AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.308

RFT på vinterdäck dubb eller inte? E91 xDrive automat

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Dax att köpa första uppsättning vinterdäck (vill ha dubbade) till min E91a och funderar på om man ska köpa RFT eller inte?
Den har XDrive och är automat samt dessutom H&R coilovers som sänker och styvar fjärdringen lite.

För RFT: kan slippa byta däck ute i vinterkylan om man får punka (iofs inte så sannolikt)
Mot RFT: Sämre komfort: stumt och stötigt (gäller ju hela vintern), lite dyrare i inköp

Fler argument för eller mot?
Är det tex skillnad i vinterprestanda (t ex bromssträcka) med RFT versus icke-RFT?

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Slippa byta däck i vinterkylan gör du ju bara om du har 2-4 mil från en verkstad, som dessutom är öppet och i sin tur har rätt RFT-däck i lager.

Med tanke på hur styva, hårda och oflexibla RFT är kan jag tänka mig att de går som skridskor på vintern. Men jag har aldrig provat så jag vet ej.

Fick själv pyspunka i Karasjok i somras. åtgärdade med lim på burk, närmaste RFT-däck måste ha varit typ 30 mil bort eller nåt.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Har RFT, visserligen friktion, men ändå. På båda bilarna. På 125i Conti, på 530xd Pirelli.

På båda bilarna funkar dessa däck utmärkt på vintern, bra grepp, bra komfort.

/M

Mina bilar: Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
@Saab9-5 fan jag slutar aldrig förundras på alla möjliga ställen du varit :-))

325cabrio:Har vi vinter i södra Sverige längre? :-)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har kört några omgångar med RFT på vinterdäck, både dubb och odubbat. Jag tror inte att vinteregenskaperna försämras märkbart. Urvalet av däck som passar din bil begränsas absolut med RFT.

Sedan har du samma plus och minus som med sommardäck.
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Körde min förra 520d på hakkapelitta 7 rft i 3 säsonger. Helt kanon. Körde 4 månader med den nya 520d med hakkapelitta 8 innan det blev dags för sommardäck. Också helt kanon.
Fick punka på ett sommardäck (rft) för en månad sen och tog mej inte värst långt utan luft innan bilen blev okörbar. Så jag fick ringa på hjälp som kom med ett vinterdäck. Så min erfarenhet av rft är att köregenskaperna är bra men att dem inte hjälper vid punktering. Så köp vanliga och åk och kör massa varv på närmsta go-cart bana för pengarna du får över. :)
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Intressant från TIS:

Länk

/M

Mina bilar: Länk
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@tegel: För mig var det inte några direkta nyheter förutom att de tycker man ska skifta fram/bak var 500:e mil - skulle inte funka för mig då jag har olika bredd/profil fram och bak.

Känns som RFT gör att man kan linka av motorvägen i bästa fall och mest är ett sätt att spara vikt/bränsleförbrukning i bilen då man skippar reservdäckdomkraft mm och ersätter med mobiltelefon till bärgaren.

Fler argument eller råd för eller mot?
Vinteregenskaper verkar inte vara något argument.

Kvar är comfort, pris och ev möjlighet att linka vidare efter punktering.

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Du spar nog ingen vikt med RFT, dom är svintunga och även BMW originalfälg är tyngre än något annat jag stött på. Jag kanske misstar mig men inbillar mig att deras fälgar är särskilt tunga/starka för att klara av den uteblivna fjädringen från RFT.

Dessutom blir all vikt ofjädrad så min bil drar avsevärt mer med RFT på.

Den största nackdelen är fortsatt att däckverkstäderna inte alltid har öppet på helgen och det är just under sin roadtrip utanför storstaden som man behöver nödlösningar och inte vid morgonpendlingen till jobbet. Vi fick ett tag sen punktering i storstan också en fredag kväll och det var först på typ fjärde försöket som vi fick tag på en jourbil där killen inte var "sjukskriven" (läs: ute och festade) och han hade naturligtvis några ärenden i kö också.

Jag skulle aldrig kunna köpa en bil utan utrymme för åtminstone ett nödhjul. Tre pyspunkor senaste året, av all off-roadkörning i obygden så skedde samtliga inom 500 meter från en öppen däckverkstad, har således tre lagningar i mina RFT. Men det går inte att lita på sån tur hela tiden och jag sover bättre med ett nödhjul i bagaget.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@Saab9-5: Viktbesparingen jag tänkte på, är ju biltillverkaren slipper skicka reserv-/nödhjul, domkraft och verktyg - det blir några kilo och ger säkert någon ärlig milliliter lägre förbrukning i testcykeln. Är verkligen "RFTanpassad" fälg tyngre? Det är väl samma fälgar oavsett RFT eller inte?

