|
|
|
|---|---|
|
Jag letar något bra sätt att permanent koppla in en mobilhållare med laddare. Någon som har bra tips? Jag vill inte använda ett cigg-uttag, utan göra en snyggare dold installation. Hållaren sitter uppe strax till höger om start-knappen, och jag får lätt bort panelen som start-knappen, nöd-knappen, och ac-utblåsen sitter på, så sladden kan lätt försvinna in bakom den panelen för att sedan dras till lämpligt ställe där ström finns. En idé är att ansluta sig på samma sladdar som cigg-uttaget framför växelspaken, under luckan vid askkoppen. Men jag får inte loss paneler för att komma åt att koppla in mig där bakom. Kanske någon kan tipsa om instruktion för det som fungerar (har googlat men inte hittat någon som fungerar för min bil med min radio etc.). Jag vill helst inte koppla in mig på någon oanvänd säkring bakom handskfacket, känns osäkert, vet inte hur bilen kommer reagera på en ny strömförbrukare. Om jag använder samma ström som ett cigg-uttag borde bilen tro att jag helt enkelt har något (permanent) ipluggat i cigg-uttaget. En bonus med cigg-uttag blir dessutom att strömmen garanterat styrs av tändningen, så jag inte riskerar dra ur batteriet. Jag har inget cigg-uttag till vänster under handskfacket, som jag sett referenser till i en del diskussioner (har bara ett tomt hål där, och ingen ström framdragen). Det är alltså en E90 2009 (tillverkad augusti eller september) med automatlåda och Radio Professional. | |
|
"Jag vill helst inte koppla in mig på någon oanvänd säkring bakom handskfacket, känns osäkert, vet inte hur bilen kommer reagera på en ny strömförbrukare. Om jag använder samma ström som ett cigg-uttag borde bilen tro att jag helt enkelt har något (permanent) ipluggat i cigg- uttaget." Funkar inte riktigt så. Koppla t ex in på en befintlig säkring, som ligger över tändningen, med en "säkringstjuv". Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Oavsett om du kopplar in dig via befintligt 12V uttag eller till en oanvänd säkring får du en ny strömförbrukare i bilen. Det är oundvikligt. Personligen hade jag kopplat in mig på en oanvänd säkring. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Så här ser min lösning ut kopplad från uttaget under armstödet, syns inte när man stänger luckan utan enbart när det används. Men går över tändningen. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Sverige: "Funkar inte riktigt så. Koppla t ex in på en befintlig säkring, som ligger över tändningen, med en "säkringstjuv"." Vad är det jag missuppfattat? I andra forum har jag läst att bilar med CAN-buss kan få spel om det dyker upp okända strömförbrukare. Finns det inte risk att bilen reagerar på att en tidigare oanvänd säkring helt plötsligt används, utan att bilen programmerats om? Om du har länk till någon sida där jag kan läsa på mer om hur det egentligen fungerar läser jag gärna den, så jag inte missuppfattar saker i framtiden. |
|
|
Chris87: "Oavsett om du kopplar in dig via befintligt 12V uttag eller till en oanvänd säkring får du en ny strömförbrukare i bilen. Det är oundvikligt." Jag förstår inte, och skulle uppskatta en mer ingående förklaring. Kan bilen verkligen känna skillnad mellan ifall jag pluggat in något i cigg-uttaget, eller anslutit något till de två el-sladdarna som går till cigg-uttaget? Det är samma två sladdar som drar strömmen, så hur kan bilen känna skillnad? Finns det ytterligare logik i cigg-uttaget som berättar för bilen att något blivit ipluggat, som då inte kommer berätta ifall jag kopplar in mig på de två el-sladdarna? |
|
|
hasso: "Så här ser min lösning ut kopplad från uttaget under armstödet, syns inte när man stänger luckan utan enbart när det används. Men går över tändningen." Ser lite intressant ut, men jag ser inga ledtrådar på bilden eller sidan till det jag är ute efter: varifrån tas strömmen och hur får man bort paneler för att komma åt att genomföra installationen? Har du länkar till detta, eller kanske fler bilder "bakom kulisserna" som visar hur du gjorde för att få till denna lösning? |
|
| En strömförbrukare är något som förbrukar elektrisk energi. Det du vill koppla in förbrukar elektrisk energi och är således en strömförbrukare. Bilens elektronik vet inte vilken säkring som har vad anslutit till sig. Den vet bara vad den totala energiförbrukningen är baserat på mätningar som görs vid batteriet. Med det i åtanke är det bättre att du kopplar in nya saker i bilen på egna säkringar istället för att överbelasta andra säkringar. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du har väl ett 12v uttag i facket under mittarmstödet ? Panelen runt växelspaken är bara att "lyfta" bort sedan får man lirka fram kabeln från uttagsenheten till 12v uttaget Uttagsenehet i facket där fram kommer ihåg varifrån jag köpte i nu läget men den passade precis så det gick att stänga luckan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Chris87: "En strömförbrukare är något som förbrukar elektrisk energi. Det du vill koppla in förbrukar elektrisk energi och är således en strömförbrukare. Bilens elektronik vet inte vilken säkring som har vad anslutit till sig. Den vet bara vad den totala energiförbrukningen är baserat på mätningar som görs vid batteriet. Med det i åtanke är det bättre att du kopplar in nya saker i bilen på egna säkringar istället för att överbelasta andra säkringar." Tack, jag har grundläggande kunskaper om elektricitet, men det som gör mig fundersam är om bilen verkligen inte vet vad som sitter på vilken säkring. Den kan ju ge en felkod som säger exakt vilken lampa som är trasig så i vissa fall har bilen väldigt bra koll på elektriciteten, mycket mer detaljerad än att bara mäta vid batteriet. Min tanke var att om jag kopplar in mig på strömmen till cigg-uttaget så känner bilen inte av att något ändrats, eftersom den inte borde kunna känna skillnad på ifall något är ipluggat eller tar ström direkt från sladdarna. Eftersom jag inte använder cigg-uttaget till något finns ingen risk för överbelastning. Att hitta en oanvänd säkring som har rätt styrka och dessutom styrs av tändningen känns som att det kan vara lika mycket jobb som att koppla in mig på cigg-uttaget, beroende på hur lätt paneler kan tas bort kontra hur lätt det är att ta reda på information om elsystemet. |
