AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.324

Bästa sätt att laga och förhindra rost?

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Hej

Min E39 har klarat sig väldigt bra från rost för att vara just en E39. Inget på dörrar eller baklucka.

Dock är domkraftsfästena ganska illa drabbade. Jag höjde bilen för att fixa ett domkraftsfäste. Tog av fästet+skyddsplasten, slipade rent och målade med denna rostskyddsprimer från Biltema Länk
Efter att jag målat med den så såg jag att den inte fick övermålas med sprayfärg, så det fick bara bli några lager av bara den primern... Nu efter några månader så har rosten redan börjat ta sig igenom.
Förstår att detta inte var en särskilt gedigen lagning, så jag undrar vilken som är den bästa metoden för att stoppa den från att komma tillbaka? Räcker det med vanlig primer+lackfärg+klarlack som ett bra rostskydd? Eller ska man använda någon annan speciell färg?

Sen undrar jag också hur jag förhindrar rost att uppstå på de ställen som hittills klarat sig? Tänker på t.ex dörrkanterna som än så länge ser bra ut. Räcker det att tvätta bilen ofta och vaxa den noggrant?

Tacksam för tips
Visa användare
2.333
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
En del sprutar alla hålrum med linolja.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
I vissa fall kan man bromsa rosten genom att fästa offeranoder. T. ex. använda brickor av zink där plåt är skruvat mot plåt.

Många minns kanske första generationen av VW Golf där framflyglarna rostade bort på nolltid. En åtgärd blev, om jag minns rätt, att senare modeller fick offerbrickor där flyglarna var fästade.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Jag gillar också att använda filmer för att förhindra rost
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Primer är endast en förbehandling innan lack. Måste på med färg efter primern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.