AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
703

320iC 1993 4700mil

Hej har en 320 coupe på gång den skall in på m-test i morgon enligt vad jag kan bedöma så är den extremt fint skick (4700 mil), köpt i belgen -93 och intagen till sverige som flyttgods -96 av samma person all dokumentation finns,skinn,AC,Aut, går den igen m-testet utan någon annmärkning så köper jag den troligtvis för 95000 dyrt eller?

Peter2001
Hej joze! 4700 mil på en 93:a låter oroväckande. Försök att kolla upp milantalet på bilen först. Jag tycker det låter lite skumt... 95000 är ganska mycket för en 320 från -93, men om den är i absolut nyskick så kan jag tänka mig ett värde på runt 80-85000:- Inte mer. Jag är själv ute efter en 325:a coupé från -92 -93 och har kollat ganska mycket på priser, så vill du ha lite mer pulver under huven så får du en väldigt fin sån för 95 lax. Lycka till med bilköpet!

Jag ska till lägga att jag har varit och tittat på 7 st
320 och 325 modell 1991-1995 och dom flesta är välldigt risiga så om jag köper den här så betalar jag för skicket (jag vet att jag kan få en 320 coupe -93 för kanske 65000 om den har gått typ +12000 mil.
Men som sakt de "billiga" som jag varit och tittat på är nästan alltid risiga.

Kolla mätaren innan du köper bilen. 4700 mil för en 93:a låter mysko. Då har den bara körts några hundra mil/år. I Belgien tror jag mätarfusket är ännu mer utbrett än i Tyskland (och för den delen Sverige) enligt en artikel jag läste för ett tag sedan i Teknikens Värld.
Vore ju trist att få reda på efter köpet att den gått 24700 mil, eller hur?

Mvh
Stoffe

Stoffe,

grattis till köpet av M5 Touringen, måste vara en väldigt ql bil att köra, och dessutom praktisk!

Simon
Tack Simon!
Hade faktiskt tänkt mig en 523:a men van fan, man lever bara en gång eller hur?! Sportstolarna i M5:an är kanske inte jättebekväma men som sagt, man kommer fram lite snabbare så det går jämt ut...
Medföljde en såndär skid-kondom (skisack) men jag vet inte om jag vågar ta den till fjällen i vinter...

Mvh
Stoffe

Soffe,

jag har en sk skisack, den har jag använt för att transportera lister i, har inte testat med vanliga skidor än. Kan rekomendera e39, körde e34 innan, e39 är betydligt modernare, men din M5:a lär ju ha prestanda som får min 528:a att blekna. Dock är 528 en bensinsnål bil, ofta 0,71-0,72 på motorväg med AC. Klart bra tycker jag.

Simon
Har inte hunnit mäta vad M5:an drar än men jag räknar med ca 1,5 liter/mil vid blandad körning. Sen vill den gärna ha blyfri 98-oktan. Det är lika mycket som vad min grannes Ford Explorer drar vid lugn landsvägkörning. Och jag har nog roligare än vad han har.

Mvh
Stoffe

Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Får oxå grattulera Stoffe, är ju rätt sugen på en M5:a men det blev nyligen en 325:a -92 istället så det får vänta ett tag. Stoffe, täcker försäkringen för snorungarna?

Har ni kört 530d E39, oj vilken kanonbil...

Joze, ang. 320 coupén så tycker jag att 95' verkar vettigt om den är så fin som du säger, men jag kan inte annat än att hålla med att milen ska kollas upp, har den bara gått 4700 mil så kan det ju vara ett riktigt guldkorn. -93:orna kan vara lite dyrare än 92 eftersom vanos kom -93.

//Daniel
Stoffe,

ok 1,5 l/mil är ok om man kör lite. Min snittar nog 0,9 på sommaren och 1-1,05 på vintern skulle jag tro, det ingår ganska mycket stadskörning i det 65% skulle jag tro. Ska testa att köra på 98 oktan med, har fått tips på forumet att det ska minska förbrukningen ytterligare(undrar om det är möjligt?)

Ford explorer, ja i mitt tycke är det en onödig produkt för de allra flesta, dessutom verkar den inte vara bränslesnål heller.

