AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.452

Felkod P0161 på E46 325 - möjliga felkällor?

32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Var och besiktade E46touringen 325i -02 och de hittade en felkod P0161 (som även jag hittade hemma sedan):
"Uppvärmd lambdasond 2, cylinderrad 2, värmarstyrning - felfunktion i krets Ledningar, uppvärmd lambdasond, motorstyrdon"
alt
"O2-sensorkrets värmarkrets (bank2, sensor2)"

Pratade snabbt med min verkstad som sa att i bästa fall är någon slang lös eller läcker, i värsta fall är det en ny lambdasond som krävs. Tid bokad för felsökning efter deras semestrar.

Bilen går utan problem och avgasvärdena i avgasröret var inget att anmärka på vid besiktningen: lambda =1,02 och ska ju vara 0,97-1,03, och CO2500 var 0,0, får vara 0,2.

Någon som utan vidare felsökning vill gissa på vad det kan vara?

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096
Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den officiella texten till P0161 enligt SAE J2012 är
P0161 = O2 Sensor Heater Circuit - Bank 2 Sensor 2

Så den maskinöversatta texten från kinesiska->engelska->svenska var ganska rätt på trots allt.

Denna felkod handlar om uppvärmningselementet i en av syresensorerna (dessa värms upp elektriskt för att snabbare kunna fungera - syresensorer måste bli varma innan de fungerar).

Lösa slangar eller läckage har ingenting överhuvudtaget att göra med den här felkoden. Du kan ha knipsa bort varenda vakuumslang och även hela avgassystemet utan att riskera att få den här felkoden :-)

Ett defekt värmeelement i en syresensor har dessutom ingen som helst påverkan på avgasvärden, syresensorn fungerar alldeles utmärkt utan fungerande värmeelement - bara det att det tar någon minut extra innan den är varm nog för att fungera och ge rapporter tillbaka till motorstyrenheten.

I detta fall handlar det dessutom om downstream syresensor, den sitter bakom katalystorn och är nästan aldrig inblandad i att bidra med information så att det blir korrekta avgasvärden (det är alltså inga problem med att ha helt trasiga downstream syresensorer men ändåså få helt perfekta avgasvärden). Downstream syresensorer har som primär uppgift att övervaka att katalysatorn arbetar med en godkänd effektivitet (därför brukar downstream syresensorer ofta kallas övervakningssonder till motsats mot upstream syresensorer som ofta kallas reglersonder).

Vad felkoden säger är att motorstyrsystemet anser att kretsen för uppvärmningen av en av syresensorerna inte fungerar. Det finns flera sätt som motorstyrsystemet kan deteketera detta, men oftast brukar den göra detta genom att mäta antingen spänningspotential eller förbrukad ström.

Den vanligaste felorsaken är att värmeelementet har gått sönder inuti syresensorn (går inte att laga så byte är syresensor är isåfall enda lösningen).

Den näst vanligaste felorsaken är att kablage, spänningsmatning, jord eller de delar som slår av/på denna kretsen är trasigt eller inte fungerar. Här behöver man såklart felsöka för att pinpointa exakt vad som är fel och vad som behöver lagas.

Självklart kan även hela sensorn vara trasig (brukar dock generera fler felkoder), men lösningen är ändåså samma som första alternativet så det spelar egentligen mindre roll.

Nu är det dumt att springa iväg och köpa en syresensor och chansa. Detta är märklig, folk gnetar och snålar in på de mest märkliga saker men när det gäller fel som ska åtgärdas så byter man med ett leende fel komponenter i snabbt takt och formligen öser ut tusenlappar efter tusenlappar :-)

Börja med mest sannolika, troligtvis är det värmeelementet som är trasigt.

Du kan göra en enkel sanity check själv. Lossa kontakten till syresensorn som du ska felsöka. Mät motståndet på trådarna som går till värmeelementet. Det är alltid de två trådarna med samma färg (svart+svart eller grått+grått eller vitt+vitt). Mät ALDRIG på de övriga kablarna.
Du ska se ett väldigt lågt värde, under 10 ohm. Ser du ett väldigt högt eller öppen krets så har du hittat felet - du behöver en ny syresensor.

Nu säger ovan nämnda metod inget om att det är fel i själva sensorn, kan faktiskt vara kablaget som är avskavt också (men eftersom det är en del av syresensorn så är det lika bra att byta sensorn ändåså).
Men det är god praxis att göra en visull undersökning ändåså. För OM det är en avskavd kabel så vill du såklart undvika att din nya syresensor inte skavs av på samma sätt och ett år senare är det dags igen. Dessutom så om du är på en tight budget och du skulle upptäcka att en av kablarna till just värmeelementet är avskavt så kan du mycket enkelt skarva ihop den kabeln igen - den kabeln är inte kritisk för hur man skarvar ihop den (de två signalkablarna däremot är det en annan story med).

