|
Sida 2 av 11
|
|
|---|---|
|
BrDanne: Spännande, när beställde du samt fick du möjligtvis någon antydan om att din var någon av de fem? Gaspo: Visst, när man ser svältande barn är hela Autopower samt vårt extrema konsumptionssamhälle patetiskt. Politikerna är dessutom grovt överbetalda för att administrera en tilltagande överkonsumption med lånade pengar. |
|
|
Min bil var tyvärr inte bland dessa 5:( ... jag beställde i slutet av Maj och har tydligen ca 20 bilar före mig i kön (inkl de 5 som nu ligger för Okt prod). Verkar som att det kanske börjar röra på sig äntligen. När beställde du 332? Om du har beställt tidigare i Maj eller ännu tidigare så kanske det börjar närma sig:) OBS.. ÅF visste inget om Nov och Dec men är väl ingen dålig gissning att de nu får 5 bilar eller fler framöver... |
|
|
Onelife: med nöje! Gaspro: Kul ;-) Det där med I landsproblem, det får man ta i lite andra forum. Här har vi lite eskapism! /// Mårten |
|
| BrDanne: Beställde strax före Midsommar, men en G30, så det blir inte riktigt jämförbart. Tror inte på någon leverans i år och det hela känns väldigt avlägset. Konstigt att inte alla får information om köplats, om man nu kan tala om någon sådan. Kanske det skulle röra till det för BMW ännu mer? | |
| ;-) Glädjs med er grabbar! Underbara bilar som ni beställt. Kom gärna förbi så man får provköra :-)) | |
| 332 informationen har ju inte direkt varit överflödig så föga förvånande att den inte är helt konsekvent heller. Att de fått fler bilar i Okt ger ändå visst hopp om att denna tråkiga historia börjar gå mot en lösning. De har säkert fler bilar även i Nov och Dec, säkert ännu fler efter årsskiftet. Tror att de kommer börja beta av kön i ökande takt nu. | |
| Gaspo... absolut, vilket år som helst;) | |
| Någon sa sig vara nr 12 - kommer inte ihåg när den beställdes. Intressant om man kan få lite mer struktur - BMW kan ju alltid fråga oss då! Om man inte kan leverera bilar kan man ju alltid skicka ut kölappar så kunden inte glömmer sin bil helt. | |
|
Jag beställde min bil för en månad sen ganska exakt. Fick då ta del av ett mail som gick ut till samtliga återförsäljare som sa att man hade 60 bilar i kö. Idag fick jag svar på mitt mail till BMW. Det stod bl.a: "Om man beställer en ny 540i idag borde det vara realistiskt att få den levererad till sommaren 2018, dock kan tyvärr vi inte säkert bekräfta detta. Detta är naturligtvis ingen tröst för dig men jag vill ändå ge dig en bild av situationen kring leveranser av bilen" Höftar man lite och gissar på att det idag finns 70 bilar i kö, borde dom räkna med i genomsnitt 8 bilar/månad (9 månader till sommar) vilket i sin tur borde innebära att jag skulle kunna få min bil i april. Väldigt osäkra siffror här förstås... |
|
|
April är ju en bra årstid för ny bil. Kanske BMWs nya slogan: "Köp en BMW så har du alltid en ny (otillverkad) bil"! |
|
|
Det är så att man börjar misstänka lite att BMW inte vill sälja några 540 modeller. Dom kanske har den för att modellutbudet på papperet inte ska se så fattigt ut jämfört med konkurrenterna men i praktiken vill dom inte sälja den. |
|
|
I landsproblem |
|
|
i landsproblem javisst ;-) bIl landsproblem ;-) jawohl ;-) /// Mårten |
|
| Det blir väl en svårforcerad logik att BMWs dåliga kundhantering gällande 540i skulle gynna problematiken u-land/i-land. Sedan är det säkert så att 540i-bristen inte är mänsklighetens värsta gissel. | |
|
332: Du har så rätt! I detta forum diskuteras bilar och under denna rubrik specifikt runt BMW 540i. För de som vill lyfta upp I/U lands problematik, så kan man starta under övrigt Känns ganska infantilt att se kommentarer om socioekonomiska orättvisor i dessa dagar med jordbävningar och orkaner. Det är ju en HELT annan fråga! /// Mårten |
|
|
