AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.734

Köpråd BMW F31 320D AUT -17

Vi
34
Viccehog
F31 320Dx M-19
Tja! Snabb fråga!
är otroligt sugen på en sprillans 2017 320d Touring!

Blir köp i slutet av September, men vill ändå bestämma mig till slutet av veckan om det ska bli av eller ej så att jag kan beställa och liknande!
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Och hur lyder din fråga?
Joofa, frågan var så snabb att ingen kunde läsa den.😀
Vi
34
Viccehog
F31 320Dx M-19
Haha sorry, var så stressad så glömde frågan!

Hur är själva bilen? är den prisvärd? Några MÅSTEN på utrustning?
En ny bil är aldrig prisvärd. Sen föreslår jag att du åker till en återförsäljare och provar en sådan bil som du är intresserad utav så att du kan bilda dig en egen uppfattning.

Personligen tycker jag den fyrcylindriga dieselmotorn är riktigt trist samt låter som ett tröskverk. Skulle hellre välja en bensinare.
Plussar för 330i till ungefär samma pengar. Du får en betydligt piggare bil som du kan köra snålt eller lite mer aktivt med. Förbrukningen sköter man med gaspedalen.
Dessutom så duckar du för eventuell diesel-rädsla framöver.
Transocean
Apropå diesel, jag skulle inte våga en ny dieselbil idag...nej nej...blir dieseln dödsförklarad i Tyskland dröjer det inte länge med resten av europa. Vi hadde redan dieselstopp i Oslo i vintras. Dieseln blev betydlig dyrare från 1.1.2017. O s v....
Skrev detta tidigare i en annan tråd:

Vet inte om leasing är ett alternativ men det står fortfarande osålda 320d i hamnen som leasas till bra pris, fick följande pris i våras:

3-serie touring (Sportline, x-drive, drag, stora nav, PDC fram och bak, rattvärme, tonade rutor osv) för 5900:-

Baserat på 36 månader samt 2000 mil per år, dra av cirka en femhundring för 1500 mil.

Då ingår det försäkring och vinterdäck, skatt tillkommer.

(Tillägg: Det är lite olika utrustning på bilarna vilket givetvis påverkar priset, så man får hitta en bil med rätt utrustning och ta in pris på den. Vill minnas att bilen ovan var cirka en tusing billigare per månad än standardpris)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Så 5900 kr/mån. Alltså ca 72.000 kr/år eller 216.000 på 3 år. Låter inte som en kanondeal, rent spontant.

Det låter väldigt dyrt, rent spontant.

Enligt ordinarie leasingprislista så var bilen i hamnen något under en tusing billigare per månad än om man plockat den från fabrik.

Sen kan man givetvis plocka ut en tomhylsa för mindre pengar, men då jämför vi äpplen och päron.
Ho
13
Hookswe
330i Touring -17
Vi har nyligen hämtat ut en 330i touring och jag vill aldrig mer åka diesel. Vi har snittar ca 0,7 l/mil under inkörning men man kan abslout få den dra både mer och mindre. Kommer från en Audi diesel med 190hk och BMW 330i har både bra bottendrag samt bra effekt i toppen. Köpte med BMW club rabatt så direkt 8% på grundpriset samt lite förhandling.
Fantastisk bil och motor så provkör och titta på en 330i
Tur att smaken är som...

Personligen föredrar jag karaktären på 320d före 320-330i.

Dessutom låter bensinfyrorna som en diesel, så jag förstår inte riktigt grejen ;)
Vi
34
Viccehog
F31 320Dx M-19
Leasing är vägen jag kommer att gå!

Vad jag kollat så får jag en Sprillans 2018 320D från fabrik med 1500 mil/år, för 4500kr i månaden, verkar som ett rimligt pris?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja det är ett ok pris. Privatköpare är ofta helt värdelösa på att räkna vad deras bilar egentligen kostar. Man "glömmer" både det ena och det andra så när man jämför vad en all-inclusive leasing kostar så hickar man (i inödan) till.

-------
//Lövet
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Fire Red beställd
Viccehog: Om du inte kör mer än 1500 mil per år så känns det helt galet att välja diesel. Kostnaden för leasing av en bensinare borde vara betydligt lägre månadskostnad även om du räknar in bränslekostnaden?

Själv gick jag i våras från diesel efter 10 år, och kommer inte att välja en igen. Bytte 320D'n mot en 330e, men kunde också tänkt mig en 330i.

Och dieselkultur i en BMW fyra är inget jag känner igen alls. Min är många resor tystare och mer harmonisk än dieseln.

Så ta fram kalkylarket och ta en ny vända med säljaren.

Lycka till!

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Vi
34
Viccehog
F31 320Dx M-19
Hur är 318i jämfört med 320d?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.