AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.183

Luktar bränd rök i kupén efter byte av ventilkåpspackning 320i E46

Kh
27
Khrowa
BMW 320i - 04
Hej!

Bytte ventilkåpspackningen för ca en och en halv vecka sedan. Men nu har jag märkt vid tomgång att kupén luktar bränd olja när fläkten är igång. När jag öppnar huven ser jag hur vit rök kommer ut där kupefiltret är. Då undrar jag: har detta hänt er? Vad kan vara orsaken, någon bult som inte blivit tillräckligt åtdragen? Kan packningen inte ha satt sig ordentligt?
Kh
27
Khrowa
BMW 320i - 04
Rubriken ska givetsvis vara att det luktar bränd olja 😑
Hej,

Vet inte vad bilen har för motor, men här kan du kanske få lite tips om vad att tänka på. Den där extratätningen över kamaxellagringen (?) känner jag igen från flera liknande redogörelser.

Länk

/Lennart
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Motorn är en M54 och det är vanligt med läckage från ventilkåpspackningen.
När min 530 började läcka och jag bytte så läckte det än värre efter. Det berodde på att kåpan slog sig då den monterades av. Ett relativt vanligt scenario som jag förstått av tidigare trådar här.
Så ta av kåpan och lägg den på något plant så ser du om den slagit sig.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Kh
27
Khrowa
BMW 320i - 04
Hej!

Öppnade upp och tog av allting igen. Såg att slangen för sekundärpumpventilen låg mellan kåpan på något vänster. Jag som klantat ihop mig monteringen sist :( Iaf, Nu har den slangen gått av. Satte på allting i rätt ordning igen. Nu kommer det ingen vit rök, dock är lukten av bränd olja i kupén kvar :( Kör lite till och kollar om den försvinner.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Skönt, bra att du återkopplar!

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Khrowa, det kan lukta en bra tid efteråt, trots byte. Räcker med en inbränd droppe på grenröret så kommer det kännas en bra stund.

Hälsningar från en som också fick göra bytet två ggr. ;-)

/Anders
Ni
960
Nip
320i-04
Minna jag hade olja i tändstiftgroparna också - kolla om det är rent där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.