AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.558

Vilken diagnosutrustning skall man satsa på?

Bl
47
Blueberry
525d Touring -08
Mini Cooper S -05
316i-89 (Såld)
Hej

Denna fråga har ju varit uppe många gånger i forumet men efter att ha sökt igenom och läst det mesta som skrivits så är jag fortfarande osäker.

Jag har en e61 525d -08 och en mini cooper s r53 -05 och vill kunna använda samma diagnosutrustning för bägge bilarna.

Tyvärr verkar inte carly funka för minin så den utgår.

Hittade dock en som heter icarsoft 910-II som ska klara bägge bilarna och vara märkesspecifik.
Är det någon som har några erfarenheter av denna?

Jag är mest intresserad av diagnos och felsökning, programmering tror jag inte att jag vågar mig på 😳
Har sett att Ola säljer en Inpa lösning som verkar fungera bra dock verkar Inpa Interfacet lite svårjobbat (är nybörjare på felsökning med obd).

Har även sett att det finns diverse rheingold och ista lösningar för PC (utan att behöva köpa en icom klon) är det någon som provat dessa? Skulle det vara ett alternativ eller ska man hålla kvar vid Inpa?
Gillar det som "fabriks" mjukvarorna erbjuder med komponenttestning och aktivering men undrar lite över stabiliteten och användarvänligheten

Någon som har några bra tips hur jag ska gå vidare och vad jag skall skaffa för utrustning?

Tack på förhand
Henrik

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nu är ju jag sjukt jävig i detta men som du säger så finns det fin funktionalitet i "fabriksprogrammen". Angående stabilitet så har jag inte haft några problem men man får ju lite ofarliga "Language mismatch" rutor ibland i Inpa som bara är att klicka bort.
Detta beror på att det är blandat engelska och tyska filer men det påverkar inte funktionaliteten. Sen har jag noterat att justering och felsökning av luftfjädring brukar saknas i andra program och som bekant får man ju förr eller senare problem med det om man äger en e39T eller en e61..
Ista och Rheingold har jag inte hittat något vettigt tyvärr. Verkar vara svårt att få tag i något som inte tar dagar att installera och som är under 100Gb.
Har försökt ett flertal "eBay" varianter men de har varit helt oinstallerbara.
"Min" Inpa är bara 1,6Gb och tar max en kvart att installera.

Sen tycker jag inte det ena utesluter det andra, det kan vara kul med lite olika diagnosverktyg. I sammanhanget relativt små pengar mot vad man sparar in på att kunna hantera diverse problem som (garanterat) dyker upp.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Bl
47
Blueberry
525d Touring -08
Mini Cooper S -05
316i-89 (Såld)
Jag gick åstad och köpte mig en Icarsoft.

Tänkte att man kunde chansa för en tusenlapp (äger ingen PC laptop).

Läsaren kom idag och efter att ha uppdaterat till senaste mjukvaran så gick jag ut och kopplande in den i bilen (Mini Cooper S -05). Tyvärr var resultatet långt ifrån tillfredställande, Lyckades endast få kontakt med nåt som hette EWS och BC (bod Car?) ingen kontakt med DME (motorstyrsystem) eller någon annan modul.
Provade på en annan likadan Mini med samma resultat :(.

Testade sen att koppla in den i min E61:a och där fungerade den!! Fick kontakt med det mesta (tror jag). testade även livedata loggningen som fungerar dock seg uppdatering.

Jag har ju som sagt begränsad erfarenhet av detta men det verkar som att jag får försöka skaffa mig en PC laptop och prova med INPA eller liknade för att kunna prata med Minin.

Som sagt jag är skeptiskt om Icarsoft i910-II verkligen är kompatibel med Mini R50/52/53 dock verkar den funka bra till Bmw E61

Bl
47
Blueberry
525d Touring -08
Mini Cooper S -05
316i-89 (Såld)
Det visade sig vara en bugg i mjukvaran på min icarsoft!

Dock löste det sig med en ny uppdatering av mjukvaran.

Nu funkar kodläsning och livedata även på minin!

Jag kan faktiskt rekommendera denna apparat den läser ut felkoder i klartext på de flesta modulerna i bilen samt att du kan få livedata på det mesta ( o2 sensor, crank sensor mm).
Helt säker på att INPA mm är vassare men denna kan nog funka bra som komplement (tex på resa eller liknande).//Henrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.