|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, någon som vet var jag kan hitta ett elschema för dme till 530ia e61 pre lci? Jag har köpt hem ett jalusi för att skärma av luften till kylaren när motorn värms upp, men av all information på nätet jag lyckas hitta står det att den ska anslutas till pin 31 på dde (antar att det är dieseln motsvarighet till dme?) Därav undrar jag var dessa kontakter ska anslutas på en bensinare istället. Radiator shutter kallas denna av bmw, eller efficient dynamics på lci modellerna. Dessa finns som standard till pre lci också, dock inte lika välutvecklad som till lci. Anledningen till att jag vill montera dessa är för att få upp motortempen snabbare då jag inte har tillgång till el vid min parkering. Med dessa blir det förhoppningsvis en liten skillnad 😊 | |
|
Här kan man se vilken del det är jag talar om, nummer Länk |
|
![]() 13.399 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, här finns en del elscheman Länk Stämmer. DME (Digital Motor Electronics) Länk är motorstyrenheten för bensinmotorer. DDE (Digital Diesel Electronics) Länk är motsvarigheten för dieselmotorer. Ok, du har en E61 530i -05 dvs pre-LCI, då borde det sitta en N52-motor i den där. Vad jag kan se så har denna ECU sju tycken kontakter (X60001 till X60007). Pin 9 på connector X60001 är för "Signal Solenoid, radiator shutter". Connector X60001 ska vara en grå 26-pin connector. Tillägg : Stämmer att Pin 31 har samma funktion på DDE för M57TU-motorn, men här finns också multipla kontakter så att säga att det är pin 31 räcker inte längre - man måste säga vilken kontakt det är också. I det hrä fallet så är pin 31 på connector X2411 oanvänd medans pin 31 på connector X2412 däremot används för att styra radiator shutter. |
|
Tack för det fina svaret, och N52 stämmer utmärkt =) Den sidan krävde tydligen java så fick mecka lite i säkerhetsinställningarna på datorn för att få det att fungera men sen gick det bra. Blev lite fundersam först när jag inte kunde läsa från telefonen. Enligt diagramet så borde alltså pin nio vara på samma rad som den röda/blå markerade enligt denna bild? Länk När jag googlat runt har alla sagt att solenoiden även ska anslutas mot fuse 4, men det borde diffa även här då allt jag hittat verkar gälla dieseln. Har du någon känsla för var den ska anslutas? Det är två kablar från solenoiden, en till DME och den andra kan vara jord tro? Inte min starkaste sida att läsa dessa diagram, men försöker så gott det går =) |
|
Jomen, står det pin 1 till pin 13 för den raden så bör rimligtvis pin 9 vara någonstans där emellan. Men det där är antagligen inte connector X60001 som du är ute efter (det som står i bilden stämmer inte överens med din motor). Enkel styrning av strömmen för en komponent kan antingen vara "ground side switched" eller "power side switched". GSS betyder att styrmodulen kontrollerar jorden, dvs att komponenten som man vill styra alltid har spänning till sig men man styr dess funktion genom att jorda (och därmed skapa en sluten krets) när man vill aktivera komponenten. Spridare brukar till exempel alltid vara GSS. PSS betyder att styrmodulen kontrollerar spänningen, dvs att komponenten som man vill styra alltid har jord till sig men man styr dess funktion genom att applicera spänning (och därmed skapa en sluten krets) när man vill aktivera komponenten. Jag kan nästan garantera att detta "draperi" är GSS. Hi hi, läsa på telefon :-) Den där kan du slänga om du vill få något gjort innan solen sväller upp till en röd jätte - det är dator som gäller om man vill arbeta :-) Ta en titt i elscheman under engine cooling. Jag tog bara en snabb flukt, och det ser ut som att draperiet är GSS. Solenoiden matas med konstant spänning via F6 (på 60A). Vad som är vad bland kontakterna mäter man såklart sig fram till, att gissa mot en DME kan kosta dig tiotusentals kronor! Kan nog även vara värt att verifiera (enklast med en testlampa av glödlampetyp) att din DME faktiskt är inprogrammerad att jorda pin 9 vid olika scenarios. Dvs en delen av testlampan till konstant spänning och andra delen kopplad till pin 9. Innan man gör något liknande så ska man ju såklart ha verifierat att man faktiskt är på pin 9 och att den gör det man tror den ska göra :-) |
|
