|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen blivit ägare till en 525i LCI med N53B30 motor. Har redan efter en månad behövt fylla på 1 liter olja. Tycker det är besvärligt. Ingen olje läckage kan observeras någonstans. Finns dock bara lite oljefukt. Bilen har gått snart 18000 mil. Frågan är. Vilken olja ska man välja för att minska oljeförbränningen? Dela gärna med er era erfarenheter | |
|
Hej, Min erfarenhet med samma motor är att om du byter olja ett par ggr med kortare intervall så minskar förbrukningen. Min är fullservad men 2år/2000 mil tror jag är lite för långt mellan servicarna. Hur som helst funkade det för mig. Enligt Bmw är det ok att de drar 1L/100 mil om jag minns rätt..känns dock inte ok om den skulle dra så mkt. Körstil påverkar också har jag märkt. Lycka till med nya kärran👍 |
|
|
Tack adb! Jag är mycket för att oljeintervallerna ska vara minst 1 gång/år. Speciellt när motorn har gått mycket. Bavaria nämnde för mig att 1 liter under 200 mil bör motorn åtgärdas. Det är väldigt olika vad som är slitet i motorn som orsakar förbränning av olja. Är det någon som har provat castrol magnetec och kan den bidra med minskad oljeförbränning? |
|
|
For BMW spark-ignition and diesel engines, the maximum permissible engine oil consumption is 0.7 l/1000 km. Hämtat från TIS! Vad kör du med för viskositet och märke på olja idag? |
|
|
Tack gaspo för ditt svar! Det låter mer troligt som du beskrivit. Jag använder 5w-30 castrol edge titanum Har du förslag? |
|
Transocean |
Dom skall dra olja. Punkt slut. Behöver inte laborera med viskositeter och märken. Min V8 drog 1 liter per 100 mil. Alltid. Körde 20 000 mil så. Utan problem. Först med syntetoljor och sedan rätt fort med 10-40 halvsyntet. Problemet med motorer som drar olja var bekant för 12 år sedan; och det lät likadant som i dag....testa 10-60 edge, byt till Motul, Biltemas 5w-50 är bättre....blaah blaah blaah...grejen är ...bensinmotorer från bmw drar olja. |
|
Alla motorer drar lite olja, men vissa drar så mycket att man måste fylla på mellan oljebytes-service. Viskositet/kvalitet brukar dock inverka en hel del. Castrol har ett gäng olika oljor med snarlika namn. Är det denna olja du använder: Länk Det är en högraffinerad mineralolja och i så fall kan det vara läge att testa en äkta helsyntetisk olja med lite högre viskositet. En olja som jag tycker fungerar bra och har lite högre viskositet är Valvoline Synpower 5W40. Den är BMW LL01-klassad och av mycket hög kvalitet (äkta helsyntetisk olja). Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för era svar! Jag har varit sugen på att gå upp i viskositet. det är nog dags att laborera lite. Ingen har nämnt vevhusventilationen. den kan väl också påverka oljeförbrukning. Jag lyfte oljelocket med motorn på tomgång och motorn gick ner i varvtal och gick jämt där samt inget större sug när jag försökte lyfta oljelocket med motorn igång. finns det andra sätt att testa vevhusventen? Jag håller annars med er om att BMW motorer skall bränna lite olja, men jag vill gärna minimera oljeförbränningen. |
|
|
Fick höra av en initierad BMW-mekaniker att om man kör korta sträckor så drar den mer olja då motorn ju är av aluminium och för att den ska få rätt toleranser vid varm motor så är det "relativt" stora spel i maskin när den är kall, dvs mer olja slipper förbi kolvringar och annat. När den är driftsvarm så är toleranserna de korrekta och allt sluter tätt som tänkt. Jag kan väl bekräfta detta då min 750 drar rätt mycket olja, har slutat kolla exakt, här hemma när det mest blir kortkörningar medan den i princip inte drar någon olja att tala om när den rastas på Autobahn långa stunder och då i betydligt högre hastigheter än här hemma om nu hastighet är en parameter i frågan :-) Att dessutom byta 1 gg/år tror jag bara gör gott, alla märkens longlife-trams handlar bara om att försöka lura folk att tro att TCO är låg och att det är enkelt och smidigt att ha bil, man behöver inte besöka verkstaden så ofta. BMW brukar säga att 1l/1000km är helt i sin ordning men det skiljer mycket mellan motorer ur samma familj så nåt är det ju ändå som gör att vissa maskiner drar mer olja än andra även om det är svårt eller kanske omöjligt att köra två olika motorer under EXAKT samma förhållanden varför jämförelser tenderar att halta lite. Niklas Fransosen |
