|
|
|
|---|---|
|
525Ia från 2001 - 29k mil på mätaren. Kört 120 mil T&R till Stockholm över helgen, knäpptyst. Stannar bilen utanför lägenheten, lastar ur och skall åka och parkera (en tidslucka på 15min). Märker att det tjuter metalliskt från vänster fram när jag rullar ut från parkeringen utanför lägenheten, kör en bit och det blir bara värre. Vänster frambroms är glödhet när jag rör den. Bilen har varit knäpptyst hela vägen från Stockholm, inte dragit åt något håll. Inga tjut. Det är nya Zimmerman klossar och skivor på sen en månad tillbaka, bilen har gått ca 250mil sen bromsbytet. Vad kan vara fel? Oken kärvat ihop? Montera isär och smörja upp alla skruvar? __________________________ Livet är roligare med rak sexa | |
|
man kan få en sten mellan skölden bakom skivan och skivan - det låter inte vettigt. backa lite fram och tillbaka så hör man ofta hur stenen ändrar läge och till slut släpper att skivan är varm är nog en annan sak, är den 'glödhet' ligger bromsen an. av med hjulet och inspektera |
|
| Stengrejen har hänt mig många gånger. Även bromsskölden har en tendens att rosta och kan börja ligga an. | |
|
Om skivan är glödhet, lär det vara ett kärvande ok som gör att bromsen ligger an. Börja med att demontera och rengöra, motionera och smörja upp delarna. Har hänt mig att kolven i oket var rostig och fungerade när den var i yttre position med slitna belägg. När jag bytte belägg till nya och pressade in kolven gjorde rostskadorna på kolven att den kärvade mot gummitätningen och bromsen låg an - se mitt mekartips i "gör-det-själv" till vänster. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.