen som ni har skrivit om i den flyttade tråden (@HIO) så valde jag att beställa en G31 Dom frågade direkt om jag kände till problemen, och sade även att det troligen är tidig sommar som gäller. Men att känslan är att det snart kommer skruvas upp ökad produktion. Så ni som redan beställt, ni är inte sist i kön ;) |
|
|
Fiske & bilar: Kul! Får man fråga vad det blev för spec? Min säljare har jobbat hårt för att förbättra min situation och även om han inte kan trolla med leveranstiden så märks det att han gör sitt yttersta. Hoppas ni andra har det likadant. Det här kommer bli bra till slut. |
|
|
Har ju varit grymt segt men fick också känslan när min ÅF kontaktade mig i veckan att det börjar röra på sig. Min ÅF hade då haft möte med BMW Sveriges säljchef om situationen. Han hade inte mycket att meddela specifikt men att det var fler bilar som gick i prod i Oktober tyder ju på att det rör sig.. Är ju inte så många bilar i kö (Ca 60 som jag som jag fattade det) så inte omöjligt att de kan beta av kön snabbt om BMW släpper platser. Jag beställde i slutet av maj och räknar iskallt med Dec el Jan produktion. Gissar att era bilar blir tillverkade i Jan/Feb. Tror också att det landar på ett ok sätt tillslut. Den som väntar på något gott.... 540 är ju en grymt trevlig bil. Blir lite som ett barn varje gång det e dax att beställa ny bil så det skall bli kul när den äntligen kommer... |
|
|
Beställde med Innovation edition paketet, utöver det: Sophistogrå. Svarta paneler. Komfortstolar med aktiv sätesventilation och exklusiv läder nappa (dark coffee) & trådlös laddning Har inte ens provkört detta motoralternativ, men jag är säker på att jag blir nöjd med tanke på att jag har 20D idag... Blir garanterat roligt när beställningarna droppar in här med bilder! |
|
|
Då har vi väldigt lika specifikationer. Här är min: (fyll gärna på med flera) BMW 540iX G31 A90 Sophistogrå Brillanteffekt metallic LZFK - Exklusivläder Nappa Svart kontrastsöm Svart/Dark Coffee ZXI Innovation Edition 320 Ej modellbeteckning 3AC Dragkrok infällbar 3AS Takreling silver 420 Tonade sidorutor bak samt bakruta 453 Aktiv sätesventilation fram 4T7 Massagefunktion för förare och frontpass 4U1 Keramiska innfattningar för kontroller 4UY Ski and snowboard bag 6WD WiFi hotspot 21P 19" lättmetallfälgar dubbeleker 664 M 346 Chrome line exteriör (ska bytas till aluminium) 456 Komfortstol fram, el. inställbar 4ML BMW Individual interior trim finishers piano finish black 6NW Telephony with wireless charging |
|
|
Verkar vara väldigt lika..G31 Sophisto IE Svart nappa Komfortstolar 19M fälg nightvision Wi-fi Wireless charging Kommer troligen lägga till power kit vid lev. Har det på min nuvarande 535IxT 15 och den är betydligt trevligare att köra än den 535IxT 12 jag hade innan utan power kit. Blev lite tveksam med tanke på att den kommer i combo med sport avgas nu och vill inte sabba komforten men jag kommer nog inte att kunna låta bli.. |
|
|
"matbl" tog upp på den andra (äldre officiella) tråden om tanken att ringa BMW Sverige direkt. Lägger över mitt inlägg i respons på det senaste inlägget där. Det blir lite rörigt att diskutera samma sak på två parallelltrådar. Vissa tycker tydligen att det blir för mycket 540i-problem på den andra tråden vilket kanske man kan förstå om man inte berörs, eller är intresserad av, 540i eller BMW Sveriges agerande kring denna modell. "Blir spännande att se hur telefonkontakt med BMW Sverige utfaller i nuläget. Tror det tar tid innan kunderna vänjer sig vid de attityder tyvärr utvecklats hos GA. BMW har ju tidigare varit något av ett entusiastmärke och kunderna har nog omedvetet byggt upp en föreställning om att BMWs medarbetare, åtminstone i viss utsträckning, delar denna positiva, engagerade inställning. Tyvärr går sedan en rätt lång tid inte denna bild att upprätthålla med dagens organisation. Man ska helst inte låta dagens attityder och beteenden förta den ingenjörskonst som BMW tidigare uppvisat. Jag tänker tex på M318-motorn, 6:an som låg långt, långt före sin tid, och som fortfarande har ett skimmer bland motorkonstruktörer." |
