AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.402

520 F11 2015 Helt slitna däck efter 5000km?

Hej,

I början på Juli köpte jag en ny uppsättning däck och fälgar.
Däcken är av märket Nexen N8000. Inga premiumdäck men inga budgetdäck heller.
Bak har jag 275/35 R19 och fram 245/40R19, inget överdrivet där heller.
Bilen jag kör är en 520d, 2015, F11.

Jag har i sommar varit på en bilsemester och kört ganska exakt 5000km.
Nu när jag är hemma så märker jag att bilen uppför sig svajigt på vått underlag.
Det som hänt är att bakdäcken är helt slitna, fram är dem som nya.

Vad kan ha hänt? Är däckkvaliteten så dålig? Kan däckverkstaden ha monterat dem fel?

Med vänlig hälsning SM
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Det låter otroligt dåligt. Jag körde ca: 70,000km med mina Bridgestone RFT som jag byte till nya för en vecka sedan. Det va nog personligt rekord för mej ifs.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
275/35-19 är ganska breda/låga däck som normalt sett har kort livslängd även om det är "premium-märke" på däcken då livslängd är lågt prioriterat i stället för maximalt grepp.

Budgetdäck brukar generellt sett (finns alltid undantag) hålla betydligt kortare än premiumdäck.

Dock låter 500 mil kort!

Kördes de 500 milen i hög hastighet med mycket last?

Vilket tryck hade du i däcken?

Är det BMW-originalfälgar som är avsedda för din bil?
Om inte, är det rätt inpressningsdjup på fälgarna och har de rätt bredd i förhållande till däcken?

Hur är de slitna, ojämnt/jämnt etc?

Hur långt har bilen rullat?

Har du kollat hjulinställningen?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Min bror kör också på Nexen däck och har kört mycket längre än jag utan att däcken har slitits avsevärt.
Därför undrar jag om däckfirman kanske har monterat mina däck min rotationen åt fel håll?
Jag hittar inga pilar på däcken.

Jag hade ca3-3,1bar bak och 2,8-2,9 fram.
Jag har kört i hastigheter på ca 120-140
ET stämmer för min bil, dock ej original fälgar.
Bredden på fälgarna är 8"fram och 9"bak

Med vänlig hälsning SM
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Som Johan skriver,är dom jämnt slitna? Eller MYCKET märkbart slitna på någon del av slitbanan? Har dock svårt att tänka mig något fel på hjulinställningen på en 2år gammal bil. Såvida du inte bytt bärarmar etc i bakvagnen. Men allt e ju möjligt. BMW har en aggressiv hjulinställning från fabrik,värt att tänka på!

Är inte däcken mycket märkbart sneslitna så e det bara o reklamera!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, även om du monterar däcken åt fel rotationsriktning så påverkar inte det slitaget.

Rotationsriktning är främst en buller-fråga och i liten grad en våtegenskapsfråga när det gäller förmåga att dränera bort mycket vatten.
Teknikens värld gjorde ett test för några år sedan genom att testa "felvända" däck i förhållande till när de var monterade i angiven rotationsriktning, och de kom fram till att det i princip bara påverkade bullret negativt att vända däcken fel - när det gäller förmåga att svälja mycket/djupt vatten hade däckens "öppenhet/djup" i mönstret mycket större inverkan och i de flesta fall marginell/ingen inverkan på vattenplaningsmotståndet.

Prova att reklamera, men jag tror att det kan bli svårt att få igenom...

Kördes bilen med mycket last?

Har däcken tillräckligt högt Load Index i förhållande till vad bilen ska ha?
Många lågprofildäck har lågt LI och då blir livlängden väldigt kort om de monteras på tunga bilar med mycket last som körs i hög fart.

Mvh
Johan B

Bägge däcken är jämt slitna alltså bör inte hjulinställningen vara problemet?
bilen har nu rullat ca 4900 mil

Jag hade bara 2vuxna och 3 väskor i bilen och de var inte överdrivet tunga, 15kg kanske st (Väskorna alltså :)

Load indexen på bilen bör vara 97w tror jag och däcken har load index på 98w.

Tacksam för allt hjälp och alla funderingar

Med vänlig hälsning SM
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Kör jag i 110 km/h blir temperaturen i däcken ca 20-25 grader högre än omgivningstempen (jag har TPMS som även mäter temperaturen). Om du körde nere i Europa långa sträckor i hög fart då det var den höga värmeböljan blev däcken mycket varma och slitaget ökade markant. Olika fabrikat tål olika höga temperaturer. Jmf hur F1-stallen avväger grepp, hårdhet och slitage.