Tydligen är det tre anslutningar i den högra delen på bilden jag länkade ovan, dock är det pin nio på raden näst höst upp det ska vara enligt bild, inte längst ned. Följer man schemat enligt sidan du länkade ska den kontakten vara grå och borde därav vara lätt att identifiera. Det borde då också vara lätt att mäta ifall den jordar i samband med kallstart av motorn 😊 Enligt följande dokument står det lite annorlunda. Enligt bild 6 och 7 är electro magnet for airflap control nummer 18, hur relevant det är till elschemat vet jag dock inte. Blir kanske förvirrad i onödan av den bilden. |
|
Jo helt rätt, precis lite vad jag menade - pin 9 säger inte så mycket - man ska veta med säkerhet vilken kontakt man syftar på. Vi verkar iallafall titta på rätt motorstyrsystem :-) Om jag minns rätt så brukar det sitta Siemens MSV70 på N52-motorerna, men är något osäker här så lita inte till 100% på det. Kollar man i BMW WDS så får jag det till följande: * Den större kontakten av de två har X60004 6-pin till vänster X60006 12-pin i mitten nederst X60007 26-pin till höger nederst X60005 46-ping till höger överst * Den mindre kontakten av de två har X60003 6-pin till vänster X60001 26-pin överst till höger X60002 26-pin nedest till höger Så det verkar faktiskt stämma med vad du sett. Men all denna info finns ju egentligen i WDS-länken, så det står rakt upp och ner där vad som är vad (men när man dyker ned och ska göra mätningar ska man ändåså alltid dubbelkolla att det man ser stämmer överens med det man förväntar sig ska se - det förekommer en hel del fel inom detta område). Kort och gott, bara att kolla igenom WDS så finns all info där. Håller med, när du väl verifierat att du är på rätt kontaktstycke (kan man göra genom att exempelvis se att man har spänning eller jord på vissa pinnar som man ska ha det på) så är nästa lämpliga steg att se att den verkligen styr den pinnen som det är tänkt. @Tummps : Vilket är "följande dokument"? Än en gång, ett pin nummer är värdelöst utan att man specificerar vilken kontakt :-) Så i vilken kontakt är det pin 18 man syftar på? X60005 har ju pin 18 som är kopplat till en av DISA-ventilerna (den andra sitter på pin 40 på samma kontakt), den är ju en "electro magnet for airflap control" i viss mening. Denna N52-motor har ju ett 3-stegs DISA (som kräver 2 flaps), till skillnad mot äldre DISA's som bara var 2-stegs. Men DISA är ju inte av intresse, det var ju kylgardiner som gällde. Varför har vi börjat titta på "electro magnet for airflap control"? Hur kom det in i bilden? |
|
Haha, var lite trött och glömde klistra in länken igårkväll 😊 Här är den jag syftar på, men som du säger så specificerar den inte vilken kontakt det är den syftar på Länk href="http://www.e90post.com/forums/attachment.php%3Fattachmentid%3D1584168%26d%3D1488747614&ved=0ahUKEwihhJmb5rHVAhUHtBQKHT2TD7AQrAIIMCgAMAU&usg=AFQjCNEg6iaiM6_Pt6-WYJA9mVJYM9PAzg" target="_blank" title="http://www.e90post.com/forums/attachment.php%3Fattachmentid%3D1584168%26d%3D1488747614&ved=0ahUKEwihhJmb5rHVAhUHtBQKHT2TD7AQrAIIMCgAMAU&usg=AFQjCNEg6iaiM6_Pt6-WYJA9mVJYM9PAzg">Länk I detta dokument förstår du varför jag började snacka om pin 18, men det är nog inte relevant i detta sammanhang utan det verkar vara ett index över aktiva delar som styrs av dme. Msv70 är rätt styrdon för min bil 😊 |
|
Jag tog fram vedklyven och kapade lite i din länk, joxade lite med Google, HTML och hexkoder så nu är den mer representabel :-) Länk Oh, bra dokument ju! Här står ju allt! Där står det ju om det där tre-stegs DISA jag pratade om! Och där har man ju en perfekt layout av de olika connectors också! Ha ha, ja nu förstår jag bättre :-) Nej nej, bilden på sidan 6 och tabellen på sidan 7 är endast en systemöversikt - och just systemöversikter har man tuggat sig igenom några stycken här i livet :-) Sidan 6 visar övergripande de olika delarna i systemet (input och output till styrenheten med olika riktning/färg på pilarna beronde på om det är input eller output till styrenheten), eller "MSV70 System Overview" som det står som rubrik. Sidan 7 är bara en tabell med förklaringar till de olika delarna, eller "Legend for System Overview" som det står som rubrik. Precis som du misstänker så är det inte pin assignment, det är en schematisk översikt. Men det visar ändåså ganska bra vad DME har för in- och utsignaler. Kylgardinerna benämns tydligen här som "airflaps", och de styrs mycket riktigt av DME (se komponent #18 som har en utgående grön pil dvs DME styr denna komponent). Vi var ju även inne på DISA som har två styrdon, de finns också med som komponent #52 och #53 (även dessa har utgående grön pil dvs DME styr dessa komponenter). |
