|
|
|
|---|---|
|
Kolla här vad jag just bytte på den gamle e39:an från 1997... troligen aldrig bytta men nu klagade dom på besiktningen på "rostangrepp, svag bromsverkan"... haha! Länk Bytte till Zimmermann skivor, belägg och nya handbromsbackar och jädrar vilken skillnad. Silkesmjukt och extremt kraftfullt. | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jisses, de var rostiga! Märkligt rostiga! Bromsbeläggen måste ju bara ha haft friktion mot det gråa! Det varierar kraftigt hur bromsskivor bedöms (när bromsverkan har klarat gränsvärdet), ibland kan en liten rostkant leda till en anmärkning men ibland kan hela bromsskivan vara fullständigt sönderrostad och uppenbart långt förbi dess minimitjocklek utan att det blir ens en bra-att-veta notering. Men här föll det ju även på bromsverkan, de där bromsarna kan inte ha fått höga bromsvärden där bak :-) @K2 : Av ren nyfikenhet, vilka bromsvärden mätte de upp där bak? Sen så finns det alltid någon annan som ska vara värst :-) |
|
Tyvärr fumlade jag bort protokollet men det var faktiskt precis på vippen att de skulle bli godkända bromskraftsmässigt, några ynka procent ifrån godkänt bara. Knappt man tror det är sant med tanke på att de ser ut att vara uppgrävda ur en boplats från yngre järnåldern. Handbromsen var även under vad som kan godkännas ska tilläggas och det ser man ju på bilden vad det kunde bero på... haha! Men visst, det har känts under flera år att det varit skralt med bromsen där bak och även vibrationer vid inbromsning. Dock - och märkligt nog - godkänt vid besiktning tills nyss då. De riktigt ruttna delarna på skivorna var inåt bromssköldarna, såg bättre ut på de synliga sidorna men absolut inte bra... möjligen "acceptabelt om det funkar...". Sensmoralen av det hela är att man nog inte enbart ska gå på vad som kan passera för "godkänt" vid besiktning. Känns det inte bra så är det inte bra och det var det inte förra året heller eller året dessförinnan. Men harrejösses vilka fina bromsar det blev efter byte. Som en sprillans ny kärra av högsta kvalitet från samma tillverkare :) |
|
|
Haha, utan tvekan de sämsta bromsskivor jag sett som fortfarande varit i bruk. Antar att de såg lite bättre ut på utsidan? |
|
| Ja de var väl inte direkt lysande på utsidan heller men hade i alla fall en kontinuerlig yta låt vara räfflad och blånerad. Insidan är ju svår att se och det var verkligen intressant att det alls funkade någorlunda med bromsverkan senaste åren... | |
|
För fullständighetens skull och som ren kuriosa så hittade jag besikningsprotokollet nu. Följande bromskraftsvärden uppmättes vid den underkända kontrollbesikningen med skivor och övrigt i skick enligt bilden i första inlägget: Färdbroms 2,1 kN på både vänster och höger (!) - anmärkningen var bromsskiva skadad på båda sidor, EG-kod [1.1.14] Parkeringsbroms 1,1 resp 1,8 kN, summa 2,9 kN vilket är 15% av bilens totalvikt, gränsen för G ligger på 16%... Otroligt bra värden med tanke på hur det såg ut! Men som sagt det kändes ju skabbigt när man bromsade och det borde renderat ett byte långt innan besiktningen klagade. |
|
|
Ser att jag inte kan editera ursprungliga inlägget där länken inte funkar längre men jag uppdaterar så här istället, "for the record": Länk Det är häpnadsväckande hur dåligt det kan vara och ändå vara "nästan ok" enligt besiktningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.