HIO/332-- håller med! Om man skall vara krass så är det mesta som diskuteras på detta forum "I lands problem".. det som irriterat mig (och jag tror samma gäller för er övriga som beställt 540) råkar nu röra en dyr modell, men problemet hade varit det samma om det gällde en billigare BMW eller vilken bil som helst... Lite trist av de som gärna vill lägga någonsorts rättvise perspektiv på detta eftersom det "råkar" röra en dyr modell (min tolkning av tidigare inlägg, möjligt att det inte var intentionen) och därmed är det knappast synd om oss som beställt... Det stämmer nog, klart att det är kul att kunna beställa bilar i den här klassen. Dock är det helt ovidkommade i detta perspektiv vilken modell som är drabbad, jag hade reagerat på samma sätt om det var en betdligt billigare bil jag väntade på.. Betänk gärna att det som skapar frustration här är följande.. Jag beställde en bil i Maj, den skulle tillverkas i Juli och levereras i Sept. Ungefär en månad efter jag beställde så fick jag info "din bil är försenad"... Jaha, det var tråkigt sa jag, varför då? "vet inte" nehe, hur länge är den försenad? "ingen aning" jaha, vad gör man åt detta då? "inte en susning". Med dessa svar från ÅF så vänder man sig ganska naturligt till BMW för att få svar. Vad säger dom då? De ber en prata med ÅF igen som har noll info. Denna behandlig av mig som kund gör att man blir sur såklart och jag tror de flesta skulle reagera på ungefär samma sätt oavsätt prisklassen på bilen. Henke Lexus: Jag tror BMW väldigt gärna vill sälja 540, problemet är att de underskattat effekten av diesel debatten och därmed inte planerat sin produktion efter den stora efterfrågan på bensibilar vs dieselbilar...dvs de kan inte få fram bilar i den takt de beställs. Skam den som ger sig: Ingen som funderat på "power kit" på 540? D |
|
|
Tycker 540i original är mer än nog - efter att ha haft en M550i några dagar i Tyskland (där det ju verkligen går att utnyttja den mer lagligt) framstår fortfarande 540i mycket mer sofistikerad vad avser drivlina och chassie. 20" gör den dessutom mer spårkänslig, nervös,bullrig och stötig helt i onödan. M5 blir något helt annat gissar jag, vi får se, knappast något för mig. 8 cylindrar, som får nöja sig med 5 ramlager, istället för 6 cylindrar som får 7 ramlager samt den typiska sekundärkraftersfördelningen, vilken aldrig blir den samma på en V8 som på en rak 6:a, är för mig självklaheter vid motorval (jfr sekundärkrafter för V12:or och varför de användes i flygplan ). Har kört (inte ägt) det mesta som existerar av exklusiva bilar av nästan alla slag och 540i xDrive är bland det bästa jag upplevt oavsett prisklass (extremt dyra bilar undantagslöst väldigt ojämna med vissa egenskaper extremt bra medan andra är medelmåttiga, ibland till och med rent dåliga, något de flesta inte vill tro på). Hoppas nu BMW "gets their act together" med 540i. |
|
|
332 Jag har 20” på min 540ix och håller inte med om något av ovanstående. Inte en tendens till spårkänslig, bullrig eller stötig. |
|
|
Håller med dig 332, 540 är bland det trevligare jag kört och i mitt tycke det klart bästa alternativet i klassen... med tanke på problemen med leveransen så hade jag garanterat klivit av med tanke på hanteringen om det funnits ett bra alternativ. Hade aldrig kommit på tanken att "trimma" den (behövs inte) om det inte varit för att jag har kitet på min 535 f11 som jag har idag, handlaren som föreslog att jag skulle ta det när jag bytte in min tidigare 535 (12), specen var i princip samma på den som min 15 jag har nu och då tyckte jag att det kunde vara kul att prova P kit för att det skulle bli lite skillnad på bilarna. Min nuvarande 535 är betydlig trevligare att köra än den förra utan P kit, den svara mycket bättre och drar betydligt hårdare... Får se hur jag gör nu med tanke på att sport avgas ligger i samma paket.. vill inte förstöra komforten.. Om bilen kommer och jag tar P kit så kan jag återkomma med en recension...blir väl vilket år som helst;) |
|
| Ryk 330, vilken fjädring har du? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.