Bara mitt lilla bidrag till tråden.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Moderna däck (de flesta iaf)) har inte rullriktning utan inside/outside, detta för att däcken görs styvare i ytterkant. Kolla hur det är på dina.

Dock tror jag inte att monteringen har påverkat slitaget, utan det är som redan nämnts andra faktorer som spelar in, inkl hur tung högerfoten är. 4-cylindriga dieslar sliter även däck då det kraftiga vridmomentet kommer relativt plötsligt i varvtalsregistret.

Så prova att reklamera däcken, men jag skulle inte hoppas på för mycket. :(
Jag har också TMPS ventiler och ser att trycket ökar något när jag kör men inte så pass att de ska slitas efter 500 mil. Jag har varit hemma i ca 1,5 veckor och undvikit den värsta värmeböljan som härjar nu.

Tung på gaspedalen har jag inte heller varit då jag är medveten om att jag har nya däck och försöker ta hand om dem.
Mina gamla sommar däck 225/55R17 var inte alls slitna trots 2,5 år på samma bil.

Jag ska göra ett försök att reklamera dem när min däckverkstad öppnar igen nästa måndag.

Med vänlig hälsning SM
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
@S-M reklamera dom!! Och jo hoppas på för mycket. Hade aldrig gett mig. Är ju skrattretande att däck inte pallar 500mils normal körstil.
Hm....Lämnade du in bilen på service eller whatever i utlandet på din semester? Det är nog inte helt otänkbart att det kan finnas riktigt fräcka verkstäder i vissa (öst)-länder, dvs de råkade ha exakt sådana (utslitna)däck som satt på din o gjorde ett byte... När du säger helt utslitna, är mönsterdjupet typ 2-2.5 mm, nya är väl 8 mm? Har du jämfört tillverkningsdatum på däcken bak/fram? Är det olika datum (typ 2-3 år i skillnad) så kan man ha ändrat på däcken, eller så är det en indikation på det scenario jag beskrev... Jag tror det ligger en hund begraven någonstans, hade däcken slitits enormt snabbt så hade man även sett ett tydligt slitage fram, säg att de varit nere på 5 mm, vilket de kanske är? Är de nere på a 5 mm fram skulle det betyda att om slitaget inte minskar så är de helt blanka om 1000 mil, dvs totalt 1500 mil, vilket är under all kritik. Mina gamla Hankook K104 19" har rullat ca 2000 mil o har fortfarande ca 5-6 mm kvar.
Hej,

Nej, självklart har jag inte haft bilen på service eller verkstad utomlands.
De är nere på ca 2-2,5 mm.
Fram har jag inte mätt men de har djupa spår, jag kan göra en mätning för säkerhetsskull.

Med vänlig hälsning SM
ju
164
juha01
F10 -15
Det låter otroligt. Har kört med originaluppsättning nu i 6500 mil, varav max 40% med vinterdäck. Alltså bör sommardäcken rullat minst 3500 mil och har ca 4 mm kvar.

Däremot har jag haft problem med kraftigt slitage på insidan av bakdäcken. Detta åtgärdades med en däckjustering. Sök så finner du.

Bridgestone touranza RFT 275 bak och 245 fram. Ett skitdäck vad gäller komfort dock.
Inte ens ett budgetdäck bör ju slitas ut på så kort sträcka om allt är rätt med bilen. skulle nog kontrollera hjulvinklarna så att allt är rätt där, speciellt om bilen känns svajig.
På tort underlag känns bilen väldigt stabil, och helt underbar att köra.
Släpper jag ratten så åker bilen helt rakt, drar inte åt något håll alls.

Men vid vått underlag... fy fan!!! och det är inte så konstigt nä däcken är helt slut.
Ska som sagt till däckverkstaden på måndag för att undersöka saken.

Om reklamationen går igenom, ska jag ta samma däck igen Nexen N8000 och hoppas på att jag fick måndagsex som slets så mycket den här gången eller ska jag kräva andra däck?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att bilen är stabil på torrt är ingen garanti för att hjulvinklarna är rätt - vissa felaktiga hjulvinklar kan faktiskt göra bilen stabilare men slita hårdare på däcken...

En koll/justering av hjulvinklarna både fram och bak kan nog vara smart att göra med tanke på slitaget - brukar kosta ca 1000 kr för en fyrhjulsinställning.

Om allt är korrekt och du får igenom reklamationen, skulle jag nog välja andra däck.
Risken/sannolikheten att det är "måndagsexemplar" ser jag som liten.

Läser man kundrecensioner på de däcken, verkar en del klaga över mycket snabbt slitage...

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.