AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
963

Läckande tank för vindrutetvätten

Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Min tank, den lilla för koncentrerat tvättmedel, läckte. Läckan satt högt upp tanken där fästet för den stora svarta muttern är fastsvetsat. Innan jag köper en ny så försökte jag att svetsa samman den lilla läckan. Med en 100W lödkolv värmde jag försiktigt plasten runt läckaget. Plasten är inte ABS plast utan en plast, som jag kände igen på doften när jag värmde den, som används som glid-belag under skidor. Plasten värmdes upp så att den mjölkiga färgen antog en klarare nyans och blev mer genomskinlig. Nu var plasten formbar och kunde smältas ihop kring hålet/sprickan. Materialet kring kanten av behållaren är relativt tunt så ett visst mått av försiktighet är lämpligt. Tätt blev det men istället så bröts nippeln på pumpmotorn av. Detta kunde räddas med en bit 6 mm pvc slang och 2 små slangklämmor. Den hårda slangen som är original kapades strax innan där slangen blev mjuk. På så sätt kan PVC slangen träs över originalslangen och en slangklämma fästs över skarven för att säkerställa skarven. Anslutningen till pumpen gjordes med hjälp av en sned avskärning av pvc slangen, en slangklämma samt ett buntband. Ingen överdådigt vacker lösning med den håller. Ny pumpmotor skall köpas.

//Peter
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
En smältlimpistol brukar fungera bra vid sådana lagningar
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.