Simon
Man tackar än en gång!

Försäkringen täcker rubbet med enbart en självrisk på en tusing då det går som skadegörelse. Om ni ser en 318 med hagelbössa på taket så vet ni vem det är...

Har inte kört 530d men den lär gå som tåget.

Simon: Alldeles riktigt angående Ford explorer- Meningslös produkt, den är till för folk som inte inser vad bilkörning är.

Mvh
Stoffe

Angånde 320 var inne på M-test de sade att spindelleden vä fram började bli dålig och att displayen till ytter temp mätaren visade en av siffrorna lite (diffust)annars var det inget (spindel leden var även ibland dålig på bilar som var några år gamla) deras bedömning av mil talet var att det stämde i förhållande till bilens skick. Jag har kollat upp så gott det går med milen, ringt BMW Sverige kollade med chassi nummeret och på de kunde dom inte se så mycket mer än att den hade gått c:a 800 mil första året.
Från 96 (det år som den kom till sverige)
är allt klart med mil antalet. Det ända som är oklart (som jag ej kan kolla upp) är 1994 och 1995 har dock stämpel i service boken från en firma i belgen de året (oil insp.) Om ägaren av bilen bekostar de som upptäcktes på m testet köper jag bilen.

Mvh JOZE

Christoffer
Hej!
Jag bytte spindelled för första gången på min 318is i veckan. Den har gått närmare 19.000 mil men det är möjligt att kvaliten kan variera. Vet inte så noga, men att byta innan 5.000 mil låter konstigt. Men den låter ju fin ändå!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag lämnade en 320 i sedan -94 i inbyte i somras och fick 76.000 för den hos en aukt. bmw-försäljare. Svsåld, 11 000 mil i mycket bra skick med två ägare och full utr.

Priserna på beg e36 är ett tivoli, eftersom utbudet är enormt, skicket varierar mellan bilarna och det finns många okunniga köpare/skrupellösa säljare. Mitt råd, om du inte köpt den än: var kall, ge ett bud och får du inte bilen finns det en miljard nästan likadana. När man tänker att "jag måste ha den" är man kokt.

Lycka till!
Jag bytte spindelled på min bil på 15000 mil. Har aldrig hört talas om att någon bytt spindelled på en 5000-milare. Iofs är spindelleden gummiupphängd, och kan därför verka glapp fast den inte är det.
Under 94-95 kan den ju har rullat en del, om inte historien är helt klarlagd.
Tänk på att bilen ska vara i absolut nyskick, inga stenskott och absolut inget slitage på inredningen. Orginaldäcken ska helst sitta på (om de inte torkat sönder), speciellt som den troligen gått med vinterdäck i sverige.
Bilen ska ju vara servad varje år, även om den gått kort.
Samtidigt måste det ju finnas extrema kortmilare också, lika väl som det finns extrema långmilare. Grattis om du hittat den!//Johan
Jag har köpt bilen i helgen och är än så länge mycket nöjd, den är verkligen i "mint-condition"
inte en repa eller ett sten skott och i så gott som ny invändigt/undermotorhuven/bagageutrymmet mm.
Innan jag valde att lämna in denna på m-test tittade jag på 8 st e36 och endast 1 var i närheten av skicket på denna.
Johan: kvitton från när bilen var ny är på samma person
som tog in den som flyttgods till sverige 1996 (kvinna född 1939) jag ägnade c:a 1 dag åt att ringa runt och kolla upp att bilens dokumentation stämde med papperna (kvittorna), har ringt BMW sverige,BMW verkstaden där den är servad,bilregistret, gamla ägaren,skattemyndigheten,Polisen,samt motsvarande bilregistret i Belgen där var det dock stopp för jag kan ej franska.
På m-teststation sa de att spindellederna i bland var glapp på nästan nya BMW när de var inne på test så han sade att det ej var något konstigt med det. Bilen har varit inne på 4 st oilinsp och en insp 1 och skall snart in på insp 2.
Är nöjd ännu trots att jag betalade ganska dyrt för den.
Mvh Joze

Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Grattis till köpet Joze!
Visst är det härligt när man precis har köpt BMW!

//Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.