|
|
|
|---|---|
|
Igår när jag var ute och körde så kände jag precis när den skulle växla (aut) att den lixom inte ville riktigt. Precis då tänds varningslampan för aut.växellåda. (Gult kugghjul med utropstecken). Lådan hade fastnat i 4:e växel men det gick att köra hem. Enl intr.bik var det för att man inte tryckt på bromsen när man lagt i växel? Märkligt för det var mitt under färden. Dagen efter testa jag bilen igen. Och det funkar. Har inte kört så långt men ändå. Nån som stött på problemet. 320D aut E91 -08 | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Varningslampan för växellådan kan mycket väl tändas av den orsaken som instruktionsboken nämner. Men å andra sidan finns det ytterliggare 13 578 andra saker som kan göra att den gula lampan tänds :-) Så kort och gott kan det vara vadsomhelst. @zeb1970 : Kan det stämma att du låg i fjärde växeln när den försökte växla upp/ned och misslyckades och sedan stannade kvar i fjärde växeln (vilket är ett rimligt limp home mode om TCM'en är osäker på om den kan utföra en växling på ett säkert/korrekt sätt)? Troligtvis finns en eller flera felkoder lagrade i TCM'en (Transmission Control Module), så vill man gå vidare med detta och få en bättre uppfattning om vad det var TCM'en inte gillade så är således nästa steg att läsa ut BMW-specifika felkoder från TCM'en. |
|
Tack för svar. Den har inte tänds mer. Men den har gått som en kratta. Tvekar när den växlar, pulserande/orolig gång vid jämn fart, växlar inte vid dom varv som den brukar. Störigt. Men, så provade jag att nollställa växellådan idag. Vilken skillnad. En helt annan bil. Växlar perfekt. Tom vid lägre varv än tidigare. Hoppas det håller i sig. |
|
| Nollställa lådan? E det tricket med o hålla nere gaspedalen i 20sekunder? | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är också nyfiken på om det finns något sådant tips. Försöker ju desperat hålla fast vid manuell växellåda - men ser riktigt dystert ut vid horisonten med bara automatiska så långt ögat kan nå... Så lika bra att lära sig lite om dessa också :-) |
| Testat tricket flertalet gånger men inte har jag märkt någon skillnad! Däremot går det ju att rensa adaptionerna enkelt med tex Inpa. Men då gäller det verkligen o veta vad man sysslar med. För det e en ganska invecklad inlärnings procedur efteråt. | |
|
Ja, hålla ner gaspedalen 20 sek eller så. Om man har keyless, ska nyckeln sitta i hållaren och trycka på start utan att hålla på bromsen. Sen håller man gasen i botten ca 20 sek. |
|
| Om felet uppkommer igen så skulle jag ta en titt på givaren till växelväljaren, i spaken. | |
|
Kan vara läge för att kolla så oljenivån är korrekt. Om det har läckt ut lite olja (kan fukta via t ex. packboxarna) kan lådan bete sig konstigt och i värsta fall ta skada. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hissa upp bilen väck med det bakre plastskyddet 8st skruv,8mm så kan du inspektera om det läckt. Rätt vanligt att det börjar läcka lite från packningen mellan låda o filter. Kan även läcka från elkablaget som går in i lådan. Sitter baktill en bra bit upp. Men det får nog ha läckt en hel del om det ska vara problemet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.