|
|
Att det skulle vara nån slags naturlag att bensin-bmw drar 1 lit 100 mil kan omöjligen vara sant. Ingen av mina senaste har dragit den typen av mängder, snarare 1-1.5 liter på 1000 mil. M53 530, N53 325 och N62B40. Helt normal körning, både korta sträckor stad och längre turer blandat. ------- //Lövet |
|
|
M53? M54 kanske... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Kör endast med Valvoline Synpower 5W40. Provat andra men icke! De andra blir dyra att köra med, då det behöver fyllas på i tid och otid. Lyftarna blir nöjda, även dom. Vill inte förbränna en massa olja, som koksar motorn! Ulf |
|
|
Kalopps! Hur länge har kört med valvoline? Har frågat runt och de motorer som rullat låg mil verkar klara sig långa sträckor utan påfyllnad. Idag bytte jag tändstiften och trean var oljig både på gängorna och keramiken. Tändspolen var även lite fuktig med olja på spetsen. Misstänker att förra ägaren spillt olja som sedan trängt in sig i trean stift. hoppas det inte är ventilkåpspackningen |
|
|
Tror jag började använda valvoline i början av 80 talet. Runt 2002 blev det Valvoline Synpower 5W 40. Upp till 30 000 mil,(1st)50000 mil har jag kört med valvoline. Den jag har nu, som gått 25 000 mil 525 e39, hade körts med castrol 0W 30 olja. SLURP. Fick byta katalysatorer. Finns säkert andra oljor än Valvoline, som är lika bra, men jag håller mig till Valvoline synpower 5W 40. Min erfarenhet av motorolja. Läs vad Johan B skriver. Johan har koll om någon, vad gäller oljor. |
|
|
Kan starkt rekommendera Motul X-Clean 5W/40 riktigt tjock o fin olja. Länk Förövrigt fick jag detta tillsvars från Motul angående PAO: Som du förstår är recepten på alla produktern företagshemligheter men Motul 8100 X-Clean 5W40 innehåller en blandning av olika basoljor. Men jag kan säga att väldigt få oljebolag väljer att ha enbart PAO i produkterna eftersom en ren PAO ger en produkt som kan krympa packningar i bilmotorer. Därför väljer många oljebolag att antingen blanda in grupp III basolja, syntetisk ester (Grupp V) eller mineraloljor (Grupp 1 eller 2) för att få en produkt som är neutral mot elastomerer. Vad säger du Johan? |
|
|
Alla motoroljor innehåller såväl syntetiska som organiska delar, dock kan merparten (ca 70-80 % av innehållet i slutprodukten) av basoljorna vara av mineralisk, eller syntetisk typ. Genom blandning av diverse (en eller flera) basoljor o kombination med lämpliga additivpaket balanserar man produkten till önskade egenskaper. Ren PAO-olja tenderar att krympa en del packningsmaterial, medan ren Ester-olja tenderar att få olika packningsmaterial att svälla. Ofta kombinerar man därför dessa två basoljor i lämpliga blandningsförhållanden för att "neutralisera" dessa två oönskade egenskaper. När diverse typer av syntetiska basoljor var nya på marknaden, kunde det vara lite si och så med additivpaketens och basoljornas egenskaper och blandningsförhållanden, vilket kunde leda till att syntetiska oljor fick motorer att läcka efter ett tag pga. inkompibilatet gentemot olika packningsmaterial i motorer. (på den tiden fanns det faktiskt motorer som bara hade en infettad repstump som "packning" på vevaxeln...!) Numer har oljeproducenterna lärt sig balansera produkterna och använda rätt additivpaket. Dessutom har man i de flesta fall gått över till bättre packningsmaterial i motorerna. Summan av detta gör att det är (mycket) ovanligt att oljan i sig orsakar några problem med packningarna i motorerna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bra förklaringar! är det någon som öppnat upp en motor och försökt att fixa en BMW-sexa med anmärkning på hög oljeförbrukning? vad är det som slits mest egentligen? min svåger har en BMW med N53 motorn som rullat ca 7500 mil och har aldrig behövt fylla på någon olja. han har ägt bilden i 4 månader |
|
|
Den här länken borde svara på många frågor Länk |
|
| Har sett att det finns läckage från packboxen till vevaxeln. Vet ni om man kan byta packboxen utan specialverktyg? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.