AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.258

Optimering BMW M135

Au
30
August westerdahl
Audi A1 35 TFSI -20
Hej!
Någon som har erfarenhet av optimering och chip i M135? Några rekommendationer?

Mvh August
Jag kör en JB4 i min bil och kan absolut rekommendera den!
Då finns det också möjlighet att plocka ut mer effekt ifall du väljer att uppgradera bilen framöver.
Au
30
August westerdahl
Audi A1 35 TFSI -20
Snömannen:

Okej tack! Skulle du kunna länka den du har? Är det ett chip man kan sätta i själv eller måste man lämna in hos någon?

Mvh August
Vad har du för årsmodell?
Vet du om du har modellen med den pneumatiska WG'n eller den elektroniskt styrda?
Jag har denna, men då har jag en -14 som har den större downpipen, elektroniskt styrd WG samt köpt till en blåtandsmodul som gör att jag kan få ut och logga data i realtid medans jag kör.
Länk

Det tar ca 30-60minuter att montera om man tar det försiktigt och är lite ovan med skruvande, det är dock inte direkt svårt.
En firma kan garanterat ordna det åt dig också om du inte vill göra det själv.

Vill man bara ha mer effekt så väljer man bara en steg 1 map, vilket ligger på map 1.
Kastar man sen på downpipe med racekatt, insugskit och hinkar i lite etanol så kan man välja map 5 som är "autotuning" där parametrarna justeras efter förutsättningarna där och då, oktanen i soppan, yttertemperatur, vilka mods du gjort på bilen osv.
Au
30
August westerdahl
Audi A1 35 TFSI -20
Jag har en -13, resten vet jag faktiskt inte...

Tack för info! ska kolla. Vad för effekt får man ut av bara en "map 1"?

Mvh August
Aha, då kan du ha både en EWG eller PWG, men det är ganska enkelt att kolla faktiskt.
Vart i landet håller du till?

Minns inte riktigt vad steg 1 ger, men det bör vara likvärdigt med andra firmor, så typ 350-370 i motorn säkert.

Jag har annan downpipe utan katalysator, större intercooler samt kör en del etanol.
Sen har jag byggt en egen mapp med JB4an och med en "snäll" mapp för bankörning körde jag ändå jämt med en Porsche 991 Carrera S rakt på, som ändå har 400hk och väger 150kg mindre än min.
Så det går att få dessa bilar ruskigt roliga med ganska lite extra pengar :)
Au
30
August westerdahl
Audi A1 35 TFSI -20
Bor i Alingsås, nära Göteborg.

Okej, har du bänkat din? Hur mycket effekt har du i din med allt du bytt? Samt vad har du lagt för peng för att byta allt? Kan man köra etanol utan att byta något?

Är lite nybörjare vad gäller detta... hehe

Aha synd att du inte var närmre Linköping, då hade jag kunnat hjälpa till lite.
Nej jag har inte bänkat den.
Men med de grejer jag monterat och gjort åt bilen så bör jag ha runt 380-400 på hjulen med värsta mappen, så runt 420-450 i motorn.
Uppskattningsvis har det kostat 15-20 för den effekten, men då har jag jagat lite priser.
Inte rent E85, dock blandar jag i så jag har ungefär 20% ren etanol i tanken.

Jo det är en helt annan värld som öppnade sig med JB4an..
Gillar man att hålla på och logga och pilla så finns det hur mycket som helst att fixa med, eller så kör man bara på en steg 1 map och är nöjd där :)
Au
30
August westerdahl
Audi A1 35 TFSI -20
Jaha, ja det var synd... Får försöka hitta någon annan i närheten som har koll då... ska upp till Stockholm på onsdag men det hjälper dock inte eftersom jag inte har några grejer än. Har du lust, om du orkar... att länka delarna du har i din så jag kan fundera lite?

Vet du vad försäkringsbolagen tycker om detta? Kan det bli problem om något skulle hända?

Man loggar allt med hjälp av dator eller? Är det svårt att lära sig eller är det ganska simpelt? Sjukt sugen på att lära mig att pilla lite och ändra och hålla på. Vill ju i varje fall ha mer HK än 320... :)
Jag har dessa grejer

JB4
Länk

JB4 Blåtandskit
Länk

JB4 EWG kablage
Länk

Intercooler
Länk

Downpipe
Länk

Insugskit
Länk

Det är väl vad jag gjort åt min i prestandaväg :)
Insugskittet har jag dock plockat av och det ska säljas ;)

Med blåtandskittet så loggar du och gör ändringar via telefonen.
Att komma igång och lära sig grunderna är enkelt.
Sen finns det ett forum där du kan få hjälp att tyda loggarna och där de rekommenderar olika förändringar.
Vill man så kan man sen bygga vidare med annan turbo, methanol/vatten insprut och massa mer. Men då är du uppe på 500-600hk :)
Har du vägarna förbi Linköping och vill kika något på grejerna jag på min så är det bara att skicka ett meddelande. Jag har ändå semester nästa vecka.
Innan du beställer något så måste du dock ta reda på om du har PWG eller EWG då det skiljer sig på JB4, om du bestämmer dig för att gå den vägen.
Au
30
August westerdahl
Audi A1 35 TFSI -20
Tack så jättemycket!

Hade absolut varit kul att komma förbi och kika... Hade varit ännu roligare att åka med och känna skillnaden. Allt detta kommer göras nästa vår/sommar isåfall så skall inte göra något nu innan vintern ändå. :)
Hehe jo men absolut, det går att ordna!
Har skickat dig ett meddelande!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.