AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.269

Köpråd: 320d Touring. Vad behövs/Måste ha?

Sida 1 av 2
Tidigare kikat på stor bil igen och då 520d eller A6. Nu lutar det mest åt BMW. Och mer och mer mot mindre bil och 320d. Har tidigare kört en gammal och stor SAAB och dom senaste åren en stor, klumpig V70. En mindre och mer 'sportig' bil hade faktiskt varit välkommet i några år tills man förmodligen vill bli bekväm igen.

Har kikat mestadels på årsmodellen 2014. Däremot börjat kolla mer och mer på 2013 då det kan bli en aning billigare. Är det någon större skillnad på årsmodellerna? Hur påverkad är F31 av barnsjukdomar? (som väl borde finnas mer på hos 2013 än 2014?)

Finns det något 'måste' att ha och vad bör man tänka på? T.ex. Sportline-paket som minimum? Tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift? Etc.

Tar gärna emot alla synpunkter på bilen från eget användande och tips på allt ni kan tänkas komma på.
Minikrav som jag ser det är automatlåda och sportstolar. Det är saker du har glädje av varje gång du använder bilen. Annars verkar F31 vara rätt skottsäker.
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Har själv en e91 men jag har också börjat kika på en nyare. Den utrustning som jag har på min nuvarande är ett minimum med vissa undantag.
Har rangordnat efter mina önskemål.

1. Minst 320d eller 328i
2. Sportstolar, ett måste.
3. Bluetooth professional, ett måste.
4. Automat. Blir svårt att gå tillbaka till manuell.
5. Harman/Kardon högtalare eller minimum Hifi.
6. Navi professional med connected drive. För att bilen ska kännas modern.
7. Elektrisk dragkrok. Går att eftermontera en enklare.
8. Dieselvärmare eller i alla fall el-värmare.
9. X-drive. Har jag inte saknat, ännu.
10. Panorama tak. Hade varit nice men inget måste.
11. M-sport fjädring. Passar inte våra dåliga vägar.
Kanske borde skrivit vad mina egna krav var. Men man blir ju alltid väldigt glömsk när det är dags att lista saker. Hursom så är Automatlåda och Dragkrok ett stort måste.

På vilket sätt är sportstolar ett måste? Så fruktansvärt små, speciellt för en stor tomte som mig. Vad exakt göra Bluetooth Professional jämfört med vanliga Bluetooth-tillägget?
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För att standardstolen har för kort sittdyna

-------
//Lövet
Transocean
Ja precis, standardstolen går bort. Sportstolen regleras med luftkuddar om jag har rätt; i alla fall på E90:n. Går också att släppa ut luft så att större kroppar passar in.
Den förskjutbara sittdynan kan man inte leva utan om man kör en längre sträcka.
Men är du 2.00 lång och väger 130 kg och uppåt så är trean ingen bil för dig. Trean är sportig och kräver detta även från ägaren :-)

Automat är ett måste. Växlar som en dröm på en F3X, dessutom har BMW haft massa problem med den manuella lådan till 2 liters dieslar den sista tiden. Back-vxl problem. Googla eller sök på Autopower.

Dragkrok är inget måste om man inte skall dra släp. Du får ingenting extra för det heller när du skall sälja.

Jag har läst din tråd om 5-serien här på AP, jag tror faktiskt att du borde köpa dig en femma och ingen trea; det är som dag och natt mellan dom. Men om du nu absolut vill ha nånting sportigare även om du själv säger att du är komfortorienterad så kan jag bara tipsa om Minin, det är Go-cart känsla det. Man kan ju alltid byta inom 30 dagar om man köper en premium-selection bil. Eller gäller det bara BMW?

Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Med Bluetooth professional kan man koppla mobilen för telefoni, musik streaming och internetuppkoppling mot connected drive i navigatorn.
Okej, standardstol går bort. Är ju inte speciellt lång och inte riktigt en 130-kilos kille, även om stolarna var rätt tajta. Vilket iofs är meningen också och kanske en vanesak.

• Automat
• Sportstolar
• Navi pro med Connected Drive
• Bluetooth professional
• Dragkrok
• Värmare

Här är vi idag om man tittar på tips och egna krav. Hur är det årsmodellerna enellan då? Är det dumt att köpa en -13 eller har der inte hänt någon annat med -14?
När det gäller bluetooth så kan man även musikstreama med den vanliga också - det kunde jag på min 1-serie iaf. Osäker på vilken årsmodell som bluetooth business klarar detta. Bluetooth Professional ingår i samband med Navi professional.