|
| Lite tråkigt att just B58-motorn, kanske BMWs sista 6:a, belönad av "Ward's 10 best engines" både 2016 och 2017 (för effekt, moment och ej minst NVH), ska bli stötestenen för företaget. Nära 80år efter den legendariska M318-motorn som var en DOHC rak 2lit 6:a i lättmetall, 7-lagrad vevaxel, dubbla motvikter, hemisfäriska förbränningsrum, 150hk mm. Tror aldrig elmotorer, oavsett vem som gör dem, kommer att hamna i fokus på samma sätt. BMWs identitet kommer förändras osv. Är dock absolut inte mot elmotorer per se, men 540i blir kanske lite av ett avslut på en era och lite trist då med allt onödigt krångel. | |
| Du har en underbar bil att vänta när den dyker upp! Jg fick min i augusti och stortrivs med den!! | |
| Ja, det är lätt att förstå. Just NVH, som utmärkelsen delvis gäller, uppfattar jag som totalt överlägsen de övriga motoralternativen för G30/31. Andra som gjort sådana jämförelser avseende de olika motorerna, tex 540i kontra M550i? | |
|
Jag fyller på med min spec: G30 540i A90 Sophisto Gray LZNI Exlusiv läder Mocca 2VH Integral-Aktiv styrning 3AC Dragkrok infällbar 453 Aktiv sätesventilation fram 4T7 Massagefunktion för förare och frontpassagerare 6S4 Svensk språkversion 6WD WiFi hotspot 18" Lättmetallfälg dubbeleker 662 M 223 Dynamic Damper Control 456 Komfortstol fram, el. inställbar 4LH Interiörlist Fine Wood Fineline Cove med dekorlist i Pearl Chrome 6NW Telefoni med Wireless Charging Apple Car Play DEFA bil-larm Fiske & Bilar: Samt grattis till beställningen . Det kommer helt säkert bli mer av bilar för dig då!! /// Mårten |
|
|
Marchiando_77: Välkommen till 540 gemenskapen, vi blir bara fler o fler som får njuta av kanske sista riktiga motorn i en BMW!! Saknar lite bilder på bilarna, Lite bevis annars är ju det ganska tråkigt med bara text! Gärna med lite schysst bakrund kanske? /// Mårten |
|
|
Du får titta på min bild HIO. ;) Färgen är samma som du beställt ser jag. Jag tog Ultimate paketet. Hoppade över 4-hjulsstyrningen. Tog Adeptive drive istället. Ny på detta forum, så vet inte hur jag lägger in nilser ännu. |
|
|
Riktigt najs bild snygg färg!:-))! min väntan är ooolidlig hoppas 1 eller 2:a veckan i Oktober /// Mårten |
|
|
Det verkar som att det är ungefär 76 G31 och 20 G30 som finns i kön. /Anders |
|
| Med känsla.. låter som att du fått ganska exakta siffror. Finns tydligen en lista nu som alla ÅF har med alla bilar i Sverige som ligger i kö. Gissar att det är därifrån din info kommit? Fått någon mer info ang takten de kan beta av kön? Som jag skrev tidigare så skulle tydligen Sverige få 5 bilar i Okt, för lite helt tydligt men åtminstonde fler än tidigare om jag förstått det hela. Vore intressant att veta hur det ser ut e oktober?? | |
|
Det kom tydligen 6 bilar senaste månaden men sagt 2 per månad. BMW Sverige jobbar frenetiskt på att få större tilldelning men har helt felprognosticerat volymen. Inget sagt om vilken leveranstakt fortsättningsvis. /Anders |
|
|
Då hoppar jag in med min beställning: G30 540i X Rhodonite Silver 759 20" Komfort stolar, Ivory white Fine-wood "fineline ridge" Innovation edition aktiv fartpilot + lite annat |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.