|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har haft problem med motortempen ett tag på bilen. Först blev den varm när bilen stog stilla eller i tung trafik, men sedan även på vägarna. Detta brukade hjälpas om jag rusade motorn men sedan steg den till rött vad jag än gjorde. Jag tog den till verkstan och där sa de att jag hade luft i systemet. Efter de hade luftat kylsystemet funkade det bra. Nu, 1 år efter, fick jag samma problem. Igår gick den till rött och jag kunde inte få ner tempen vad jag än gjorde, rusade motorn och hade värmen på fullt. När jag öppnade kyllocket bubblade det rejält och när jag öppnade luftkylskruven kom det ut rykande ånga. Jag fyllde på med vatten men då kom det ännu mer rykande ånga ur luftkylshålet. Detta pågick i minst 20 minuter. Jag hällde säkert i mer än 30 liter vatten. Till slut slutade det ånga och vatten började komma ut ur hålet. Jag var säker på att toppen hade gått. Men hela bilfärden hem verkade det funka bra, tempen precis i mitten och kupevärmen fungerade. Vad säger ni om detta? | |
|
Att det rycker är inte konstigt vattentemper brukar ligga runt 98 grader. Du har en läcka nånstans det ska inte komma in luft, låter lite som dålig vattenpump oxå. |
|
| Tack för svar delorian. Har du några ytterliggare tips på hur jag kan testa/mäta mig fram till om jag har läckor eller vattenpumpen utan specialverktyg? | |
| Det låter konstigt att du hällde i 30 liter vatten systemet rymmer 9 liter eller därkring. | |
|
Hej Ja det låter mycket konstigt med 30 liter vatten!? helt orimligt faktiskt. Det är inte så att du stod i en liten sjö på marken när du var klar? Känns som läckande expansionskärl/vattenpump. När man kollar efter läckor i kylsystemet så är det lättast att köra så länge med bilen att termostaten öppnar och vätskan cirkulerar. När du fått upp temp så låt motorn gå, ta med ficklampa lys ner i motorn och kolla om det sprutar/droppar någon stans. Med de mängder vatten du hällde i så borde läckan vara lätt att hitta. Finns många trådar om detta, så gör en sökning så borde ditt problem hittas och kunna åtgärdas. Min bil: Länk |
|
|
Vår -97:a 523i hade litet bekymmer med kylningen får någon månad sedan, man glor ju inte på kylvätskenivån alltför ofta men visst det hade varit litet förlust av kylvätska senaste åren och man fick pytsa i litet då och då. Inget alarmerande läckage. Men så blev det att tempen steg in i det röda och läge att felsöka. Min uppfattning är att man ska låta motorn kallna litet av sig själv innan man lättar på locket till expansionskärlet, ingen vits att låta det koka i onödan om det nu finns tryck kvar i systemet. Nu spelade det förmodligen ingen roll i mitt fall (och kanske inte heller i ditt fall), det visade sig att expansionskärlet hade spruckit och förmodligen varit sprucket en längre tid. Det blev att byta både expansionskärl och kylare, den hade fått sig en törn den med av missödet med expansionskärlet. På min så var det bytt till vattenpump med metallimpeller för inte så många år sedan, i ditt fall skulle jag definitivt misstänka en kass vattenpump i synnerhet om den är gammal och har plastimpeller. Behöver inte innebära någon märkbar kylvätskeförlust vad jag förstår, bara att det inte cirkulerar som det ska. Sedan har man ju klassikern felaktig termostat som kan ställa till med liknande bekymmer, i detta fall att den inte öppnar som den ska. Luftningen av systemet, följ råden på forumet för dessa motorer så blir det bra men det är inte helt lätt att få till det första gångerna man gör det. Lycka till och håller tummarna att toppen klarade sig. Min verkar ha klarat sig fint trots "körning mot rött". |
|
|
Det är också en bra idé att köpa nytt lock till expansionskärlet så att trycket regleras som det ska. Köp på BMW. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.