Tänk på att din lista är rätt diger för en 320d så det kan bli svårt att hitta en bil som passar. De allra flesta 320d har sålts som tjänstebilar och då vill ju oftast föraren få ett så lågt förmånsvärde som möjligt.
Kristoffer_L: Absolut. Man får väl sätta sig ner och avgöra vad som är viktigast av det som går att få ihop. Speciellt läsa på vad dom olika tilläggspaketen gör. Listan är väl mer för att se vad annat folk tycker viktigt, så jag inte missar någonting jag själv kanske skulle vilja ha.

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Skinn är krav för mig. Head up display är underbart. Allrahelst i kombination med navigator och fartskyltar. Backkamera i kombination med dragkrok är också bra. Elstolar med minne är bra om ni är flera som kör bilen.

Och någon av linen. Men är bilen i övrigt välutrustad så har den även med största sannolikhet en line också. Vilken är smaksak.

Men vill du ha allt du har listat får du vara beredd att leta länge...

**BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
-13 och -14 har inga stora skillnader, så däremellan behöver du nog inte fundera så mycket. Tror det var i juli 2013 som "touch-vredet" kom till Navi Pro, men det skulle jag inte se som en dealbreaker om du missar. :)

(Diesel-)värmare tror jag är ganska ovanlig utrustning till 320d, så är det ett krav så blir det nog inte så många bilar att välja på. Men elvärmare går ju alltid att eftermontera.

Vi hade en F31 -13 och visst hade den lite barnsjukdomar men det var verkligen småsaker, och inget allvarligt. Lite gummilister som krympte, knakande stolar och liknande men inga "riktiga" problem. :)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Dom flesta tjänstebilarna är ju inte helt barskrapade. Men visst headupdisplay,elstolar,Navi proffesional med connected drive etc,etc lär du inte hitta många 320d med ;-).

Ligger 185st F31 320d -13/-14 ute på blocket. Med diverse utrustningsnivåer. Välj o vraka ;-)
bl
270
bluetrain
x3 msport
automat och sportstolar är ett måste i min bok. Jag vet inte om jag tycker navi är ett måste egentligen måste säga den ger interiören ett helt annat och mer "premium"aktigt intryck.. Hade till alla pris undvikit m-sportfjädring då det förtar komforten mkt.
'Listan' är efter tips från folk i tråden. Mina enda krav är Automat och dragkrok, samt nyckelavstängning airbag passagerarsida. Sen kan det, som jag skrev tidigare, vara bra att veta vad andra tittar efter så man absolut inte missar någonting som man egentligen skulle vilja ha.

Jag kan vilja ha A och har inte koll på B. Men när jag får koll på B så ligger den framför A. A och B går inte få ihop, då får A ställa sig vid sidan. Om nu inte A är härligt ihop med C och D. Tips är bra.

Ska iväg med regeringen idag och kika på bil, så att hon också får provsitta och kolla om hon kan trivas. Återstår väl att se om man får kika på annat.

Tack för svaren. :)
Se till att bilen har xenonstrålkastare. Det är inte standard.

Jobbigt att köpa en dyrare bil för att inse att den har strålkastare som en Opel från -77.

Har btw haft F3X med vanliga Blueotooth samt Pro. Den vanliga kunde inte streama.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sportstolar ser både jag och min fru som ett absolut krav. Allt över tre mil blir annars en plåga pga dåligt lårstöd hos standardstolarna. De är både korta i dynan och lutar lustigt framåt utan möjlighet att vinkla upp i framkanten (vilket man kan på sportstolarna utöver att man kan dra ut förlängningen på sittdynan hos sportstolen) vilket ger en väldigt obekväm sittställning med standardstolarna.

Utöver det tror jag personliga preferenser och behov/önskemål kan variera friskt.

När vi valde bil hade vi rätt "öppet sinne" förutom just sportstolar, och av lite tillfällighet blev det en manuell x-drive.
Med tanke på vintervägarna där vi bor, känns det som en bra bonus om än ingen nödvändighet direkt nödvändighet med x-drive.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Vet inte om leasing är ett alternativ men det står fortfarande osålda 320d i hamnen som leasas till bra pris, fick följande pris i våras:

3-serie touring (Sportline, x-drive, drag, stora nav, PDC fram och bak, rattvärme, tonade rutor osv) för 5900:-

Baserat på 36 månader samt 2000 mil per år, dra av cirka en femhundring för 1500 mil.

Då ingår det försäkring och vinterdäck, skatt tillkommer.
Epsilon: Härligt. Då ska jag försöka tänka på det här med Bluetooth också.

Johan B: Tack för input! :)

dd88: Leasing är inget alternativ för oss.
Med ett sådant erbjudande hade jag valt en ny på leasing - riktigt bra deal.
Provsitt sportstolarna innan du bestämmer dig. De gillas inte av alla.

Pdc fram är bra. Motorhuvens utformning gör att man inte ser hur långt man har till hinder framför bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.