|
Ja, det fungerar sådär att skicka länkar via telefonen tydligen 😊 Idiotfråga, men Hur vet jag vilken av pinnarna som är plus och minus på den 2-poliga kontakten som går till jalusiet? Det står säkert, men jag har ingen kontakt framför mig ännu 😋 Tack för all hjälp 😀 |
|
Smartphones, suveränt för volatile envägskonsumption av information. Nej, allvarligt - det blir så från Google för vissa länkar även på datorer - så helt "normalt" så att säga. Bra fråga angående polariteten för kylgardinen. Vet man uppbyggnaden av styrmekanismen för gardinen så kan man dra slutsatser därifrån. Men det där står väl rimligtvis i instruktion/beskrivningen till kylgardinen? Man behöver generellt sett veta uppbyggnaden innan man kan dra några säkra slutsatser. Eller information från tillverkaren. Eller så är det utmärkt på komponenten. Exempelvis för en glödlampa spelar det ingen roll alls. Men för en lysdiod fungerar det bara på ett håll. Men båda är något som lyser. Men en enklare solenoid är oftast inte beroende på polaritet (men det finns avvikelser även här). Var kommer denna kylgardin ifrån? Eftermarknad? BMW? Har du den framför dig? Vem ska installera den förresten? |
|
Delen kommer från ett skrotupplag, köpte den för 250:- och så ska jag ta hjälp av en mek jag lärt känna. Hade jag haft någonstans att meka hade jag gärna gjort jobbet själv dock. Tyvärr står det inte på delen vilken som ska vara plus eller minus men det kanske står på kontakten som jag inte införskaffat ännu. Jag tror att det spelar roll vilken som är plus eller minus då ena sidan av kontakten är rundad och andra platt. Låter udda att göra så ifall det inte har ett syfte. Tycker förövrigt det är en ganska smart funktion, när den är aktiv så låser solenoiden (magneten) ner gardinerna, i annat fall så släpper den på dom. Det är inte som på de nyare att den är ställbar med hjälp av en elektrisk motor. :) Ebaylänk med lite bilder på själva solenoiden ifall du är intresserad av hur den ser ut =) Länk |
|
Aha, då är jag med! Trodde det var ett eftermonteringskit från BMW eller liknande. Men begagnat fungerar precis lika bra - så knöligt borde det ju inte vara att få den att fungera :-) Dels brukar man utforma kontakter olika så att man inte av misstag kopplar ihop fel kontakter, men precis som du säger brukar man även göra det för att garantera hur två saker sitter ihop. På så sätt kan exempelvis en designer vara garanterad plus och minus, och då kan exempelvis en annan variant som kanske av någon anledning har krav på plus och minus fasas in utan att man behöver vara orolig för att det blir fel. Mycket teknik, felreduktion, ekonomi och annat som spelar roll här. I det här fallet tror jag inte det spelar någon roll. Det är ju i och för sig ganska enkelt att prova. Se hur solenoiden beter sig med ena polariteten och sedan med den andra polariteten. Den borde bete sig likadant oavsett polaritet. Eventuellt står det pin 1 och pin 2 på kontakten, då kan man klura ut utifrån det. Men som sagt, för en simpel solenoid så tror jag inte det spelar någon roll. Angående funktionaliteten så är väl jag inte den bäst insatta i alla dessa funktioner, men jag är något tveksam till att denna gardin hjälper till att få upp temperaturen snabbare vid kallstart. Termostaten är ju stängd vid kallstart, vilket betyder att oavsett hur lite eller hur mycket kylaren kyler har ingen som helst inverkan. Dessa kylgardiner vill jag minnas är en del av just Efficient Dynamics konceptet, och sorteras in under aerodynamics. När det är väldigt kallt ute och man i princip inte behöver använda kylaren så kan dessa gardiner stängas och därmed sänks luftmotståndet lite lite lite (motverkas såklart av den obligatoriska takboxen som ökar luftmotståndet lika mycket fast året runt hela tiden). Länk |
|
