|
|
|
|---|---|
|
Håller på att felsöka den liite ojämna tomgången i min M73 spis. Får tyvärr inte kontakt med någon DME i INPA så jag kan inte se livedata eller felkoder etc. utan får jobba mera handgripligen under huven. Tyvärr är det ju 12 cylindrar att felsöka så jag tänkte mig att det blir lättare om jag tar 6 åt gången genom att bara låta motorn gå på en bank åt gången. Ev. misständning etc borde bli tydligare då. Min första tanke var att rycka ett DME relä åt gången för att helt stoppa en bank åt gången. Det fungerade utmärkt på ena banken, motorn går att starta på andra banken och går hyggligt, tyvärr gick det inte att rycka det andra DME reläet och starta på andra banken, motorn går inte runt. Gissar att autostarten styrs av en DME. Det gick inte heller att rycka detta relä under drift för att bara stoppa ena banken, hela motorn dör. Finns det något annat smart sätt att få den att bara gå på en valfri cylinderbank i felsökningssyfte? Rycka alla spridarkontakter är ju en metod, men nästan omöjligt att komma åt ser det ut som.. // Magnus | |
|
Borde väl funka att rycka spjällkontakten,viceversa liksom,annars ser jag inte problemet med att rycka spridakontakterna under tiden motorn går Mvh Dic |
|
|
Lossa matningen till tändspolarna? (En i taget, alltså...) Min gamla OBDII-läsare är väldigt duktig på att läsa ut misständningar. Hittade nästan alltid nån på min förra bil... Men jag vet inte var de felkoderna lagras. /Lennart |
|
| Ja, tändspolarna är enklast. Instämmer med Lenwib. | |
|
Tändspolarna är ju enkelt att komma åt, (gjorde ett snabbt test, funkar fint) frågan är bara om bränsletillförseln stoppas då också? Jag vill ju inte ha soppa i katalysatorn medan jag håller på och felsöker. Utmaningen med diagnosen är att det är en gammal bil så den har ADS interface till DME, jag håller på och bråkar med ett sådant nu och hoppas få en annan modell från USA snart och testa ihop med inpa och se om det går bättre. Nästa alla andra moduler i bilen går fint att prata med och elsystemet verkar vara riktigt friskt i övrigt nu efter lite jobb. |
|
|
Jag har mycket svårt att tänka mig att den fortsätter pumpa bensin om ena banken stängs av. Om du rycker tändspolen och banken inte får tändning så är jag högst tveksam till att spridarna öppnas - för det skulle ju teoretiskt innebära att du fyller cylinder med bensin som sedan bara kan rinna ut genom avgasröret och komma in i katalysatorn som är vad - 1000-1200 grader varm? Systemet funkar ju så att krånglar ena cylinderraden mer än vad kontrollboxen tillåter så stänger den ju ner hela cylinderraden automatiskt. Hade en sådan situation kunnat uppstå så hade ju instruktionsboken tydligt sagt att "Fordonet får under inga omständigheter köras om ena cylinder-raden stannat. På grund av explosionsrisken med bränsle kan fara för liv uppstå". Istället säger ju instruktionsboken att "Det är möjligt att fortsätta köra fordonet, dock med reducerad hastighet. Låt kontrollera felet på din BMW-verkstad". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.