Notera att detta KANSKE inte löser problemet helt och hållet. I extremt ovanliga fall så kan det finns fler än ett fel som ger samma symptom. Exempelvis skulle du (fast det är extremt osannolikt) även ha problem med exempelvis spänningsmatningen till uppvärmningen av syresensorn. Dvs du har två HELT separata problem, dels själva syresensorn men även spänningsmatningen till den. Otroligt osannolikt, men har hänt. Men mäter du öppen krets ned mot syresensorns uppvärmningselement så är det ett fel som måste åtgärdas - oavsett om du har tusen andra fel eller inte.
Om man vill så kan man koppla in en enkel glödtestlampa (inte lysdiod utan en riktig typ 5W glödlampa) i motorkablagets kontakt till de stift som normalt sett går till syresensorns uppvärmningselement. När man sedan startar motorn och ser glödlampan lysa, då vet att ALLT från denna kontakt och uppåt i HELA systemet fungerar (och då vet man att problemet löses med en ny syresensor). Men än en gång, koppla inte fel..

Så till slut, vilken av alla fyra syresensorer är det då? Vad betyder "Bank 2 Sensor 2"?
Första siffran anger cylindergrupperingen (och inte riktigt cylinderraden). På just den här motorn innefattar Bank 1 just cylindrar 1+2+3 medans Bank 2 innefattar cylindrarna 4+5+6.
Andra siffran anger var i flödet själva syresensorn sitter. På just den här motorn betyder det sensorn som sitter EFTER katalysatorn.

Så sensorn som du ska felsöka är således den syresensor som sitter EFTER katalysatorn för cylinder 4+5+6.
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Det var exakt denna sensorn som gick sönder för mig.
Det var inte roligt att byta den, det finns en speciell hylsa man ska
ha för att trä över sonden men den expandera så mycket så den gled över själva muttern på sonden så det enda sättet var att såga av den jäms med och sätta på en riktig krafthylsa och då fick jag loss den , men det var massor med rost och skit kvar i gängorna så vi fick skaffa en gängtapp ...det tog mig 2-3 dagar att fixa pga jag inte hade dom rätta verktygen

lycka till att byta den ...räkna inte med att det går lätt att lossa den om
den har suttit där sedan bilen var ny ..

Visa användare
ProPro-medlem
13.401
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra heads-up robertbmw!

Ibland kan det vara hur lätt som helst att lossa dessa, ibland är det fullständigt miserabelt.

Detta är också en anledning varför man vill göra iallafall en enklare felsökning innan. Surt om man kämpar ett par dagar med att byta den och sen visar det sig att det inte var problemet utan att det var ett kabelbrott i ett kablage innan syresensorn :-)

Numera gör jag alltid som så att om jag inte ska återanvända delen (bromsnippel, bromsslang, slang/rör, givare etc) och det finns minsta risk att den sitter fast så kapar/knipsar jag av komponeneten vid lämpligt ställe så jag kommer åt med en 6-punkt hylsa eller motsvarande ringnyckel eller dylikt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fastrostade sonder brukar lossna med värme. Har man tur räcker det med genomvarmt avgassystem efter ordentlig varmkörning av bilen. Annars är det gaslåga från tex svets som hjälper.

Som redan påpekats, ohm-mät ALDRIG sensorns sensor-sladdar. Det förstör sensorn då de inte tål att man skickar ens en mycket svag ström genom dem.
Värmeelemenet i sensorn tål det dock.

Sannolikt är dock värmeelementet i nämnd sond kass. Inget ovanligt fel.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
jo vi fick värma med svets också ...glömde skriva det
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tackar för extremt utförliga svar. Tydligen ett fel som inte verkar helt okänt. Efter att ha läst om era äventyr på området tror jag att jag överlåter detta till verkstaden istället. Så händig att jag löser detta själv är jag nog inte.

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
För återkopplingens skull: Verkstaden har nu felsökt och konstaterat att det inte är trasiga kablar utan det är själva lambdasensorn som är trasig - drygt 3000 kr för för matrial och arbete att byta. SÅ får det bli.

Jo
8
Jonss0n_
e46 330D
Har samma fel på min. Någon som vet vilken väg kablarna går ifall man sa felsöka kabelbrott? Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.