|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köpte en 335i i början av Juli. Ibland när jag kör så börjar motorlampan lysa (oftast vid hårdare körning) Bilen går in i något felsäkert läge så jag tappar effekt men motorn går hur fint som helst ändå, inga konstiga ljud eller vibrationer. Startar jag om bilen så slutar lampan lysa och det är bara att köra på som vanligt! Någon som har varit ute för detta? | |
|
Du får kolla felkoder kan vara kamaxelgivare eller någon annan sensor som givit upp |
|
|
Tjuvluft trasig slang |
|
| tändspolar kan strula | |
|
Det finns mängder av tänkbara orsaker som kan tända motorlampan - endast en felkodsavläsning ger dig guidning i vidare felsökning! Så efter att ha kollat uppenbara/synliga felkällor som t ex. tjuvluft, är det bara felkodsavläsning som är vettigt i nästa steg. Allt annat blir en (presumtivt dyr) gissningslek om du byter delar på måfå. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Även om motorlampan slutar lysa så sparar väl den felkoden ändå? |
|
|
Ja, den ska lagra koden som "historisk" tills den raderas manuellt via diagnosdator eller liknande. Om felet är tillfälligt/övergående ska lampan slockna efter att felet inte kvarstår och motorn gjort fem (har för mig att det är just fem - kanske har fel) "felfria körcykler" där motorns självdiagnos konstaterar att motorn går som den ska. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Gissar på en 30ff kod. Underboost, att du har lite läckage mellan turbo och insug. Men du behöver kolla med en felkodsläsare för att vara säker | |
|
På min var det vacuumslangarna bakom oljefiltret som var slitna. Nya kostar 500:- och är lätt att byta. Mvh Bruno, Uppsala Länk |
|
|
Tack för tipsen gott folk! Jag ska felsöka bilen i helgen, även kolla igenom alla vacuumslangar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.