|
|
hasso: "Du har väl ett 12v uttag i facket under mittarmstödet ? Panelen runt växelspaken är bara att "lyfta" bort sedan får man lirka fram kabeln från uttagsenheten till 12v uttaget Uttagsenehet i facket där fram kommer ihåg varifrån jag köpte i nu läget men den passade precis så det gick att stänga luckan." Ja, jag glömde att jag har ett uttag under armstödet, använder det aldrig. Jag har fått bort panelen runt växelspaken, och kan kanske få en sladd från uttaget till utrymmet runt växelspaken. Men från växelspaken till askfatet och vidare upp mot klimatkontrollen/radion och upp till närheten av startknappen har jag ingen aning om hur jag skall få sladden, eftersom jag inte hittar några beskrivningar av hur jag får bort paneler och klimatkontroll/radio. |
|
|
Lampövervakning är något helt annat. Då är det en styrenhet som strömmatar lampan och samtidigt kontrollerar om kretsen är sluten. Så fort lampan går sönder blir det öppen krets, dvs avbrott. Nackdelen med att använda säkringen till 12V uttagen är att om du utnyttjar varje uttag till max plus den sakndu vill koppla in riskerar du att bränna säkringen. Att montera i en större säkring är inte att rekommendera eftersom att du då riskerar att skada kablaget. I värsta fall kan isoleringen på kablarna smälta på grund utav värmeutveckling. Säkringar är i regel alltid dimensionerade utefter kabelarean för att förhindra värmeutveckling, och tvärtom. En gyllene regel inom fordonsindustrin är att koppar är dyrt och ökar bilens vikt vilket innebär högre bränsleförbrukning och ökade avgasutsläpp i certifierings cykeln. Således en dubbelbestraffning. Du gör självklart som du vill, men nu vet du vad min rekommendation är. ;-) |
|
|
Hmmm, jag kanske får koppla in mig på en oanvänd säkring, med Biltema-saken som Sverige länkade till. Monteringsanvisningen på Biltema-sidan känns skriven av någon som inte riktigt borde livnära sig på att skriva, men bilden på motsvarande produkt hos Conrad visar andra sidan av hållaren så då blir anvisningen lättare att förstå. Så jag antar att det är pluspolen jag får ut via säkringen. Var brukar folk ansluta minus/jord? Finns någon bra terminal i närheten av säkringsboxen i handskfacket att ansluta till? Monterar jag bort panelen som start-knappen, nöd-knappen, och ac-utblåsen sitter på så kommer jag nära handskfacket, borde kunna hitta en väg ner till säkringsboxen... får testa, om ingen annan hinner tipsa om något bättre till imorgon (orkar inte meka mer ikväll). |
|
|
Det finns inga oanvända säkringar, alla säkringar som sitter används. Däremot finns det lediga platser för säkringar (för utrustning som bilen inte har). Antingen använder man "tjuven" på en befintlig säkring (men den inkopplade förbrukaren får en egen säkring) eller så kopplar man in på en ledig plats. Fast det är ju bra att man vet om platsen/säkringen ligger direkt över batteriet, om den "somnar" med bilen, ligger över tändningen eller tändning steg 2. Har mätt upp alla säkringar på en E90. 12V-uttaget/"cigg" ligger normalt på tändningen steg 2. Har här kopplat om uttaget. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Har en enkel kladd på hur säkringarna ligger om det är intressant. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ja, jag uttryckte mig lite slarvigt när jag skrev oanvända säkringar, menade oanvända säkringsplatser i säkringsboxen. Om jag skall använda tjuv avser jag använda en idag oanvänd plats, borde vara bättre än att använda en som idag används (eller så kanske jag kopplar in mig på säkringen för cigg-uttag eftersom jag ändå inte använder dem...). På bilden, sitter tjuven på cigg-uttagets ordinarie säkringsplats, eller sitter den på tidigare oanvänd plats med sladden dragen till cigg-uttagets ordinarie säkringsplats? Tar gärna kladden om du kan lägga upp den eller PM:a den. Och tack för all hjälp hittills alla ni som svarat. |
|
|
"På bilden, sitter tjuven på cigg- uttagets ordinarie säkringsplats, eller sitter den på tidigare oanvänd plats med sladden dragen till cigg-uttagets ordinarie säkringsplats?" Det senare. Hade så uttaget gick över batteriet istället för tändning steg 2. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Från en 325xi -06 Länk Två säkringar i tjuven, den längst ner närmast stiften ordinarie säkring/förbrukare. Den övre vid kabeln till ny förbrukare. Vänds så att den matande delen kopplas in på det vänstra stiftet. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Har fått kopplat bort Ipod uttag med adapterkablage som satt vilströmsfunktioen ur funktion även instrument blinkersindikering mm. Kopplade in ett extra cigguttag på radioläget bakpå säkringshållaren på en E39. Funkat bra tills jag tryckte i Ericsson mobiladdaren i uttaget då tändes bromsljuset ......... Så att koppla in sig är inte "bara" inte på en BMW. De nyare är ännu värre. Dock är cigguttagen de mest användbara. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.