|
|
|
|---|---|
|
Tjejen klagar på ont i ryggen efter att ha åkt bil. Hon sitter mest bak med dottern medan jag kör, har därför inte åkt några längre sträckor själv, men jag får väl hålla med henne om att man inte sitter perfekt, dock inte så illa som hon tycker. Jag är 185, hon 165. Någon mer som upplevt detta? Tips på vad man kan göra åt det? (förutom att köpa ny bil) | |
|
Jag och mina bekanta som åkt i baksätet på min delar inte denna erfarenhet. Vi tycker alla att vi sitter väldigt bra. Jag har sportstolar vilket gör att en eller två personer i baksätet sitter riktigt bra, men sitter det tre personer i baksätet så är det inte alls trevligt. |
|
| Fram är det sportstolar och de har jag inget att klaga på, men det påverkar väl inte baksätet? Det är väl detsamma oavsett? | |
|
Mittplatsen bak är ingen höjdare. Mycket hård. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Hej Dez_ Stol framme påverkar baksätet. Har du komfortstolar blir det mindre benutrymme har jag för mig. Nu har du sportstolar så det gäller inte här. Min fru åkte för första gången i baksätet för ca 2 veckor sedan. Det var en körning på ca 50 mil och hon klagade lite över att hon inte satt bekvämt (dvs lika bekvämt som fram). Jag har tillvalet som gör det möjligt att ändra lutningen på ryggstödet i baksätet och med en liten justering där så tyckte hon att det var ok att sitta därbak. Så försök komma på något sätt som ändrar lutningen för henne och se ifall det hjälper. |
|
| Jag brukar inte åka där bak men de gånger jag gjort det så har jag också noterat att baksätet kunde varit bättre. | |
|
En något sen återkoppling på baksätesfrågan i F11. Min uppfattning avser F10 som jag anser har ett av de bästa baksätena i denna biltyp, där jag provat de flesta bilar och dess baksäten. Det finns en skillnad mot F11 där sittdynan är 2 cm kortare än F10 och ryggstödet 1 cm högre. Vidare kan det finnas en skillnad på lutningen av både ryggstödet och sittdynan som gör sittställningen bättre för de flesta i F10 mot F11. Har haft min F10 i 6 år och det är ännu ingen baksätespassagerare som anmärkt på att man suttit dåligt i baksätet. Har kört många långresor med både vuxna i baksätet (mestadels 2 st i baksätet) och de egna barnen, 3 st mellan 11-17 år, där naturligtvis mittplatsen är den minst attraktiva vilket brukar drabba den minsta/yngsta av barnen, men det går att arrangera med kuddar/filtar för att förbättra sittbekvämligheten. Fick möjligheten att jämföra F10 (m-pkt) mot nya G10 med motsvarande utrustning. Där nya G10 erbjuder sämre baksäteskomfort för en fullvuxen då sittdynan är kortare och har en höjd/lutning där benen inte får lika bra stöd. Det tycks vara en trend på de nya modellerna av denna biltyp (MB E-klass, Audi A6 mfl) att baksätena försämras åtminstone gällande för fullvuxna i baksätet där benen i flertalet av likvärdiga bilar ger otillräckligt benstöd. Tillverkarna skryter om bättre benutrymme genom längre axelavstånd vilket stämmer, men till trots detta uppfattar jag baksäteskomforten på sittdynorna som sämre numera. |
|
|
Min erfarenhet av F10 baksäte är den diametralt motsatta :( ÄR en reslig svensk, har en F10 med komfortstolar, och baksätespassagerarna får inte in sina fötter under framstolarna om man inte lyfter framstolarna såpass mycket att man sitter med huvudet i takluckan. Skulle säga att F10 inte är en bil för fyra fullvuxna på några längre resor. |
|
|
En skillnad kan vara att jag är 190 cm lång och kanske inte lika resliga som de mest välväxta svenskarna samt har sportstolar. Komfortstolar tar mer plats, vilket möjligen påverkar något. Saknar dessutom taklucka som begränsar innerhöjden till taket, men utnyttjar i gengäld det lägsta sittläget på förarstolen. De två äldsta tonåringarna är ungefär lika långa som mig numera och till trots min låga sittposition i förarsätet har jag ännu inte fått anmärkning från någon av dem att de sitter dåligt. De är som många andra tonåringar duktiga på att finna argument att kritisera diverse saker och även andra bilar de åker i men än så länge har varken de eller andra fullvuxna baksätespassagerare vid längre bilturer anmärkt på dålig sittställning. Ett längre benutrymme eller mer fotutrymme under framsätena är naturligtvis bra, men så länge man inte kan få tillräckligt lårstöd, kompensera inte detta för mig för att finna en bekväm sittställning på en längre resa. En viss jämförelse kan göras gällande framsätena. Jag sitter långt ifrån bra om jag inte kan vinkla stolen och samtidigt kompensera med ett längre lårstöd som sportstolarna erbjuder. |
|
|
Om man ställer en F10 och en F11 bredvid varandra och jämför baksäten så är det väl en väsentlig skillnad? Utan att veta exakt så har jag genom åren fått uppfattningen att baksäteskomforten ofta skiljer mellan sedan och kombi, oavsett om vi pratar BMW, Mercedes, Audi eller andra bilar. Eller har jag skaffat mig en felaktig uppfattning? Om jag minns rätt så jämförde jag i vart fall E60 och E61 en gång, och det var en tydlig skillnad med fördel E60 (eller..?). Jag har två kompisar som har MB E-klass, samma årsmodell och jämförbar utrustning. Den ena kombi och den andra sedan. När de tillsammans med sina fruar skulle åka på semester så valde de att åka i sedanen för att den har mycket bättre baksäte (..?). Jag har alltså fått denna uppfattning, men är absolut inte säker. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.