|
|
|
|---|---|
|
Hej Autopower! Köpte mig en E39 525 för 2 månader sedan, denm läckte först kylarvatten och fick då byta de två slangarna som går ifrån expansionskärlet till kylaren. Nu när det problemet är urvägen har ett nytt uppstått. Jag stod och väntade på en vän efter att ha uträttat några ärenden med bilen, då plötsligt, hör jag hur någon av fläktarna under huven antingen Viskofläkten eller "AC-fläkten" börjar varva upp extremt. Låter som att ett flygplan ska lyfta ur huven. Kör runt en sväng i låg hastighet men ljudet släpper inte, testar att stänga av AC:n, men ingen skillnad. Samt startar om bilen men problemet kvarstår. Det är verkligen ett obehagligt högt fläktljud. Åker sedan ut på landsvägen och varvar upp lite, hör då längre inte ljudet. Vet inte om det har med att motorn överröstar eller något annat. Detta problem verkar bara uppstå efter att jag kört en längre stund med bilen. Har kört kortare sträckor ca 15 min utan att ljudet uppstått. Har dock inte vågat varva bilen mer än 3000 rpm då. Problemet verkar gå i ca 15 - 30 sekunder och sen varvar den ner för att sedan varva upp igen. Har 3 videoklipp på ljudet som jag hoppas kan hjälpa till: Tack på förhand! | |
| Din AC fläkt mår nog inte så bra, tycker det är den ljudet kommer ifrån. | |
| Frågan är vad som är fel med fläkten, det verkar ju bara uppstå efter en längre sträcka. Har sett flera prata om fläktmotståndet, andra om termostaten. Någon aning om var och hur man kan börja? | |
|
Har du kollat felkoder? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Hej, "AC-fläkten" är egentligen en allmän hjälpfläkt, som aktiveras när en temperaturkännare i kylarens överkant (?) indikerar att viskofläkten inte räcker till. Typfallet är precis det som TS upplevt, tomgångskörning efter en vanlig körning, eller kanske vanligare, efter lite hårdare körning. På vissa bilar kan hjälpfläkten t o m starta när tändningen är frånslagen i denna situation. Hjälpfläkten är oftast stegad och i högsta läget kan den bli ganska högljudd. Men jag kan inte från klippen avgöra om den låter för mycket. Vanligast är att fläktmotorn ärgar fast under vintern och sen inte fungerar alls. Om fläkten inte löper lätt, kan man försöka ta isär och smörja så gott det går. Att fläkten överhuvudtaget går igång är alltså positivt. Däremot kan det indikera att motorn i normalläget inte får tillräcklig kylning. Det i sin tur kan bero på att vattenpumpen eller kylaren är ineffektiv. Men det går inte att avgöra från de uppgifter som givits. Och naturligtvis finns ju möjligheten att den berörda temperaturkännaren har gjort sitt och "larmar" för tidigt, alltså vid för låg temperatur. /Lennart |
|
| Värt att nämna är väl att tempmätaren aldrig står högre än kl 12. Vattenpump samt kylare ska vara bytt för cirkus 2 år sedan, kan det redan vara något sådant igen? | |
|
Ja, då är det väl lugnt på den fronten. :) Som sagt, ATT fläkten beter sig som den gör, är i princip korrekt. Sen är det lite svårt att på distans avgöra om den går oftare än vad man kan förvänta sig. Det du beskrivit så långt verkar inte onormalt; "aktiv" körning och sedan tomgångskörning är en typisk situation. I normalfallet och vid normal utetemperatur startar den ganska sällan. AC:n har en viss betydelse, men inte ens med den inkopplad går - tror jag - fläkten hela tiden. AC-kondensorn får ju också kylning av viskofläkten. Temperaturvisaren i instrumentet är lite lurig på så sätt att den står klockan tolv inom motorns hela normala arbetstemperaturområde. Å andra sidan visar det ju på att motorn i ditt fall inte är överhettad - vilket hade varit riktigt fel - innan fläkten drar igång. Det är för att förhindra överhettning som systemet ser ut som det gör. Den termostat, som styr fläkten, sitter i kylaren och är inte densamma som visar motortemperaturen. /Lennart |
|
|
