AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
677

E92 325d och Carly diagnos

Senaste höst köpte vi en 325d tillverkad i augusti 2007 och innan köpte jag en Carly som jag läst om här. I familjen finns flera BMW och jag tänkte att det kan därför vara bra att ha ett hjälmedel vid service och diagnos. Jag har på de E36 som jag hållit på med använt Bosch tester på jobbet de få gånger det funnits behov under de 10 år som vi haft E36 i bruk. Något större behov av att använda Carly har inte funnits förrän i förra veckan när jag gjorde service och bytte till nya däck. Efter en mils körning tändes "punkteringslampan". Den släckte jag med de i instruktionsboken befintliga anvisnigarna och därefter har den inte tänts trots ca 100mils körning under veckoslutet.
Service uppmaningen lyckades jag också få bort med Carly och lite hjälp av min son.
Men efter ca 20mils körning tändes Röda varningslampan för bromsklossarna. Vid däckbytet kollade jag bromsklossarna och de har ännu slityta för ett bra tag, enligt Carly 1600 och 2300mil enligt service informationen. Märkligt att jag inte får fram den informationen via diagnosfunktionen. Förutom broms varning lyser också lampan med upplyft bil på instrumentpanelen vid start och stannande av motorn.
Med diagnosfunktionen försökte jag få fram information om problemet, men lyckades inte. Det jag får fram är att det är något med alla glödstift. Något med bromsarna får jag inte fram, kanske min okunskap vid användandet av Carly som är orsaken?

Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Om du har felkod på alla glödstiften så hade jag misstänkt reläet som styr dessa.
Prova att nolla alla felkoder för glödstiften och gör en kallstart av bilen. Dyker felkoder för alla glödstiften upp igen så hade jag bytt reläet (jag har själv varit i denna sitsen).
Vad jag har läst mig till, dock inte fått 100% bekräftat så används glödstiften vid regenerering av partikelfiltret. Det är inte säkert att funktionen går igång om inte dessa fungerar. Den kan också bli svårstartad när det kryper ner mot 3-4 minus.

Alla glödstiften kan vara kass, det är inte omöjligt, dock rätt osannolikt.

Angående den röda symbolen med bilen upphissad så står det i intruktionsboken vad den betyder. Jag TROR att den triggas när någon av serviceindikationerna löser ut, i ditt fall bromsarna.

I bromsarnas fall, kolla kontakten till slitagevarnaren (vänster fram och höger bak sitter dessa), ibland glappar den...
I ditt fall när den är röd så är det att servicetiden har gått ut. Kolla i bilens färddator, där kan du se datum och antal mil kvar till de olika delarna ska servas. Finns guide på youtube hur du kommer åt den menyn.

I länken finns bilder på serviceindikationerna.

Länk

Mvh
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Glödstiften e luriga! Jag hade en felkod på 2:ans som kom o gick efter radering. Sedan konstant felkod. Ok tänkte jag o bytte allihop när jag ändå var i farten. Mätte sedan upp resistansen på dom gamla. Inget som helst fel på dom gamla. Bytte Glödstift styrenheten o radera felkod. O simsalabim borta. Så även felkod på bara ett stift kan luras.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.