AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.524

Byta försäkring direkt med tillfälligt ägarbyte i appen.

Bilen (428i GC -14) blev nyligen så gammal att man får gå över till helförsäkring. Fick en chock när jag såg nya årsavgiften, (18087kr, Folksam). Kollade alternativen som ligger 6800-ca13300. Tex Ica eller moderna ligger ca 10000 lägre/år. Försäkringsperiod dec. Enl tips är det bara att ägarbyta via Trafikverksappen till sambon i minst 24h, sedan är man fri att byta försäkring direkt. Är det så enkelt?
Hmm..Fattar inte riktigt Om du har årsförfallodatum i Dec är det väl bara att byta bolag, Varför krångla med ägarbyte-Flera ägare ser ju aldrig bra ut den dan du ev. vill sälja bilen.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Man kan alltid ställa av bilen över en dag, då påverkas givetvis inte antalet ägare.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är inte säkert att han har huvudförfallodag på försäkringen bara för att bilen har blivit tre år gammal. Försäkringsbolaget skickar ju ofta ut ett förslag på en helförsäkring någon månad innan bilen blir tre år gammal, så kan man bara ringa in och ställa på den till en helförsäkring. Har du då huvudförfallodagen ett halvår bort så är du ju bunden till samma bolag och den förhöjda premien för den utökade helförsäkringen eller tvingad att åka runt på halvförsäkring i ett halvår till, vilket inte alltid är så smart.

Dock finns det ju alltid lite knep runt om, som att t.ex sälja bilen till frun, ställa av den eller vad som helst.
Exakt, "sälja bilen till frun", dvs göra ägarbyte minst 24h. Sedan ordna ny försäkring för 8000 istf 18000/år nu och inte i december. Folksam verkar ha räknat snett, BMWs egen helförsäkring kostar 13300, och de konkurrerar inte med pris som huvudnummer.
Ställer man av bilen verkar man inte bil löst från försäkringsbolaget lika enkelt, man blir vilande eller garageförsäkrad.
Man måste aktivt säga upp försäkringen när man ställt av bilen annars går den bara över till en avställningsförsäkring. Bara att ringa bolaget och säga upp den.

Ägarbyte riskerar väl att bli onödigt komplicerat i dom fall som man har finans på bilen.
Har ingen finans. Finns ju många som ser över ens försäkringar nuförtiden, typ Compricer. De sade att det lättaste är att göra ägarbyte 24h direkt på mobilen. Efter 1 dygn är man fri att teckna ny försäkring. Kanske funkar avställning lika bra. 18087/år är väl dyrt för en rätt ordinär bil. Moderna försäkringar kostar 8665 med likvärdiga villkor, vansinne!
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har ställt av för att byta bolag.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Ring LF och du sparar 12 lakan.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Istället för att krångla till det så kan du ju göra så att du ringer till Folksam och talar om precis så som du känner, att deras försäkringserbjudande inte är särskilt bra för helförsäkring och att du helst skulle vilja teckna försäkringen i annat bolag och fråga snällt om du kan få avsluta försäkringen i förtid "det är ju ändå bara några månader kvar, jag gillar ju folksam och har haft det på mina andra bilar men på just den här är det jättedyrt och jag skulle gärna vilja slippa byta ägare och så.".

Har du tur så säger hon, "jaja, ja det kan du väl få då" och vips så är det klart.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag gjorde detta och ställde av över en helg och det nya bolaget fixade allt. Jag behövde inte ens ringa mitt första bolag.
Så ring det bolag du vill ha bilen på och fråga.
De kommer nog vara behjälpliga.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Ställer man av en bil, får du automatiskt ny huvudförfallodag och då kan man ta ett annat bolag.
OK, tack för alla förslag. Det är försäkringsförmedlingsfirmorna som driver på detta, de lever ju på att teckna nya försäkringar och det är segt för dem att många sitter fast. De sade "inga problem, ägarbyt till sambon i 1 dygn, sen ring oss så fixar vi allt med nya försäkringen, alla gör så" Sen blir man ju bra trött på FB, minns att jag bytte till Folksam för att de låg 40% under vad jag hade innan. Sen när man kollar 3 år senare så ligger dom på dubbla priset mot konkurrenterna. Tror de gamla etablerade FB har det svårt med alla uppstickare som Ica, Driveeasy, Moderna och andra som slipper dra runt en stor organisation, samma fenomen som storbankerna upplevt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.