AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.266

520d f11 -13 bygga om parkeringsvärmaren

Sida 1 av 2
Har just införskaffat en f11 som topic lyder och skulle vilja veta hur man bygger om parkeringsvärmaren så den värmer motorn fullt ut också. Finns det någon beskrivning och vilka delar som behövs så hade jag varit ytterst tacksam
Har även el motorvärmare men inte indraget kupeuttag finns det något standardställe man använder sig av för genomföringen?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har för mig att det finns en i den här tråden som gjort det: Länk

-------
//Lövet
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Standardfront, pre-lci: ryck bort gallret bredvid vänster dimljus (bara dra framåt så kommer det), lossa kontakten på ventilen som sitter där, sätt i en liten glödlampa i kontakten. Det är allt som behövs för att värma även motorn med dieselvärmaren. Det estetiska får du står för själv.
Är det inte några slangar och grejor som måste bytas, vad är det för motstånd som man får med en lampa? Tänkte om man kunde sätta dit ett motstånd istället
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Inte på F11. Räcker med att "simulera" ventilen. På min e90 jag hade var det värre, på den fick jag skära av två slangar som skarvades ihop samt byta ut en annan slang och flytta om slangarna på ventilen.

Jag har en T10-lampa, tror det är 5w men jag är inte helt säker. Har tryckt fast den i gallret så den fungerar lite som en indikatorlampa för att värmaren går. Antagligen endast jag som ser ett värde i att använda den lösningen.
Tack för svaren det låter busenkelt, är det bara två kablar i kontakten så man inte slarvar bort sig?
Fl
25
Flurre
F11 530xd - 12
TheBear89: Bara för att klargöra, jag antar att det är denna ventil man ser på F11 när man tar bort gallret?

Länk

Hela värmarpaketet med ventilen på denna bilden

Länk

Bara lossa på kontakten nere till vänster på båda bilderna och sätta i en T10 5w lampa i kontakten på kabeländen så ska den öppna och cirkulera vattnet även till motorn? Eller ska den tryckas i kontaktänden på ventilen?

Har du kollat hur många grader den orkar värma upp motorn till, och blev det fortfarande "tillräckligt" varmt inne i bilen efter detta?
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Flurre: det stämmer.

Jag har inte gjort några tester men har aldrig varit missnöjd med funktionen. På e90 jag hade mätte jag lite. Det finns ett Youtube-klipp på det dom länkas i den tråden..
Fl
25
Flurre
F11 530xd - 12
Perfekt! Blir till att testa detta senare när det är dags att börja använda värmaren igen. Tack för infon! :)
si
44
silentdog
530D -14
Cheyenne -92
Bubbla -64

R1200GS -10
ZX14 -07
Meanstreak -02
GPZ900r -85
Jag har inte varit inloggad här på många år men fick gräva upp min användare igen för att tacka för lösningen på problemet i denna tråd.

Fick panikköpa en bmw när min förra mercedes blev inlöst efter en kontakt med wireräcket på E4an. Ångrade köpet nästan direkt när jag fattat att dieselvärmaren har så obeskrivligt usel funktion så att jag var på vippen att sälja iväg den. Men så hittade jag denna tråd och följde instruktionerna exakt. Igår var det runt -12 och bilen hade en behaglig temperatur inuti på morgonen när värmaren gått 25 min, nästan samma som innan "tricket". Däremot låg motortemp på fullt acceptabla 60 grader redan vid start i stället för noll, och var uppe i full temp efter kanske 7-8 km i 70-80 km/t.

Rent skamligt att inte ÅF erbjuder en simpel plugg med ett motstånd åtminstone för nordiska förhållanden. Englunds vägrar ändra nånting och Wibergs vågar inte, men det är så simpelt att vem som helst kan fixa det på under 5 minuter.
si
44
silentdog
530D -14
Cheyenne -92
Bubbla -64

R1200GS -10
ZX14 -07
Meanstreak -02
GPZ900r -85
Just det, en sak till från andra som prövat...
Kan man sätta dit ett svagare motstånd eller lampa utan att tända nån felkod eller liknande? Här i det kompakta mörker som råder på dessa breddgrader ungefär halvårsvis har jag inget emot att det lyser en liten lampa bakom gallret i fronten som på avstånd indikerar att värmaren går, men det vore smidigare med en liten led på runt 1w tänker jag, dessutom mindre känsligt för elementen. Någon?
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Är det bara att rycka rakt it på LCI också? Har slitit rätt bra utan att få loss det.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Sjukt smart.. fattar dock inte hur ni sätter glödlampan i kontakten? Klipper ni av kontakt huvuden och skarvar eller nåt?
si
44
silentdog
530D -14
Cheyenne -92
Bubbla -64

R1200GS -10
ZX14 -07
Meanstreak -02
GPZ900r -85
En G4-sockel är bara att trycka rakt in i kontakten. Vettigt att linda lite vulktejp eller nåt för att stoppa ev fukt.
si
44
silentdog
530D -14
Cheyenne -92
Bubbla -64

R1200GS -10
ZX14 -07
Meanstreak -02
GPZ900r -85
Dez_ : japp, slit rakt mot dig.
Märkt att jag måste klicka i boxen för inställd tid på timern varje dag nu om den ska starta på morgonen, det behövdes inte förut..
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Har nu monterat en lampa på min också, funkar likadant trots att det är en bensinare.

Dock är ju frågan om jag får upp tempen tillräckligt. Testkörde i garaget, starttemp 10c. När värmaren slog ifrån efter 30min och jag startade motorn visade carly 32C på oljetempen. Känns lågt, men vi får väl se hur det funkar i sälen nästa vecka 😊
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Dez inte så konstigt eftersom oljan värms ju av varma motorn. Kolla vatten tempen istället.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Funkar g4 led?
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Jo, det kanske inte är så lågt. Trodde bara att värmen skulle sprida sig mer. Men visst oljan cirkulerar ju inte så den får ingen möjlighet att värmas i oljekylaren.
Hittade ingen direkt kylvätsketempparameter i carly (bara olika % värden som jag inte kunde tolka) och det fanns inte tid att gå in i den gömda menyn så det får bli ett senare projekt.

Angående att använda en LED lampa: Det beror ju helt på hur motorstyrenheten diagnostiserar styrsignalen till ventilen. Jag hann inte testa idag. Skulle vilja mätt resistansen, eller ännu hellre strömmen över ventilen när den är aktiv.

Är självklart intresserad om någon testar. Man vill ju minimera strömförbrukningen och jag kommer göra om min koppling så småningom till antagligen klippa sladden och löda på ett motstånd för jag litar inte på att lampan sitter tillräckligt bra när min vulktejp smält.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Du kan se vatten tempen bara att gå in på parameter sedan leta efter motor temperatur. Även Engine oil temp osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.