AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.203

Växellådan (aut) hänger sig, vad kan det vara?

ko
40
kohler
530d -11
Ibland, jag tror det är när jag slänger i Drive ganska snabbt, så lägger sig min steptronic (E39 530i, 21000mil) direkt på 4ans växel från start och ligger kvar där oavsett hastighet. Det räcker med en omstart för att få bort och jag märker det ju direkt eftersom jag måste trampa gasen rätt djupt för att komma iväg. Det går inte att få den att byta växel om den har bestämt sig att köra i det läget, även om man lägger i manuella läget så bryr inte lådan sig varken om man försöker dutta i + eller - . Så, ni som har bra koll, vad är det lådan har för sig när den lägger i 4an direkt och inte vill byta förrän man startar om bilen? Känns spontant som något elektroniskt, men vad vet jag.

ko
40
kohler
530d -11
Okej, förstår att ingen svarade på denna tråd först men nu har jag lite mer info:

Felkod är P0743, "momentomvandlare, koppling, elektrisk"

Vad jag förstår efter lite googlande så är det lock-upen som ligger i från start vilket gör att:

1. Det rycker när man lägger i D eller R
2 Lådan går in i felsäkert läge, vilket verkar vara att den bara jobbar med 3an och 4an. "Transmission fail safe mode" står det på displayen.

Problemet löser sig när jag helt enkelt startar om bilen efter 30 sekunder. Bilen går hur bra som helst de 19 gånger av 20 då detta inte inträffar.

Det verkar alltså vara ett elektroniskt fel. Tips från google är:

A. Uppdatera mjukvaran.
B. Fel på styrdator
C. För lite /för gammal olja i lådan.

Var ska jag börja? Uppdatera mjukvara verkar ju simpelt men har en känsla av att BMW-verkstaden inte jobbar på det sättet när det får in ett felsökningsärende...
ku
134
kurdoo

525i -07 E61 LCI
Kontrollera olja och oljeskick i första hand
Felkoder?

Felkod står i inlägget ovan.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det behöver inte vara ettelektroniskt fel (i styrboxen) bara för att det går att starta om. Aktuatorn eller mekaniken som den påverkar kan vara dåliga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.