Var ute och körde en sväng förut, ca 20 min till gymmet och 20 min tillbaka. När jag kommit halvvägs uppkom ljudet igen. Jag kollade kylarvätsketempen och den låg mellan 83 och 90 grader. Min far stod sedan utanför bilen när jag kom hem och upplevde att det blåste extremt mycket varmluft ifrån huven. Alla som hört ljudet personligen upplever att det är extremt högt och verkligen inte normalt för en bil vid ca 20 graders temperatur utomhus. Följdfråga, har försökt undersöka om det kan vara så att hjälpfläkten kickar in för att viskon inte går som den ska. Viskon är varken glapp eller oljig. Den är trög att snurra på när den är kall och lätt att snurra på när den är varm. Ska det vara så? Har nog googlat detta 100 gånger och alla verkar säga olika. I detta fall gäller det en BEHR-koppling. |
|
|
Viskokopplingen bör ju faktiskt fungera tvärtom, lätt (nåja, men i princip inaktiv) när motorn är kall och trög (aktiv, låsa) när kylning behövs. Lutar inte detta åt att termostatkontakten i kylaren griper in vid för låg temperatur? Den borde kunna kollas men är kanske lättare att byta ut på chans? Kostar nog inte så mycket. /Lennart |
|
|
Vet du vad den heter eller har för partnummer? Hittar bara den "vanliga" termostaten när jag försöker googla. :) |
|
|
Förlåt, jag pekade fel förut. Nr 4 här bör det vara: Länk Men var vänlig dubbelkolla. Jag valde bil på vad jag visste om din. /Lennart EDIT: Här finns ju, tyvärr, en risk att någon extra modul mellan denna sensor och hjälpfläktens reglersystem - fläkten är stegat/steglöst variabel - kan vara defekt. Men nu är jag ute på hal is, så kanske någon annan kan ta vid? |
|
| Okej då är jag med på vilken du menar! Ytterligare grej som är värt att nämna är att den övre kylslangen är väldigt varm medan den nedre (som sensorn sitter på) är kall. Knappt ljummen. Läste på ett engelskt forum att det kunde ha med att termostaten var stängd, alternativt att vattenpumpen inte pumpade runt vattnet som det ska. Några idéer om det? Kan det vara relaterat? | |
|
Jag skrev nyss ett svar som "åts upp" av telefonen. :( Återkommer imorgon. Men kontentan var, att jag gissar på fel hos någon temperatursensor eller modul som har att reglera hjälpfläkten. /Lennart |
|
|
Hej, Det verkar onekligen som att fläkten alltid vill gå i högsta läget. Men - om jag nu valt rätt diagram, v g kolla - den skall alltså ha tre steg (och är inte steglöst variabel, vilket BMW också provat). Här finns det ju en risk att någon föregående ägare har gjort en fulkoppling, för de resistorer som sitter på fläktramen brukar med tiden ge sig och kan, så vitt jag vet, inte längre köpas separat (hos BMW, åtminstone). Jag hade nog börjat med att försöka se om ledningsdragningen vid själv fläkten ser ut att vara original. Om inget misstänkt syns, chansat på tempsensorn, som skall vara en tvåstegs. Här finns lite att studera om fläktens styrning: Länk /Lennart |
|
|
Nu börjar jag känna mig lite lugnare iallafall, fick en idé. När fläkten går på högvarv, då borde jag teoretiskt sett kunna rycka kontakten till sensorn för att se om det är den som bråkar med mig? Bara en tanke som slog mig, för då borde fläkten sluta snurra. Förövrigt måste jag bara tacka för den tid du lägger ner för att besvara alla mina frågor, det är verkligen guld värt! |
|
| Det slog mig nu, jag kunde läsa av kylarvätsketemperaturen med färddatorn. Då borde ju givaren vara fungerande? | |
|
Den temperatur, som du läser av i färddatorn, är motortemperaturen. Jag vet inte var den kännaren sitter men tippar på i närheten av kylvätsketermostaten. Temperatursensorn nr 4, om jag får kalla den så, styr bara. Den ger inga avläsbara värden (annat än möjligen vid diagnos med dator). Ja, att rycka kontakten vid sensorn (nr 4) stänger av fläkten, om den är originalkopplad. /Lennart |
|
| Det löste sig efter att jag bytt tempsensorn som sitter på nedre kylarslangen! | |
|
Så bra! Tack för återkopplingen! Den är viktig! /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.