Kan tänka mej tvärtom, att luftmotståndet ökar när luften inte kan passera fritt genom kylaren. Termostaten är ju som sagt stängd, så kylaren kyler inget då. Men fartvinden har en kylande effekt på motorn. Sen hur stor den effekten blir (hastighet och temperatur påverkar åxå)... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Just det, den effekten glömde jag :-) Du har helt rätt, är det kallt så kan det som kommer in i motorutrymmet definitivt kunna kyla en motor. Och då kommer det att ta längre tid att komma upp i arbetstemperatur (och worst-case scenario bli svårt att hålla arbetstemperatur). Så startar man bilen och kör iväg direkt (vilket är det bästa för motorn) så bör rimligtivis kylgardinerna hjälpa till att snabbare få upp motorn i arbetstemperatur. Så det borde hjälpa dig (hur mycket beror såklart på det som du nämner). Aerodynamik är dock riktigt knepigt och fungerar ibland motsatt till sunt förnuft så att säga, så jag kommer inte ens att försöka att tro att jag kan något i ämnet. BMW påstår dock i länken ovan att aerodynamiken och luftmotståndet minskar med kylgardinerna stängda. Min gissning (och detta är en ren gissning då jag inte kan någonting om detta) är att flödet blir mer laminärt och mindre turbulent, det är en viktig komponent för att få ned luftmotståndet. Den totala frontarean kan du inte ändra med kylgardinerna, så det kommer att finnas där oavsett. Vad du däremot kan göra med kylgardinerna är att skapa ett område med stillastående luft som agerar som en tidig luftkudde som på ett mindre drastiskt sätt deflekterar den inkommande luften runt fronten på bilen. Roligt litet projekt ändåså! Gillar det :-) |
|
Liten update: Jalusiet ligger ännu i garderoben. Var till BMW i nacka för att beställa reservdelarna som behövs men då hade reservdelar stängt, så han i informationen tog min lapp och sa att de skulle återkomma i fredags. Återkom de i fredags? Givetvis inte, ringde då upp vid lunch och påminde samt lämnade nummer igen, återkom de för det? Nehedå, så jag ska ringa imorgon och prova beställa igen. =) |
|
|
Lite lektyr för den som undrar angående jalusiet btw: Radiator shutter The radiator shutter seals off the engine compartment from the outside and directs the cooling air under the engine. When the vehicle is driven, the closed radiator shutter reduces the warm-up phase of the engine. In higher road speed ranges, this improves the CW value of the vehicle. This saves fuel and thus has an advantageous effect on the emissions. Furthermore, the faster heating of the coolant means that the full heat output of the vehicle can be called up earlier. Components Radiator shutter Solenoid switch Function With the ignition off or in the event of a break in the activation cable, the radiator shutter is not locked. After engine start-up, the engine control unit switches the solenoid switch to earth and thus closes prevents the radiator shutter from opening. When one or more of the following conditions exist when the vehicle is being driven, the magnetic lock for the radiator shutter is deactivated. Coolant temperature > 90°C Gearbox fluid temperature > 110°C Engine oil temperature > 130°C Power to map thermostat > 90% (only DME) Electric fan active Fault code memory entries If there is an electrical fault in the assembly, the radiator blind lock is deactivated. The radiator shutter lock is also deactivated if a defect is detected at the coolant-temperature sensor or electric fan. |
|
Bra info där, Tummps! Då hade vi båda rätt, den är till för att både sänka CW'et och snabba upp uppvärmningen av motorn. |
|
Ja bra funktion. Skulle gärna ha den om möjligheten fanns... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Sverige, vilken bil vill du ha den till? Din 130i? Gå in på real oem och kika på din bil, sen borde den ligga under kategorin vehicle trim. Jag har svårt att tänka mig att denna funktion inte finns till 1 serien. Om inte annat kan man ta bort njurarna på bilen och täcka med något, typ liggunderlag, lite bökigare dock då det inte blir en del av bilens system, men det fungerar 😊 |
|
|
Hittade, efter lite letande... Länk Men får inte plats som det är nu, har extraljus innanför grillen. Länk Haft liggunderlag vintertid. Nåt annat man även kan göra är att isolera motorhuven (flera fördelar). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.