AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.442

325 E90 ojämn tomgång samt vill dö

Hej.

Varningslampan för låg oljenivå tändes på tantens 325 årsmod 2006 och den indikerade påfyllning en liter olja.
En liter fylldes på sen körde jag bilen två till tre kilometer för att kolla nivån på oil check, då jag stannade bilen så gick den knappt på tomgång, den gick väldigt lågt ca 450 varv.
Jag stängde av motorn och startade den igen och då gick den perfekt, men efter jag kört ett par hundra meter så gick den lika dåligt på tomgång igen, men stänger jag av motorn så går den bra ett litet tag igen.
Efter ett tag tändes även den gula motorlampan.
Jag började fundera på om det var något med oljan som fylldes på och någon sensor som reagerat?
Tappade igår ut oljan, mätte upp och såg att det var 6,5 liter som tappades ur. Fyllde på med ny Castrol enl spec samt bytte oljefilter, läste ut felkoder som sade missfire samtliga cyl samt kamaxelgivare.
Raderade felkoderna startade motorn och körde några hundra meter, samma fel igen dock har inte motorlampan tänts ännu.
Nu behöver jag er kunnigas hjälp, vad kan det vara? För mig känns det som det var relaterat till att vi fyllde på olja.
Kan det ha med vevhusventilationen att göra? Blev den för hög? Bilen har endast gått 7800mil och vi har aldrig tidigare haft någon som helst oren gång.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen kamaxelgivaren som du fick felkod på som orsakar problemet.
Vilken av de två givarna var det som du fick felkod på?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hej Johan,

Tack för ditt svar!
Givetvis kollade jag inte vilken av givarna som gav felkoden.
Men hoppas att min halvdöve 80årige far skrev upp koderna varefter jag skrek de till honom, jag skall fortsätta felsöka i kväll och återkommer om jag får fram något mer.
Jag såg även på forumet att gummibälgen kan spricka och får väl även kolla detta.
Tilläggas bör att bilen går problemfritt då man kör på högre varv, dvs över 1800-2000 varv. Eller i vart fall så märker man inte av någon ryckig gång då.

ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Om alla dina slangar är hela så är det nog fel på vevaxelgivare eller kamaxelgivare , du har båda dom två sensorerna

Om, en slang var dålig så skulle motorn alltid gå dåligt , men du skriver
ju att symptomen kommer när du kört en bit..och därför tror jag det
är sensorer som krånglar...typ vevaxelgivaren

jag tror faktiskt det är vevaxelgivaren , för då kan motorn funka bra
när motorn är kall ..min bilmekarkompis sa det...

Jag tror det inte är vanos systemet för då skulle den rycka på högre varv också

Jag hoppas inte oljelampan har varit RÖD ? den var bara gul hoppas jag ?
Hej igen,
Felkoden var P0012, kamaxelgivare, samt P0301,,06,,02,,05 missfire.
Kansk en följd av fel puls från kamaxelgivare.
Den har endast varnat för låg oljenivå.
Den gula varningslampan som tändes var fel i motorsystem.
Tack för alla svar hittils, och fortsätt svara ni som kan/vill.
Jag återkommer med mer info så fort jag kommer närmare felet

Hej.
Nu har jag kört runt ett par gånger med inkopplad felkodsläsare i bilen,
så fort den börjar gå dåligt/uruselt på tomgången så får jag felkoden P0012 i instrumentet.
Jag stänger av motorn och startar den igen och så har den perfekt tomgång, kör en liten bit stannar och tomgången är urusel igen, ibland till och med så stannar motorn, men så stänger jag av den och så går den bra igen.
Dock så sätter den alltid felkoden P0012.
Av Johan.B så fick jag svaret troligen fel på kamaxelgivare som orsakar problemet, det är ju också vad felkoden säger, men jag börjar fundera på om det kan vara den så kallade vanos som det är fel på? I och med att felet kom när jag fyllde på olja.
Bilen är dock välservad och har som sagt endast gått 7800 mil.
Någon som har något tips, ska jag börja med att byta kamaxelgivare?
Har någon en bild på var den sitter exakt, jag har nämligen två givare fram på motorn där de borde sitta.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kamaxelgivare som ger upp är ju inte ovanligt, så jag skulle börja där.

Mvh
Johan B

ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
ja du har dubbla Vanos och har därför två sensorer om jag fattat rätt ??

någon härinne måste veta mera än jag ;)

jag kollade här

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det ska vara två kamaxelgivare en för insugs- och en för avgaskamaxeln. Så du behöver veta vilken som är kass. Behövs ev. bättre felkodsläsare med BMW-specifik inriktning.

Mvh
Johan B

Jag får forska vidare och försöka se vilken av givarna det är, jag återkommer om jag hittat något.
Fortsätt gärna svara och ge mig tips. 😀

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.