Annars kan väl en nödlösning vara att ta ett icke-RFT som tillfällig lösning vid punka som inte RFT klarar och byta till RFT senare då däckverkstaden öppnar på ordinarie tid igen. Visst, däck ska krängas av och på osv men nöd är väl nöd....

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grundtanken med RFT-däck är väl att om man får punka på t ex. Autobahn, ska man dels ska få en mindre dramatisk punktering med bättre kontroll vid tryckförlust med mindre risk för att tappa kontrollen över bilen och dels inte behöva stanna direkt utan kunna köra till närmaste avfart och "kontrollerat" köra av motorvägen och stanna på ett säkert ställe och söka hjälp, för att slippa stå still på en farlig/utsatt plats med bilen.
Och där har väl RFT en fördel!

I övrigt är det i princip bara nackdelar med RFT, dyrare, bullrigare, kortare livslängd, sämre grepp, högre rullmotstånd etc. etc.

Just vinterdäck blir ofta mer kritiskt då följsamheten mot vägbanan är mer kritiskt vid gränsen för grepp (vilket uppnås tidigare på dåligt väglag/vinterhalka), så där skulle jag misstänka att ett vanligt däck har betydligt bättre vinteregenskaper.
Har dock inte sett något direkt jämförande test mellan just vanliga och RFT-vinterdäck.
Det kan ju vara så att ett bra RFT-däck är ett bättre vinterdäck än ett dåligt vanligt vinterdäck, då det skiljer mycket mellan bra och dåliga vinterdäck generellt - mycket större skillnad i kvalitet mellan olika vinterdäck än mellan olika sommardäck...vilket iofs beror på att man når greppgränsen extremt mycket tidigare på vinterväg än på sommarväg (alla sladdar/tappar greppet ganska ofta på vinterväg redan vid låga hastigheter, medan väldigt få pressar ett sommardäck på sommarväg tills man tappar greppet).

Satt RFT-däck på F31:an vid köp av den (givetvis var de flång nya) och redan nu börjar jag fundera på att byta dem till vanliga däck, främst pga. att de är bullriga på grov asfalt, de klarar "större ojämnheter" hyfsat komfortabelt, men de styva stommarna har svårt att maskera "grov" struktur i vägbanan... :/

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Nödhjulet är tillval på BMW så detta ligger nog inte i när dom utför testcyklarna.

Eftersom mina 19 tumshjul till X5 var det tyngsta jag varit med om så vägde jag dom av nyfikenhet och de landade på 29,5 kg. Mina 18 tums vinterhjul med högre däckprofil vägde 19,5 kg.

Det är totalt 40 kg ofjädrad vikt och även 5 kilo extra per hjul gör enorm skillnad. Det som ligger i reservhjulsutrymmet väger inte alltför många kilon och är fjädrad vikt. Vill du mao spara bränsle ska du absolut inte köra med RFT, min X5 drar 0,6-0,7 utan RFT på 18 tum och ca 0,8-0,9 med RFT på 19 tum. Men rent ekonomiskt så slits RFT avsevärt fortare än traditionella däck, så man ska inte bara stirra sig blind på förbrukningen.

Sen faller som sagt hela RFT-konceptet på att man måste ha nån alldeles i närheten som står redo att sälja ett däck till en när olyckan väl inträffat. Jag ser uteslutande nackdelar med RFT och kommer välja bort dem.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Vill man uppnå maximal tillförlitlighet utan beroende av utomstående så man väl satsa på RFT, nödhjul och mobilitykit. Det är ju inget som hindrar att man ha reservhjul även om man har RFT. Problemet är väl snarare att få med sig ett reserv/nödhjul då ju baljan på nyare bilar inte längre är där som förr i tiden...

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Det provocerar mig något oerhört att baljan inte finns där på nya bilar. Små glidarbilar är en sak, förstår om en Ferrari inte har megastort reservhjul nånstans.

Men SUVar? Touareg samt Mercedes GLE har inget utrymme alls, vet inte hur XC90 och Q7 har det?

Man marknadsför en bil som ett redskap för frihet, ett fordon som kan ta en ut i "alla miljöer" och skryter om off-roadlägen på luftfjädring, filmar dem när de kör genom stenig öken och så vidare...men att få punktering ute i vildmarken går inte för sig längre. Då kan man lägga sig ner och dö istället.

Total dealbreaker för mig att köpa sådan bil. RFT är inget tillfredsställande alternativ.
Nya XC90 har mig veterligen ingen plats för ett reservhjul. Utrymmet under bagagegolvet tas upp utav lufttankar och kompressor till luftfjädringen.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Vilken utveckling, från att ha något där som räddar en vid punkterat gummi till ännu mer gummi (luftbälg) att punkteras och kräva bärgningsbil...
ju
164
juha01
F10 -15
Jag upplever inte några större bekymmer med rft på vinterhjulen. Nokian dubbade, hakka 8. Sommardäcken har dock alla oönskade egenskaper man får med rft!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.