AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.242

Vansinnigt billig BMW LL-klassad olja - Bölk 5W-40...?

K2
348
K2
523i -97
Jo man surfar ju runt litet när det är dags att byta olja. Kärran ifråga är från -97 så det behövs egentligen inget BMW LL-klassat alls men jag brukade köra med Helix Ultra 5W-40 (BMW LL-01) och det funkade alldeles ypperligt i den bilen till bra pris på ICA Maxi. Nästan ingen oljeförbrukning alls.

Men nu hittade jag inte den oljan, iaf inte till vettigt pris.

Dock hittade jag en intressant kandidat på Mister Auto, Bölk 5W-40. BMW LL-klassad, ACEA A3/B4 helsyntet. 184 spänn för fem liter och så 5% rabatt på det för tillfället... svårt att motstå jag köpte två femlitersdunkar (den vill ha ca 6 - 6,5 liter så då är det litet över).

Men "Bölk", vad fasen är detta kan man undra. Tja nu häller jag i detta och hoppas på att specen är rättvisande :)
Har kört med den oljan i min bil i flera år. Märket spelar mindre roll. Huvudsaken är att oljan har rätt klassning.
K2
348
K2
523i -97
Gött! Tror precis som du att märket inte spelar någon roll om klassningen är rätt. Här har vi en olja till drygt halva priset mot Biltema-olja och den vet jag funkar utmärkt om det är rätta klassningen.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Billig ll klassad men står inte viilken klass LL01 måste min ha ju fundera med på att beställa
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Borde ju vara en ll04 klassad då det står att den fungerar på diesel men hittar ingen info om det var är Johan B när vi behöver han som mest!
K2
348
K2
523i -97
Deras 5W-30 C3 verkar vara litet högre specad och fortfarande bra pris.

Länk

Men det vore kul med en motoroljeexpert online för att orientera i denna djungel.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Jag beställer nog 40 liter om jag verkligen vet den är minst LL01 speccad själv tror jag den är LL04 speccad med tanke på M-LL-B-025 ska vara gjord för diesel och på bmw bilar ska man ha LL04 för partikelfiltret skull
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En BMW LL-01 kan också sägas vara anpassad för diesel. Det är just "gas treatment devices" (partikelfilter, katalysatorer med mera) som är känsliga för höga nivåer av SAPS (svavel, fosfor mm).

Men nu har alla moderna dieselmotorer (typ denna sidan av milleniumet) partikelfilter och kräver således BMW LL-04 dvs låga nivåer av SAPS.

Fast som reklamfloskler kan man skriva vadsomhelst, och uttrycket "passar diesel-motorer" är ett så generiskt skrivet uttryck att det kan betyda vadsomhelst. Alla dessa floskler och beskrivningar är fullständigt meningslösa, enda som betyder något är specifikationerna.

Är den inte ACEA C3 klassad så kan jag lova dig att den inte är BMW LL-04 klassad...
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, som jag misstänkte - finns två Bölk 5W-40 (precis som K2 skrev vilket jag såg först nu)

En som INTE är ACEA C3 klassad, och denna har således INTE en BMW LL-04 klassning (45 SEK / liter)
Länk

Sen har du den som är ACEA C3 klassad, den däremot är BMW LL-04 klassad (55 SEK / liter)
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är billigt för LL-04 klassad olja de tjänar ändå minst 30 spänn litern.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen en hydrocrackad mineralolja.

Inte direkt dålig med de klappningarna men ingen äkta syntetisk olja.
HC-oljorna håller sig inte lika rena när de börjar bli lite "slitna" som äkta helsyntetiska oljor. HC-oljorna tål normalt sett inte heller hög temperatur lika bra och då de flesta moderna BMW-motorer arbetar med ganska hög temperatur, är det bra med en äkta helsyntetisk dito.

Som redan påpekat är det många oljor som går att använda i dieselmotorer men i moderna dito med dpf, måste oljan vara av Mid- eller Low-SAPS-typ för att skona partikelfiltret.

Det finns många billiga BMW LL-klassade oljor (både 01 och 04) att välja mellan men merparten (nästan alla) är av HC-typ.

Efter jag har försökt luska lite i diverse BMW LL04-klassade oljor och har jag beslutat mig för att själv köpa Aral SuperTronic 0W40, en av väldigt få äkta helsyntetiska oljor med LL04-klassning.

Köper 20-litersdunkar från Däckonline för ca 1100 kr inklusive frakt.
Enda kruxet med dunkarna är att behöver ett lock med tappkran för smidig urtappning - kostar ca 130 kr hos t ex. BDS och Mekonomen (kommer inte ihåg diametern men är exakt samma dunkar som Castrol) och att det kan vara bra att ha någon eller några sparade 4-5-litersdunkar för enkel hantering.

Körde tidigare på Valvoline Synpower 5W40 i E39:an, men den oljan är tyvärr "bara" BMW LL01-klassad och funkar inte i F31:ans dieselspis, i övrigt en mycket bra och prisvärd äkta syntetisk olja. Även den köpte jag hos däckonline på 20-litersdunk...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
K2
348
K2
523i -97
Fick äntligen hem motoroljan idag, denna Bölk 5W-40 à 184 spänn för en femlitersdunk. Eller i alla fall hälften av vad jag beställde... dunk nummer två blev skadad under transporten och det var nästan inget kvar i den vilket förklarar att det tog en vecka mer än väntat att få paketet. De måste haft ett helvete på posten... fy fan. Kanske var det optimistiskt packat av Mister Auto vem vet.

Nåväl. Oljan är BMW LL-04 bla, påstås vara 100% synthetic enligt etiketten. Inga notiser om att det skulle vara en HC-olja men det kanske det är ändå vem vet. Tysk olja är det i alla fall :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.