AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.879

Hydrocrackad el Helsyntet!?

Sida 2 av 3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, men jag är öppen för förslag! ;)

Personligen har jag faktiskt en viss förkärlek för Valvoline, brukar bli tyst och fin gång med Valvoline Synpower 5W40...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
:-)
Jag har kört Motul X-Clean 5W/40 nu 1k mil. Riktigt nöjd! Men jäkla däckonline har slutat med 1l flaskor! 😡

En sak jag undrat över,varför envisas Aral o sälja 4l dunkar? I princip alla andra oljemärken säljs i 5l i Tyskland. Blir dyrt med 4+1+1. Vet att det blir riktigt billigt med 20l dunk. Men orkar inte med jobbet med dessa dunkar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det är lite konstigt att Aral valt att sälja vissa av sina oljor i femlitersdunkar medan de säljer andra oljor i både fyra- och femlitersdunkar.

T ex. denna:
Länk

Man måste ju iofs inte köpa 4+1+1, det går ju bra att köpa tre fyralitersdunkar så blir det: 4+2 & 4+2...dvs. räcker för två sexlitersbyten. ;)

20-litersdunkar är lite bökigt, men går bra om man köper en tappkran som ersätter locket, då är det lätt att tappa upp på mindre tomdunkar (som man sparat sedan tidigare eller i värsta fall fått från någon verkstad).
Locket går att köpa hos Mekonomen, Autoexperten, BDS etc. och har exakt samma storlek som Castrol-dunkarna (vilket är naturligt då det är samma dunkar med annan färg).

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Valvoline vart det ju riktigt bra priser på :-)). Ser ju kanon ut på specen! Tjock o fin :-). Hittar tyvärr inget om vollsynthetisches på dom tyska sidorna. Bara full synthetic. Det är ju likadant med Motuls oljor. Däremot som du skriver så e dom duktiga på o skriva på Castrols och Mobil oljor!

Får nog fasen testa Valvoline nu :-) Verkar den vara mestadels PAO baserad?

Äh fan också såg nu att den bara va LL-01 klassad :-(
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, tyvärr är den "bara" LL01-klassad, annars hade jag fortsatt med den i F31:an - har drygt 8 liter kvar från dunken...

Dock har Valvoline en 5W30-olja som är LL04-klassad.

Jag beställde dock Aral SuperTronic 0W40 för att använda i F31:an då den kräver LL04-olja.
Stod och vägde mellan Valvoline eller Aral, men valde Aral till slut efter att ha jämfört de tekniska specifikationerna och att jag varit nöjd med Aral-oljan tidigare.

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vad tror du om denna:Länk. Verkar ju vara ännu en tjock o fin olja:-). Jäkla bra priser på ebay!
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Ontopic & notiser:

Valvoline verkar dessvärre bara finnas som grupp 3-oljor (HC), samma med Mobil1, JAG har iallafall trots mycket forskning inte lyc
Synpower 5W40 gör dock som Johan skriver ofta underverk med "skramliga" motorer, speciellt om det byts från valfri viskositet av Castrols Magnatec till Synpower.

Som ju känt på forumet, Aral 0W40, men även Castrol Edge A3/B4 0W40 verkar vara en äkta grupp 4 PAO-olja.

Sen gäller det att ha koll på klassningarna, det pratas alltjämt om LL01 och LL04, men det finns C2/C3 (inte helt 100% på C2) oljor som är LL04-klassade, och de har då definitivt sämre skydd än en A3/B4 som har LL01-klassning.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Edge 0W/30 är också PAO olja!
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Är du säker, och isåfall vilken? Har du belägg?

A3
A3/B4
A5
A5/B5
Longlife II
TI FST

?
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Hittar bara att 0W30 TI FST är en grupp 4 :)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ja!! precis den jag menar! Eftersom jag skrivit i inlägg längre upp att det är LL04 jag e ute efter så. Javisst finns det olika klasser,kanonsida:Länk
Tack för kloka inlägg. Jag lärde mig mycket nytt.

Har bland annat en japansk turbomatad kei på 660 cc och den känns det rätt att ge bra olja.
K2
348
K2
523i -97
Skaffade just en -enligt spec- trevlig olja, Bölk 5w40 LL-04. 184 spänn för 5 liter. Plus frakt ca en femtiolapp, nästan samma frakt om köper två dunkar.

Oljan är köpt på Mister Auto, tysk handlare. Faktum är att det inte går att se på förpackningen om det är en HC-olja eller "riktig" syntetolja. Ska se om jag kan bifoga några bilder. "100% Synthetic" står det och inte mycket mer vad jag kan se.

Länk

Länk
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
5w40-oljor är ju väldigt sällan äkta helsynteter tyvärr, sen som Johan B redan skrivit, står det annat än; "Vollsynthese, vollsynthetisches eller vollsynthetisch" så är det högst troligt inte än äkta helsyntet.

Jag stör mig på Edge 0W-30:in, den enda jag säkert kan hitta som är en äkta helsyntet är den som bara heter TI FST och den är C3-klassad.
Jag kan alltså inte hitta en med A3/B4 som det står vollsynthese på, bara TI FST.
A3/B4 är också en TI FST, men just flaskan som bara heter TI FST (och är "äkta") är C3.
K2
348
K2
523i -97
@TP_

"sen som Johan B redan skrivit, står det annat än; "Vollsynthese, vollsynthetisches eller vollsynthetisch" så är det högst troligt inte än äkta helsyntet."

I mina ögon så är detta den exakta innebörden av "100% Synthetic". Tysk olja som sagt.

Men visst jag fattar ju att detta är en djungel utan dess like att försöka navigera i.

Billig olja var det i alla fall :)
"Så på vilket sätt är märkningen bättre i Tyskland än i övriga europa bitte sehr?"

I Tyskland torde en motorolja som betecknas som "vollsynthetisch" en bas-/grundolja som är ren PAO eller ester efter domen i OLG Düsseldorf I-20 U 46/05 Länk (ur den: "Überkommenermaßen sind in den letzten 25 Jahren nur solche Motoröle als vollsynthetisch bezeichnet worden, deren Grundöl aus Polyalphaolefinen (PAO) und/oder Dicarbonsäureestern besteht.").

Ingen är speciellt pigg på att marknadsföra något som vollsynthetisch utan att vara det enligt resonemanget i domen efter det.

Det finns emellertid ingen annan reglering (med "förbud" eller liknande) för beteckningar på oljor (däremot klassningar, tillverkares frigivanden och liknande kan ju även de leda till stämningar om de missbrukas). Då Tyskland har mer effektiv skadeståndspraxis än t ex Sverige är man nog mer försiktig. Dessutom är gemene person mer bil- och tekninkintresserad där än i många andra länder.

F ö är antagligen Mannol-oljan bra, deras Energy Combi LL (vassare än TDI) vann AMS test 2013.
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
Behöver köpa en ny dunk olja och har förut köpt Aral 5w-40 oljan. Men vad är största skillnaden mellan den och Aral 0w-40 är de att den är en riktig helsyntet olja?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svaret har du fått i tråden...

Jag skulle satsa på 0W40-oljan om den uppfyller rätt klassningar i tänkt applikation.

Mvh
Johan B

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
369008 Biltemas 0w40 olja - är det en PAO eller hc olja? Hittar bara ett säkerhetsdatablad, där jag inte lyckas hitta någon info kring detta.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Apropå Transoceans oljeinköp.
Det helsyntetisk Mannol-olja men inte helt identisk med den han kånkade hem i resväskan Länk. Det gäller att läsa rätt innantill
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.