|
|
|
|---|---|
|
Någon härinne som har erfarenheter av att byta 5 växlad låda till 6 växlad ? Det gäller alltså en E46 330ci 2002 Jag skulle gärna vilja veta hur mycket varvtalet sänker sig t.ex när man kör i 100 km/t Jag har en 5 växlad låda som är väldigt sladdrig och svårt att gå från 5 till 3 ..tror att något är slitet i växelföraren ? tacksam för svar | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag har inte själv erfarenhet, men bytet lär nog gå att göra. Du bör nog tänka på (det kanske du redan gjort dock) att det är en hel del annat än bara själva lådan som behöver bytas. Och jag tror att slutväxel i bakre diff kanske också påverkas, (behöver bytas?) och kanske förändrar ditt varvtal positivt. Jag hittade en tråd som kan vara intressant att läsa: Länk /Anders |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hastighetsförändringen är tokenkel att räkna ut (då det är ett linjärt beroende). Anta att din 5-petade har utväxlingen 0.79 på högsta växeln och har 2000 rpm vid 100 km/h. Om din 6-petade har utväxlingen 0.85 på högsta växeln så blir varvtalet vid samma hastighet 0.85/0.79*2000=2152 rpm. Eller kort och gott, ditt varvtal kommer att öka med en faktor 0.85/0.79=1.076 (eller om man är en ekonom säger man att det ökar med 7.6%). Fast det brukar inte vara några vansinnigt stora skillnader på utväxlingen på högsta växeln mellan en vanlig 5-petad och en 6-petad (förutsatt att båda har en overdrive växel vilket är det normala numera). Största skillnaden är egentligen vilken växel som är direct drive (dvs kraften inte går igenom bottenstocken). Vanligare att man hanterar de större variationerna ute i differentialen. Jag är ganska säker på att i samband med att man introducerade den 6-växlade lådan så bytte man även splines-formatet. Så du måste köpa nytt kopplingskit (vilket i och för sig är något man ändå skulle gjort) men du behöver även nytt svänghjul också. |
|
Bmw Slangen Vad tror du om längden på kardanaxeln , ska den passa direkt ? Jag har googlat mycket och har förstått att man ska ha annat svänghjul och annan koppling för sexväxlad låda . Funderar även på den hydralslangen också till kopplingen som ska anslutas...hm |
|
Kardanaxeln är olika (om jag minns rätt ca 100 mm i skillnad för att kompensera för längdskillnaden på växellådan). Agnående svänghjul och koppling, se mitt inlägg från 2017-08-07 18:05. Just det, tror de bytte infästningen av övre växelspaksarmen i växellådan också (från det vanliga 1-hål till en 2-hål). Nä, slaven och dess hydraulslang är samma - där ska du inte behöver göra något. |
@robertbmw : Har du hunnit titta vidare på detta (swappa mellan 5-växlad och 6-växlad)? Ska ju leka med M54-motorer lite längre fram, så alltid intressant att höra erfarenheter. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.